مجلس دهم در نخستین جلسه رای اعتماد خود، به هر سه گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور اعتماد کرد و به این ترتیب، فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، سیدرضا صالحی ‌امیری و مسعود سلطانی‌فر در آخرین ماه‌های باقیمانده از دولت یازدهم، راهی کابینه شدند.
کد خبر: ۹۶۳۷۲۳

به گزارش جام‌جم، جلسه دیروز که در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار شد،حدود ساعت 17 به پایان رسید و براساس رای‌گیری که از نمایندگان انجام شد، سیدرضا صالحی‌امیری با 180 رای موافق، 89 مخالف و 6ممتنع به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، با157 رای موافق، 111 مخالف و 6 ممتنع به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش و مسعود سلطانی‌فر با 193 رای موافق، 72 مخالف و 9 ممتنع به عنوان وزیر ورزش و جوانان، مورد اعتماد نمایندگان مجلس قرار گرفتند.

دفاع رئیس‌جمهور از برنامه‌های دولت

در ابتدای جلسه دیروز، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان سخنرانی کرد که بخش ابتدایی آن به تشریح شرایط کشور و اقدامات دولت اختصاص داشت؛ اظهاراتی که رنگ و بوی انتقادی داشت و بخشی از اظهارات مخالفان وزرای پیشنهادی که بعدا ایراد شد به انتقاد از همین سخنان رئیس‌جمهور اختصاص داشت.

روحانی در بخشی از اظهارات خود با بیان این‌که دولت از فشار، نقد غیرمنصفانه و تخریب هراسی ندارد، گفت: این‌که بعضی‌ها از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند، باید در ذهن و گذشته و افکار خود دقت بیشتری کنند و علت آن را دریابند.

وی اظهار کرد: امروز با وجود اظهارات یک عده انقلابی‌نما که مسائل کشور را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند، همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین کشور و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است و این اعتراف نهادهای مالی و بین‌المللی پولی و بانکی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی انتقادها از اقدام دیرهنگام دولت در ترمیم کابینه عنوان کرد: اگر ضرورتی اقتضا کند و اگر نیازمند مدیر تازه‌نفسی برای خدمت به مردم باشیم، رئیس‌جمهور در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهد، اصل کار ما ادامه خدمت بانشاط نسبت به مردم است.

وی درباره ضرورت ترمیم در وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر این‌که ورزش و جوانان می‌تواند به جامعه ما نشاط و امید بدهد، گفت:‌ خواست من از آقای سلطانی‌فر برای دعوتش به این وزارتخانه این بود که ورزش همگانی و ورزش قهرمانی بسیار مهم است، اما از این دو مهم‌تر، مساله جوانان کشور است که باید به آن توجه ویژه شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گسترش پیدا کردن فضای مجازی، گفت: این تقصیر ماست که محتوا را غنی نمی‌کنیم. فضای مجازی ابزار است و محتوا مهم است. همه باید بکوشیم با غنی کردن محتوای فضای مجازی، جاذبه‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم.

روحانی تصریح کرد: ما باید آن‌قدر در فضای مجازی برای اسلام جاذبه ایجاد کنیم که همه جوانان به آن شبکه‌های دینی و فرهنگی مراجعه کنند. ما باید برای نسل جوانمان در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم و این‌بار سنگین بر دوش ورزش و جوانان است.

وی با تأکید بر این‌که ریشه پیشرفت اقتصادی، علمی و فناوری به فرهنگ برمی‌گردد، گفت: باید در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم. فرهنگ است که با فساد مبارزه می‌کند. دادگاه‌ها نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند. نیروی اطلاعاتی و پلیسی نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند؛ دولت که مسئول مبارزه با فساد است به تنهایی نمی‌تواند با فساد مبارزه کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من کاری به این ندارم اگر یک فسادی در گوشه‌ای است؛ انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده، نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها علاقه دارند بدهی معوق را اختلاس بنامند.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر فسادی هست باید با آن مبارزه کنیم نه این‌که آن را بزرگ و به‌گونه‌ای تبلیغ کنیم که عادی‌سازی شود. بعضی‌ها در حال عادی‌سازی فساد در جامعه هستند.

وی گفت: نگذاریم دیگران که به کشور ما خیانت کردند و به پناه دیگران در خارج رفتند به استناد حرف‌های نادرست بعضی افراد در داخل کشور، نظام و کشورمان را هو کنند.

روحانی با تاکید بر ضرورت ترمیم در وزارت ارشاد افزود: به یک مدیر با روحیه جدید که بتواند بار مسئولیت را در ماه‌های پیش‌رو با سرعت بیشتری برای رسیدن به اهداف به دوش بکشد، نیاز بود و با توجه به سوابقی که آقای صالحی‌امیری دارند، ایشان را معرفی کردم.

روحانی با اشاره به وزارتخانه آموزش و پرورش تصریح کرد: این وزارتخانه مهم‌ترین‌نهاد فرهنگی ماست و آقای دانش‌آشتیانی که با شیوه‌های آموزش بسیاری از کشورهای دنیا آشناست، در بحث اقتصاد و نحوه اداره آموزش و پرورش، تجربه و تخصص دارد و تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با مدیریت آقای دانش‌آشتیانی شاهد یک تحول مثبت خواهد بود.

طرح انتقادات تند در مخالفت با دانش آشتیانی

پس از سخنان رئیس‌جمهور، نوبت به طرح اظهارات موافقان و مخالفان وزیر آموزش و پرورش رسید. در بررسی صلاحیت دانش‌آشتیانی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب، اسدالله عباسی، نماینده رودسر، سیدحسین نقوی‌حسینی و نماینده ورامین در مخالفت با وزیر پیشنهادی و ابوالفضل سروش، داوود محمدی، مهدی شیخ، نمایندگان تهران و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در موافقت با دانش آشتیانی به اظهار نظر پرداختند.

یکی از دلایل مخالفت این نمایندگان این بود که معتقد بودند دانش‌آشتیانی در حوادث پس از انتخابات سال 88 مواضع مناسبی نداشته و شخصیت سیاسی او جای انتقاد فراوانی دارد. برنامه‌‌محور نبودن و توجه نداشتن به فرهنگیان هم از دیگر ایراداتی بود که به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وارد شد.

همچنین نقوی‌حسینی که یکی از مخالفان بود از برخی سخنان رئیس‌جمهور در ابتدای جلسه بشدت انتقاد کرد.

نمایندگانی که به‌عنوان موافق دانش‌آشتیانی صحبت کردند به برخی انتقاداتی که از سوی مخالفان مطرح شده بود، پاسخ دادند.

پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان هم فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی در دفاع از برنامه‌های خود با بیان این‌که این برنامه‌ها واقع‌گرا و تحول‌خواه است، تاکید کرد که نظام آموزش و پرورش کشور گرفتار بیماری‌های ساختاری است و همه باید کمک کنیم که در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مساله ملی و با اهمیت تلقی شود. وی همچنین از مواضع سیاسی خود دفاع کرد.

وزارت ارشاد غیرسیاسی

در بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان قاضی‌زاده نماینده فریمان، حسن نوروزی، نماینده رباط‌‌کریم و مجتبی ذوالنور، نماینده قم به‌عنوان مخالف و محمدرضا تابش، نماینده اردکان، محمد آشوری تازیانی، نماینده بندرعباس، قاسم احمدی لاشکی، نماینده چالوس و نوشهر و محمد بیرانوندی، نماینده خرم آباد در موافقت با وزیر پیشنهادی اعلام نظر کردند.

بی‌ارتباط بودن تحصیلات وزیر پیشنهادی با حوزه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از محورهای مخالفت نمایندگان بود. برخی مخالفان هم از مواضع سیاسی صالحی‌امیری انتقاد کردند.

صالحی‌امیری در دفاع از برنامه‌های خود با بیان این‌که 20 سال از عمر خود را صرف مطالعات فرهنگی و اجتماعی کرده، گفت: پنج سال هم معاون بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات بوده‌‌ام که به این سابقه افتخار می‌کنم. وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید وارد عرصه کار سیاسی شود و یکی از کارهایی که من انجام خواهم داد، غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ است؛ فرهنگ به اندازه کافی مشکل دارد و باید سیاستمداران ما از بازی در حوزه فرهنگ خارج شوند.

چراغ سبز نمایندگان

در بررسی صلاحیت مسعود سلطانی‌فر، وزیر پشنهادی ورزش وجوانان هم محمود شکری، نماینده تالش، سیدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و شهاب نادری، نماینده پاوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی و سیدابوالفضل موسوی، نماینده یزد، محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر و سرباز، پروانه سلحشوری، نماینده تهران و سیدمهدی مقدسی، نماینده اراک در موافقت با وزیر پیشنهادی سخنرانی کردند.

انتقاد از مواضع سلطانی‌فر در حوادث پس از انتخابات سال 88 و همچنین مرتبط نبودن مدرک تحصیلی با حوزه کاری وزارت ورزش و جوانان، بخشی از اظهارات مخالفان بود.

پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان، مسعود سلطانی‌فر، از برنامه‌های خود دفاع کرد و با توجه به حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسه عصر، بلافاصله پس از پایان اظهارات وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، رای‌گیری شد و نتایج نشان داد که هر سه وزیر پیشنهادی توانسته‌اند چراغ سبز نمایندگان را برای راهیابی به کابینه، دریافت کنند.

جلسه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حضور رهبری

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود در جلسه دفاع از وزیران پیشنهادی، از جلسه مهم دوشنبه‌ شب درخصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری خبر داد.

حسن روحانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این جلسه فرمودند برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی کسانی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند، باید با همه توان وارد میدان شوند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ایشان فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد، اما در وجدان سالم او تردیدی نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته آمار دوشنبه‌شب شورای اجتماعی کشور، این بود که در شش‌ماهه گذشته، هرچند کم اما آمار اعتیاد و طلاق کاهش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها