در روزهای تاسوعا و عاشورا، واحدهای سیار مرکز تولید و فنی، عزاداری‌های مردم سراسر کشورمان را روی آنتن شبکه های مختلف سیما بردند.
کد خبر: ۹۵۶۰۲۴

به گزارش روابط عمومی سیما، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، ده‌ها واحد سیار مرکز تولید و فنی با همکاری اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای در مراکز متعدد عزاداری مستقر شده و عزاداری هیئات مختلف را تا شب شام غریبان امام‌حسین(ع) پوشش تصویری دادند.

این دوربین‌ها در هر نقطه‌ای از کشور و حتی جهان که خیمه عزای امام حسین (ع) برپا بود، حاضر بودند و عمق احساسات مردم را به سید و سالار شهیدان به تصویر کشیدند.

به همت مرکز تولید و فنی سیما و مراکز استان‌ها عزاداری‌های مردم ایران از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین شهر کشور و از مرزهای غربی تا مرزهای شرقی تحت پوشش قرار گرفته شده و هرجا خیمه عزا برای امام حسین (ع) برپا بود، این تصویربرداران از آن غافل نشدند و این تصاویر از شبکه‌های سیما به صورت منسجم و برنامه‌ریزی شده در روزهای تاسوعا و عاشورا پخش می‌شد.

با کمک امکانات فنی مراکز استان‌ها، معاونت توسعه و فناوری رسانه و مرکز تولید و فنی سیما اجازه پخش همزمان تصاویر عزاداری در شهرهای مختلف از قاب تلویزیون مهیا شد و استودیوهای پخش توانستند در یک قاب چندین تصویر از شهرهای مختلف را نمایش داده و مخاطبان را در عزای مردم آن دیار شریک کنند.

568 ارتباط زنده تصویری

568 ارتباط زنده تصویری، دستاورد این زحمات، تنها در روز عاشورا بود که طی آن از ندای لبیک یا حسین غیورمردان آذربایجانی گرفته تا فریادهای پر هیبت مردم لرستان در رثای ابالفضل العباس(ع) و از مویه‌های آهنگین مردم جنوب گرفته تا نوحه‌های موزون مردم یزد در عزای حسین بن علی (ع) در قاب شبکه‌های تلویزیونی نقش ببندد.

تصاویر پخش شده از مشهد، قم و شیراز که به واسطه وجود حرمین شریف، این روزها مملو از جمعیت عزاداران بود، شکوه عظمت مردم را در قاب تلویزیون نمایش داد. عزاداری خالصانه مردم زابل و زاهدان و کرمان، نوحه‌های عاشقانه و محلی مردم خطه شمال کشور، اظهار ارادت بی‌تکلف کردهای عاشق ائمه اطهار (علیهما السلام) و حتی شورهای حسینی در خارج از مرزهای ایران اسلامی نیز مهمان نگاه مخاطبان از طریق شبکه‌های سیما بودند.

پوشش نماز ظهر عاشورا

یکی دیگر از اقدامات مرکز تولید و فنی سیما، نمایش نماز ظهر عاشورا بود که از شبکه‌های سیما پخش شد.

شبکه یک سیما امسال اولین نماز پرشکوه جماعت را در ظهر عاشورا از زاهدان پخش کرد و هر چه خورشید در افق شهرهای مختلف ایران اسلامی به اوج نقطه خود در آسمان می‌رسید، دوربین‌ها و واحدهای سیار صدا و سیما نیز آماده انعکاس نماز دشمن‌شکن ظهر عاشورا با حضور قشرهای مختلف مردم عزادار بودند و این پخش زنده در قاب‌های شبکه‌های مختلف تا هنگام عزیمت خورشید از بارگاه ملکوتی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ادامه داشت و با انعکاس نماز زائران کربلای معلی به‌پایان رسید.

استودیوهای پخش شبکه‌های دو، سه، پنج و ... با برقراری ارتباط زنده با استودیوهای مختلف در اطراف حرم‌های حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام حسین(ع)، در کربلای معلی توانستند مخاطبان را به زیارتی معنوی دعوت کنند و از طریق دوربین‌های تلویزیونی مستقر، امکان عرض ارادت آنان را فراهم کردند.

پوشش مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان که از دهه اول محرم و به طور خاص از شب قبل از تاسوعا شروع شده بود، تا هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.

رادیو؛ یار تمام عیار عزاداران

معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران با تولید و پخش برنامه‌های متعدد و متنوع، عزاداران حسینی را همراهی کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی، 15 شبکه و کانال‌های رادیویی ایران، فرهنگ، جوان، گفت‌وگو، نمایش، تهران، قرآن، معارف، ورزش، اقتصاد، سلامت، پیام، آوا، تلاوت و صبا با تولید و پخش برنامه‌های متعدد، پخش زنده از محل برگزاری عزاداری‌ها، مقتل خوانی، نمایش‌های متنوع، سخنرانی، ادعیه، مرثیه‌سرایی، مداحی، تحلیل حرکت عظیم عاشورایی با دعوت از اساتید برجسته و موارد دیگر جنبه‌های مختلف حرکت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و یاران باوفایشان را بررسی کردند. بر این اساس، پخش نمایش‌های رادیویی که جنبه‌های گوناگون نهضت حسینی را از دیدگاه شخصیت‌های مختلف آن زمان مورد بازبینی مجدد قرار دادند، توانست سهم بسزایی در انتقال مفاهیم با استفاده از روش هنرهای نمایشی رادیویی را ایفا کند. انتخاب و پخش مداحی‌ها و مرثیه‌سرایی‌های فاخر از اساتید مطرح این حوزه که مظلومیت شهدا و اسرای کربلا را به نحو شایسته با تحقق معنای واقعی کلمه به مخاطبان منتقل می‌کردند، از دیگر جنبه‌های موفق شبکه‌های رادیو در دهه اول ماه محرم بود.

مقتل‌خوانی در رادیو

مقتل‌خوانی که نقش مهم و موثری در انتقال صحیح پیام عاشورا دارد، به نحو ویژه و شایسته‌ای انجام شد. شبکه‌های رادیویی بویژه آوا و پیام در ایام تاسوعا و عاشورا با رویکرد عاشورایی تبدیل به حسینیه‌ای رادیویی شدند و با پخش نوحه و مرثیه‌سرایی، عزاداران را همراهی کردند. در این میان سایر شبکه‌های رادیویی بویژه رادیو معارف نیز با اختصاص بخش قابل توجهی از زمان خود، برنامه‌هایی در قالب حسینیه رادیویی پخش کردند. در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تمام شبکه‌های رادیویی انعکاس شور و شعور حسینی را به اوج رساندند و به صورت زنده و مستقیم، عزاداری‌های مخلصانه مردم را پخش کردند.

پخش مستندهای مختلف رادیویی با موضوع عاشورا نیز از دیگر فعالیت‌های معاونت صدا در ایام سوگواری سالار شهیدان بود. در این میان گزارشگران رادیویی با تهیه گزارش‌های مختلف از عموم عزاداران نقش بسزایی در انعکاس شور حسینی هموطنان و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ایفا کردند. همچنین حضور پیگیر کارشناسان و صدابرداران بخش فنی و نظارت دقیق مدیران ارشد رادیویی در کنار تلاش خستگی‌ناپذیر تمام برنامه‌سازان قابل توجه بود.

بسیج شبکه‌های سیما در روز عاشورا

شبکه‌های سیما در روز عاشورا، تصاویر متعدد و متنوعی از عزاداری مردم سراسر کشور را به نمایش گذاشتند. این تصاویر از طریق شبکه‌های استانی در اختیار رسانه ملی قرار گرفت و از شبکه‌های محلی به‌نمایش درآمد.

از ساعت 9 تا 13 و 30 دقیقه روز عاشورا، شبکه‏های سراسری (یک، دو، سه، چهار، پنج، خبر و شما) حدود 568 مرتبه تصاویر زنده از عزاداری‏های مردم شهرها و استان‌های مختلف را نمایش دادند و شبکه یک اولین شبکه‏ای بود که تصاویر مراکز استانی را به تماشاگرانش ارائه کرد.

در این برنامه‌ها علاوه بر نمایش سوگواری در مراکز استان‌ها، عزاداری مردم در سایر شهرستان‌های اصلی نیز به اطلاع مخاطبان رسید. شهرستان‌های بهبهان، اندیمشک، خرمشهر و آبادان در خوزستان، ساوه در استان مرکزی، سبزوار، نیشابور و گناباد در خراسان‏رضوی، فسا، لارستان، کازرون، داراب و جهرم در فارس، ملایر و کبودرآهنگ در همدان، خدابنده در زنجان و رامیان در استان گلستان از این جمله هستند.

تمرکز برجمعیت عزادار، انتخاب زوایای خوب و استفاده از وسایل حرکتی از ویژگی‏ بارز برنامه‏های عاشورای مراکز بود و شبکه دو با 200 مورد، شبکه یک با 148 مورد و خبر با 63 مورد، بیشترین استفاده را از تصاویر استان‏ها داشتند.

در این میان شبکه شما 49 بار تصاویر استان‏های مختلف را روی آنتن فرستاد، شبکه یک اولین شبکه‏ای بود که نخستین نماز جماعت را از زاهدان روی آنتن فرستاد، شبکه یک بخش‏هایی از نماز جماعت 24 استان را به صورت زنده پخش کرد و شبکه خبر نیز تصاویر نماز ظهر عاشورا را در هفت مرکز استان به نمایش گذاشت.

سایر شبکه‌های سراسری از جمله آموزش، قرآن و شبکه‌های برون‌مرزی مانند پرس‌تی وی، العالم، کوثر و .. نیز از سیگنال‌های ارسالی شبکه‌های استانی برداشت‌های خوبی داشتند و در روزهای عزاداری سالار شهیدان از مراکز خواسته شد گزیده‌ای 5 دقیقه‌ای از عزاداری‌ها و نماز ظهر عاشورا تهیه و ارسال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها