فروش 39 اثر ایرانی در حراج کریستیز

در بیست و یکمین دوره حراج سالانه کریستیز دبی که دیشب برگزار شد، 39 اثر از 41 اثر ارائه شده ایرانی به فروش رسیدند.
کد خبر: ۹۵۸۳۵۴

به گزارش مهر و به نقل از سایت کریستیز، در حراجی دیشب کریستیز که در هتل امارات تاورز دبی و در قالب نمایشگاه «هنر معاصر و مدرن» برگزار شد، در مجموع فروشی بیش از شش میلیون و 300 هزار دلار ثبت شد. در این میان 11 اثر از 41 اثر ارائه شده ایرانی هر یک به قیمتی بالای صد هزار دلار به فروش رسیدند.

در این حراجی 113 اثر از هنرمندان خاورمیانه برای فروش عرضه شده بودند که در مجموع به مبلغ شش میلیون و 364 هزار و 875 دلار به فروش رفتند.

گران‌ترین اثر این دوره تابلوی «سال‌های پرنده» اثر شفیق عبود هنرمند لبنانی بود که به قیمت 391 هزار و 500 دلار فروخته شد. تابلویی از حسین زنده‌رودی به قیمت 307هزار و 500 دلار فروخته شد و عنوان دومین اثر گران‌قیمت حراجی را به خود اختصاص داد. تابلوی «دو پرونده» فرهاد مشیری از گران‌ترین آثار ایرانی فروخته شده بود که به قیمت 199هزار و 500 دلار به فروش رسید. مجسمه «هیچ زرد» پرویز تناولی، «پنتاگون» اثر منیر شاهرودی فرمانفرماییان و تابلوی «کمپوزیسیون3» فرامرز پیلارام نیز به قیمت 150 هزار دلار به فروش رسیدند. پیش از حراج بالاترین برآورد قیمت این دوره به «هیچ» تناولی با قیمت برآوردی 150 تا 200 هزار دلار تعلق داشت.

آثاری از سهراب سپهری، پرویز تناولی، منوچهر یکتایی، فریدون مشیری و کوروش شیشه‌گران جزو آثاری بودند که بالای صد هزار دلار فروخته شدند.

از فرهاد مشیری چهار اثر در این دوره فروخته شد و سه اثر از سهراب سپهری نیز زیر چکش حراج رفتند.

منوچهر یکتایی، محمد احصایی،‌ رضا درخشانی، نصرالله افجه‌ای،‌ ناصر اویسی، ناصر عصار، ملیحه افنان و صادق تبریزی از دیگر هنرمندان ایرانی بودند که آثارشان در این حراجی فروخته شد.

بخشی از این آثار در بخش ویژه هنر سقاخانه و با عنوان «فراتر از چشمه: پیشگامان سقاخانه» ارائه شده بودند که شامل 19 اثر از پرویز تناولی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی، سهراب سپهری، صادق تبریزی و ناصر اویسی بودند. آثاری از هنرمندان مصر، ترکیه، لبنان، عراق، فلسطین، مراکش، عربستان سعودی و امارات در کنار آثار هنرمندان ایرانی در این دوره از حراجی کریستیز برای فروش عرضه ‌شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها