مائده برهانی، عضو تیم ملی والیبال بانوان:

برای استفاده از صفحات مجازی فرهنگ‌سازی نشد

می‌گویند برترین بازیکن تاریخ والیبال بانوان ایران است، هر چند برخی دیگر می‌گویند اطلاق نام برترین بازیکن تاریخ ایران به او بی‌انصافی در حق دیگر بازیکنان خوب والیبال ایران است، چه آنهایی که هنوز بازی می‌کنند و چه آنهایی که مدت‌هاست کنار رفته‌اند اما به هر حال این دختر همانی است که یک ماه پیش در جام باشگاه‌های والیبال بانوان آسیا خوش درخشید و در جام کنفدراسیون والیبال آسیا با تیم ملی والیبال بانوان ایران نیز با توانایی‌های منحصر به فردش تحسین و تمجید خارجی‌ها را برانگیخت.
کد خبر: ۹۶۲۵۰۸
برای استفاده از صفحات مجازی فرهنگ‌سازی نشد

به گزارش جام جم آنلاین ، این دختر ملی پوش ایرانی همانی است که بارها عکسش روی جلد مطبوعات تایلند و فیلیپین رفته و همانی است که در تاریخ ورزش ایران بیشتر از هر دختر و بانوی ورزشکار دیگری پیشنهاد بازی کردن در تیم‌های خارجی دریافت کرده است.مائده برهانی یکی از مطرح ترین چهره‌های ورزش بانوان کشور ماست. او در گفت‌وگو با چاردیواری درباره مسائل مختلفی صحبت می‌کند:

مثل همه مصاحبه‌ها با معرفی خودتان شروع کنید.

مائده برهانی هستم متولد تیر ماه سال 67. من اصالتا اهل اصفهانم و از کودکی در همین شهر بزرگ شده‌ام. چهار خواهر دارم و هم‌اکنون هم با پدر و مادرم که ان‌شاءالله سایه‌شان همیشه بر سرم باشد زندگی می‌کنم. درباره تحصیلاتم هم بگویم که دانشجوی ارشد تربیت بدنی دانشگاه مبارکه اصفهان هستم.

متاهل هستید یا مجرد؟

ازدواج نکرده‌ام و مجردم.

شما اکنون 28 سال دارید. این‌که یک ورزشکار حرفه‌ای هستید باعث شده تا به ازدواج فکر نکنید؟

ببینید ازدواج مسئولیت بزرگی است. من زمانی باید به این موضوع بسیار بزرگ و مهم فکر کنم که در خودم احساس مسئولیت‌پذیری ببینم. باید بگویم من هنوز به آن حس مسئولیت‌پذیری نرسیده‌ام. شاید در آینده به این مرحله برسم اما اکنون چنین چیزی را در خودم احساس نمی‌کنم.

خانم‌ها با بالا رفتن سنشان ممکن است موقعیت‌های زیادی را هم از دست بدهند، این را قبول دارید؟

خیر به هیچ وجه. اتفاقا به نظر من یک دختر یا یک خانم اگر موقعیت اجتماعی مناسبی داشته باشد و از نظر کاری و حرفه‌ای به سطح بالایی رسیده باشد با بالا رفتن سنش حتی موقعیت‌های خیلی بهتری چه در ازدواج و چه در مسائل دیگر مانند کار برای او به‌وجود می‌آید.

توجه بیش از اندازه به ورزش باعث لطمه خوردن به زندگی شخصی می‌شود و بالعکس. به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای تا چه اندازه سعی می‌کنید در زندگی خود بین مسائل شخصی و ورزش تعادل برقرار کنید؟

پاسخ به این سوال خیلی سخت است. همه چیز باید در حد ایده‌آل رعایت شود. اگر بیش از اندازه به ورزش اهمیت بدهم و به آن بچسبم ممکن است از جنبه‌های دیگری به زندگی شخصی‌ام آسیب وارد شود، اما اگر از آن طرف هم فقط بخواهم به زندگی شخصی و مسائلی مانند تحصیل و ازدواج بها بدهم خب طبیعتا حرفه ورزشی‌ام صدمه می‌خورد و هرگز نمی‌توانستم موفقیت‌های کنونی را داشته باشم. همه چیز باید متعادل پیش برود. من به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای تا آنجایی که توانسته‌ام این تعادل را در زندگی شخصی خودم برقرار کرده ام.

همیشه شما را در سالن‌های مسابقه و در تمرینات تیم ملی دیده‌ایم. با این اوصاف فرصتی برای شما باقی می‌ماند که بخواهید به سرگرمی‌هایتان برسید؟

من به همراه دوستان و هم‌تیمی‌هایم یا در سالن تمرینات والیبال هستیم یا در سالن بدنسازی. زمان بسیار کمی‌ برای تفریح و سرگرمی‌برای ما باقی می‌ماند.

اگر زمان قابل توجهی برای سرگرمی ‌داشته باشیم آن را به تفریح و گشت و گذار در کنار خانواده اختصاص می‌دهیم. البته یکی از کارهای مهمی‌که در اوقات فراغتم انجام می‌دهم یادگیری زبان انگلیسی است.

میانه‌تان با فضای مجازی چطور است؟ تا آنجا که می‌دانیم و می‌بینیم شما در اینستاگرام خیلی فعال هستید.

بله. ببینید فضای مجازی اگر از راه درستش استفاده شود اصلا بد نیست. متاسفانه در کشور ما قبل از این‌که برای استفاده از صفحات مجازی و اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام فرهنگ‌سازی شود در اختیار همه قرار گرفت. در صورتی که پیش از هر چیزی باید درباره نحوه درست استفاده از آن فرهنگ‌سازی می‌شد. ولی الان مائده برهانی می‌داند چگونه از این صفحات مجازی استفاده کند تا باعث رنجش و آزردگی دیگران نشود. من اکنون از اینستاگرام استفاده زیادی می‌کنم و خیلی در آن فعال هستم. اینستاگرام می‌تواند محیط مناسبی برای ارتباطات معقول و مفید باشد به این شرط که خیلی از آن مسائل در آن رعایت شود. ما به‌عنوان ورزشکار حرفه‌ای و ملی‌پوش باید الگو باشیم و دیگران ببینند که ما چگونه از صفحات مجازی همانند اینستاگرام استفاده می‌کنیم. نوع استفاده از این امکانات باید به رشد جامعه کمک کند، در غیراین‌صورت اصلا نباشد بهتر است.

مطالعه در زندگی شما چقدر نقش دارد؟

متاسفانه به‌دلیل مشغله بیش از اندازه من مطالعه چندانی ندارم. مطالعات من به دروس دانشگاهی و البته کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی خلاصه می‌شود که این یک ضعف بسیار بزرگ برای من است.

آیا شما به غیر از این‌که یک ورزشکار هستید، شغل دیگری هم دارید؟

خیر. اصلا وقتی برای من باقی نمی‌ماند تا همانند یک کارمند به موقع سر کار بروم و به موقع برگردم. سه ماه تابستان که درگیر اردوهای تیم ملی والیبال بانوان و مسابقات مختلف هستیم و باقی سال را هم درگیر لیگ برتر والیبال بانوان. هیچ‌کس فردی با شرایط من را استخدام نمی‌کند.

میانه‌تان با هنر چگونه است؟ به‌عنوان مثال به سینما و تئاتر هم می‌روید یا این‌که برای این هم وقت ندارید؟

من عاشق سینما و تئاتر هستم و همیشه به سمتش رفته‌ام. خیلی به سینما و تئاتر می‌روم.

برای فصل آینده لیگ برتر والیبال بانوان که یک ماه دیگر شروع می‌شود با چه تیمی‌قرارداد بسته‌اید؟

هنوز مشخص نیست، اما به احتمال فراوان برای فصل آینده برای تیم بانک سرمایه به میدان می‌روم، شاید هم دانشگاه آزاد. تا دو هفته دیگر همه چیز مشخص می‌شود.

صحبت پایانی‌تان را می‌شنویم؟

به‌عنوان یک ورزشکار خانم از رسانه‌ها درخواست می‌کنم اهمیت بیشتری به ورزش بانوان بدهند. توجه به ورزش بانوان باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها