در آمیزه‌ای اعجاب‌آور از علم و هنر یک هنرمند رسانه ‌های نو اسکلت طبیعی دست انسان را در آزمایشگاه رشد می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۶۳۲۷
زن هنرمند اسکلت طبیعی دست انسان را می‌سازد (عکس)

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیتال ترندز، یک هنرمند زن به نام «ایمی کارل» که در رسانه‌های نو کار می‌کند، با اسکن کردن استخوان‌های دست یک زن یک مدل دیجیتال از آن ساخته و سپس یک چارچوب اسکلتی بیولوژیکی 3 بعدی از آن را بوسیله چاپگر 3 بعدی و با استفاده از اتوکد پزشکی و سلول‌های بنیادی انسان خلق کرده است. طی دو سال آینده با تجزیه شدن تدریجی چارچوب مدل دیجیتال، دانشمندان این امید را دارند که سلول‌های بنیادی بتدریج بصورت یک بافت زنده رشد پیدا کرده و با جذب مواد معدنی بتوانند استخوان‌های اسکلت یک دست کامل را بسازند.

خام کارل به دیجیتال ترند گفت: «من شبکه‌ای مانند یکی از اعضای بدن را ساخته‌ام، البته برای این کار مجبور شدم بر روی بسترهای فناوری (پلتفورم‌های) بسیاری کار کنم و برای فهمیدن معنای واقعی انسان بودن بسیار کنجکاوم. وقتی که خودم باردار بودم، دایم در این مورد فکر می‌کردم که چگونه 2 سلول با هم جمع آمده و قالب‌های بدیع اندام‌های شگفت‌انگیز بدن انسان را می‌سازند. از جمله آنها انواع مختلف استخوان‌های اسکلت بدن انسان است. به همین خاطر واقعا شیفته مراحل خلقت انسان شده‌ام. خودم در یک خانواده دانشمند به دنیا آمده‌ام و در رشته مهندسی ژنتیک فارغ‌التحصیل شده‌ام و حالا نماینده گروهی از هنرمندان هستم که در حال از میان برداشتن مرزهای علم و هنر هستند. من عاشق علم هستم. پدر و مادرم هم شیمی‌دان و دکتر شیمی زیستی (بیوشیمی) هستند و می‌توانم بگویم در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بزرگ شده‌ و بیشتر عمرم را در آنجاها گذرانده‌ام. پس کار کردن در این محیط‌ها و جو حاکم بر آنها برای من واقعا آشنا است با آن‌که به عنوان یک هنرمند شناخته شده‌ام، کار کردن در محیط‌های آزمایشگاهی برایم کاملا راحت است.»

این روزها آخرین موضوع و موادی که این خانم هنرمند دانشمند بر روی آن کار می‌کند توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است و نه تنها برای کارل و کارشناسان دا‌نش ریز تراریخته‌های زیستی (بایو نانو ساینتیست) از جاذبه فراوانی برخوردار است، بلکه دانشمندان مواد نیز به این بخش خاص از دانش زیستی توجه خاصی نشان می‌دهند.

خانم کارل می‌افزاید: «به‌عنوان یک هنرمند من بنیان‌گذار، محرک اصلی و مبلغ این طرح علمی نیز هستم. در این سناریوی علمی من چگونگی رشد هوشمند سلول‌های بنیادی را به مردم نشان می‌دهم و همچنین روی این چارچوب‌های دیجیتالی طبیعی چاپ شده با چاپگرهای 3 بعدی که حالا خیلی متداول هم شده‌اند و مشوق رشد بافتی هستند به کاوش مشغولم. چه در داخل و یا حتی در خارج بدن انسان و محیط کشت آزمایشگاهی باشد. به‌ عنوان یک هنرمند، می‌توانم مراحل این کار را به‌‌صورتی جالب به نمایش بگذارم و دامنه آن را به محیطی گسترده‌تر و خارج از آزمایشگاه کشانده و نتایج آن را با با گروه عظیمی از مخاطبان به‌اشتراک بگذارم.»

همین‌طور که آزمایش های خانم کارل پیش می‌رود، او در عین حال اید‌ه‌های زیادی برای برنامه‌های مربوط به سلول‌های زیستی را برای اجرا در ذهن دارد. او به دیجیتال ترند گفت : به دنبال یافتن محققان بیشتری است تا با آنها همکاری کند. وی به نام علم، مراحل قدم به‌ قدم دستور العمل منبع باز (اپن سورس) این طرح را با محققانی که بر روی می‌خواهند چارچوب‌های زیستی چاپ‌شده با چاپگرهای 3 بعدی تحقیق کنند را نیز به اشتراک گذاشته است.

مترجم: جواد ودودزاده - جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
روح الله
-
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
۰
۰
زگهواره تا گور دانش جستن خوبه و هدف والا ولی خالق انسان خداست و عقل انسان به خلقت انسان نخواهد رسید
مهدی
-
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
این حرف درست است ولی این تلاشها سبب می شود تا بشر بداند كه چیزی نمی داند و همین طور به پزشكی و علوم خدمت شود
ح م ا ل
-
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
۰
۰
ما این دنیا خودمونو خفه میكنیم كه اون دنیا بریم بهشت
اینها با كمك به پیشرفت پزشكی برای خودشون و دیگران، طعم زندگی را شیرین میكنند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها