دانش بنیان

تجاری‌سازی طرح کاتالیست‌های هم‌رسوبی

نخستین خط تولید صنعتی کاتالیست‌های هم‌رسوبی کشور شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در شرکت نفت و گاز سرو افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۹۶۰۱۵۱

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان این ‌که رشد توانمندی کشور اقبال صنایع داخلی به استفاده از کاتالیست‌های تولید داخل را به دنبال داشته است، گفت: با توجه به اهمیت بالای تولید کاتالیست، یکی از چالش‌هایی که همواره صنایع پتروشیمی را تهدید می‌کرد تامین کاتالیست بود که خوشبختانه امروز با افزایش توانمندی داخلی این چالش تا حد زیادی رفع شده است. وی افزود: با ورود به عرصه تولید کاتالیست‌های هم‌رسوبی، در آینده نزدیک دامنه تولید کاتالیست‌های داخلی با کاربردهای گوناگون ازجمله در صنعت خودرو گسترش می‌یابد.

ستاری به شکسته شدن تابوی استفاده از کاتالیست‌های تولید داخل توسط صنایع کشور افزود: زمانی بود که شرکت‌های پتروشیمی جرات و جسارت استفاده و بارگذاری کاتالیست‌های تولید داخل را نداشتند، اما با توجه به توانمندی مطلوب و تجربه‌ای که طی چهار سال گذشته در حوزه ساخت کاتالیست‌ها کسب کرده‌ایم اکنون صنایع کشور به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از کاتالیست‌های تولید داخلی دارای مزایای بسیاری است زیرا این تولیدات کارایی مطلوب خود را در افزایش راندمان صنایع بخوبی نشان داده‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت بالقوه کشورمان در صنایع پتروشیمی افزود: ایران دارای بازاری بزرگ در صنایع پتروشیمی است که در مرحله نخست باید نیاز صنایع کشور با تولیدات داخلی تامین و نیاز کشور از واردات خارجی این محصولات ازجمله کاتالیست‌ها اشباع شود.

وی افزود: در دو سال آینده حرکتی جدی در این حوزه خواهیم داشت و با تکیه بر توانمندی داخلی می‌توانیم بخش قابل توجهی از نیاز داخلی به کاتالیست‌ها را تامین کنیم.

ستاری به نیاز 20 درصدی صنایع فولاد و 50 درصدی پتروشیمی به کاتالیست‌ها گفت: با وجود فضای مناسب برای افزایش توانمندی داخلی در حوزه کاتالیست، باید حوزه پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان به طور جدی به این حوزه ورود پیدا کنند و زمینه برای ایجاد بازارهای جدید فراهم شود.

رئیس ستاد توسعه فناوری نفت، گاز و ذغال سنگ کشور با تاکید بر توجه جدی به صادرات کاتالیست‌های تولید داخلی گفت: مهم ترین حمایت از تولیدکننده داخلی کاتالیست خرید صنایع کشور از محصولات آنان و ایجاد بازار است که باید در فضای رقابتی بازار این حوزه محقق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها