چند تکه مهم از زندگی منصور پورحیدری؛ او که دار فانی را وداع گفت و فوتبال ایران را سوگوار کرد؛ سوگ از دست دادن یک مرد دیگر. فردا که آفتاب طلوع کند، آخرین وداع با منصورخان خواهد بود و سپس به خاک سپرده می‌شود تا به خانه ابدی‌اش بازگردد.
کد خبر: ۹۶۴۴۸۹

شروع یک پیوند عمیق

منصور پورحیدری در سال 1343 به استقلال رفت؛ شروع زندگی مشترک او با استقلال؛ شروع یک پیوند عمیق تاریخی. پورحیدری 9 سال در باشگاه تاج (استقلال) بود و سپس به تیمی بازگشت که فوتبالش را از آنجا شروع کرده بود؛ دارایی.

فتح آسیا

در سال 1349 پورحیدری همراه با استقلال قهرمان آسیا شد. در آن سال، خوردبین هم به عنوان یار کمکی از پرسپولیس به استقلال آمد و در پایان یک فصل به‌یادماندنی، استقلال به قهرمانی آسیا رسید. پورحیدری در دوران بازیگری‌اش سه عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های تهران، قهرمانی جام باشگاه‌های ایران، قهرمان جام دوستی و اتحاد، سه دوره قهرمان جام میلز هند، قهرمانی جام تخت‌جمشید و مقام سومی آسیا را هم در کارنامه خود ثبت کرد.

شروع مربیگری

پورحیدری پس از پایان دوران بازیگری‌اش سریعا مربی شد. با کمک رایکوف، مربی وقت استقلال، او مربیگری‌اش را از تیم جوانان شروع کرد. پس از جدایی رایکوف از استقلال، علی دانایی‌فرد سرمربی استقلال شد و پورحیدری برای اولین بار به عنوان دستیار روی نیمکت استقلال نشست؛ یعنی در سال 53. بعد از دانایی‌فرد، جکیچ هم پورحیدری را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد.

عصر منصور و استقلال

پس از انقلاب پورحیدری دوره‌ای به امارات رفت و در الاهلی کار کرد. سپس دوباره به ایران بازگشت و سرمربی استقلال شد. دورانی تازه برای پورحیدری که آمده بود سال‌ها روی نیمکت استقلال بنشیند. او شش سال سرمربی استقلال بود و دو بار با استقلال قهرمان باشگاه‌های تهران شد و همراه با استقلال توانست به قهرمانی آسیا برسد؛ افتخاری که هنوز هیچ مربی دیگری نتوانسته با این باشگاه به دست بیاورد. پورحیدری پس از آن قهرمانی در مصاحبه‌اش گفت: «این جام مال استقلال نیست، مال فوتبال ایران است...» پورحیدری اولین مربی‌ای بود که سیستم 2ـ 5 ـ3 را در ایران استفاده کرد.

کلی جام همراه با استقلال

پورحیدری در 309 مسابقه مربیگری تیم فوتبال استقلال تهران را به‌عهده داشت و 81 بار به عنوان مربی در خدمت آبی‌پوشان بود که از این لحاظ در تاریخ باشگاه استقلال رکورددار است.

پورحیدری همچنین رکورددار مربیگری در شهرآورد تهران است. او همچنین دارای یک رکورد دیگر هم هست. پورحیدری در مجموع همراه با استقلال سه دوره قهرمان باشگاه‌های تهران، دو دوره قهرمان لیگ ایران (قدس و آزادگان)، قهرمانی آسیا، دو دوره قهرمانی جام حذفی، نایب قهرمان و مقام سومی جام باشگاه‌های آسیا شد.

پورحیدری در تیم ملی ایران هم یک افتخار بسیار بزرگ دارد؛ قهرمانی در بازی‌های آسیایی 1998 تایلند؛ اتفاقی که برانکو هم آن را تکرار کرد و از آن به بعد دیگر فوتبال ایران از رسیدن به آن محروم بوده است. منصور پورحیدری بعد از جام جهانی 98 سرمربی تیم ملی ایران شد و قبل از جام ملت‌های 2000 لبنان وقتی دید استقلال شرایط بحرانی دارد، از تیم ملی جدا شد و به کمک باشگاهش آمد؛ این اوج علاقه و عشق او را به باشگاه محبوبش نشان می‌داد.

انگار تنهاترین مرد دنیا بود

پورحیدری سال 2002 از نیمکت استقلال به عنوان مربی جدا شد و به صنعت رفت و سپس هم دو دوره سرمربی صنایع اراک بود. اما دوری پورحیدری از استقلال زیاد طول نکشید و او به استقلال بازگشت؛ این بار در پست‌های مختلف؛ سرپرست و مدیر فنی. پورحیدری بعدها عضو هیات مدیره استقلال هم شد و سال گذشته بود که به دلیل وخامت حالش، مجبور شد از سرپرستی استقلال کنار بکشد. پورحیدری امسال هم در بازی صنعت نفت روی نیمکت نشست و در پایان بازی که استقلال باخت، تصویری از او شکار شد که نشان می‌داد انگار تنهاترین مرد روی زمین است....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها