بیماران زیادی از مشکل داغ شدن و سرد شدن ناگهانی بدنشان رنج می‌برند. اگرچه نزدیک شدن به دوران یائسگی شایع‌ترین علت شروع چنین تجربیاتی است ولی علت‌های متنوع دیگری نیز برای چنین حملاتی وجود دارد که حتما باید مد نظر باشد.
کد خبر: ۹۵۷۱۱۶
چرا ناگهان داغ می‌شوم؟

به گزارش جام جم آنلاین ، در خانم‌هایی که سال‌های آخر باروری را می‌گذرانند یعنی حدود 48 تا 52 سالگی حملات گرگرفتگی به صورت احساس گرمای شدید در بالاتنه ایجاد می‌شود. این حملات حدود سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد و گاهی با سردرد و تپش قلب همراه است. احساس ضعف و سرگیجه هم به دنبال حملات به وجود می‌آیند. این حملات معمولا بعد از یک تا دو سال فروکش می‌کند و در صورت لزوم می‌توان از دارو برای تسکین استفاده کرد.

در صورتی که این علائم موجب آزار شدید بیمار شود و به نوعی زندگی عادی او را مختل کند، می‌توان روزانه به میزان کم از هورمون‌های تخمدانی استفاده کرد و به صورت داروهای هورمونی به خانم یائسه داد، اما این داروها شمشیری دو لبه هستند که هر چند از پیری زودرس، دردهای هنگام نزدیکی، گر گرفتگی و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، اما در افراد خاص با زمینه مساعد احتمال بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد و در بیماران دیابتی موجب افزایش قند خون و در بیمارانی که دچار بیماری فشار خون هستند موجب افزایش فشار و افزایش احتمال سکته مغزی می‌شود.

همین طور این داروها موجب افزایش چربی‌های خون می‌شوند. بنابراین برای شروع و ادامه مصرف این داروها باید از سلامت خانم داوطلب استفاده‌کننده از این داروها مطمئن شد و سالانه مراقبت‌های لازم انجام شود؛ یعنی کنترل فشار خون، انجام پاپ اسمیر، انجام ماموگرافی سالانه و کنترل قند ناشتا و چربی‌های خون و کبد لازم است.

همان گونه که اشاره شد حملات داغ و سرد شدن می‌تواند همراه با لرزش دست و ضعف شدید باشد که در این موارد باید افت قند را مدنظر داشت: کسانی که از قرص‌های درمان دیابت یا انسولین استفاده می‌کنند به کرات افت ناگهانی قند خون را تجربه می‌کنند. تجربه‌ای ناخوشایند که با تعریق، تپش قلب، احساس گرما و اضطراب همراه با احساس ضعف مفرط همراه است. چنین بیمارانی باید همیشه ماده‌ای شیرین مثل شکلات یا قند همراه داشته باشند و در صورت بروز چنین حملاتی بدون ترس از بالا رفتن قند آن را بخورند. بهبود قند خون در این شرایط باعث می‌شود این علائم سریع خوب شوند که خود دلیل تشخیص درست افت قند است.

بیماری فئوکروموسیتوم یکی دیگر از علل این حملات است که به دلیل وجود توده‌ای در غده فوق کلیه ایجاد می‌شود. این توده گاهی هورمون‌های آدرنالین یا نور آدرنالین را به داخل جریان خون می‌فرستد و به بروز حمله منجر می‌شود. اگرچه این بیماری خیلی نادر است ولی به دلیل خطرناک بودن حتما باید در برخورد با چنین حملاتی در نظر گرفته شود. بیماران مبتلا در حین حمله دچار افزایش فشار خون، تپش بسیار شدید قلب و احساس اضطراب می‌شوند. درمان این بیماری جراحی است.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها