قرص‌های ضدبارداری، افسردگی می‌آورد

پژوهشگران دانمارکی ادعا می‌کنند مصرف قرص‌های ضدبارداری با افزایش خطر ابتلا به افسردگی در ارتباط است. به گفته پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ، زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند، در حالی که خطر ابتلا به افسردگی در مردان و زنان تا پیش از سن بلوغ برابر است. پژوهشگران دانمارکی ادعا می‌کنند روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، بویژه مصرف قرص‌های خوراکی، با افزایش خطر ابتلا به افسردگی در ارتباط هستند.
کد خبر: ۹۵۵۸۵۰

در این پژوهش، وضعیت سلامت روانی بیش از یک میلیون نفر زنِ 15 تا 34 ساله که سابقه افسردگی نداشتند در مدت 13 سال بررسی شد. نتایج نشان داد افرادی که قرص‌های ترکیبی (حاوی استروژن و پروژسترون) مصرف می‌کردند، 23 درصد بیشتر از سایر افرادی که از روش‌ها هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کردند، در معرض افسردگی و به موجب آن، مصرف داروهای ضدافسردگی قرار گرفتند. این رقم در افرادی که قرص‌های فقط حاوی پروژسترون مصرف می‌کردند، 34 درصد گزارش شد. گفته می‌شود افرادی که از برچسب، حلقه مهبلی و IUDهای هورمونی استفاده می‌کردند نیز در معرض ابتلا به افسردگی قرار گرفتند.

مطالعات بالینی مختلفی نشان داده است استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، احتمال دارد روی تغییرات خلق‌وخو تأثیر بگذارد. با این حال، عده‌ زیادی از پژوهشگران پس از انتشار نتایج پژوهش فوق اظهار کردند نتایج به دست آمده را در اثبات ارتباط میان مصرف قرص‌های ضدبارداری و افزایش خطر ابتلا به افسردگی کافی نمی‌دانند و معتقدند این پژوهش نیازمند مطالعات تکمیلی و نیز تکرار مجدد بررسی‌های صورت گرفته روی جمعیت‌های دیگر است.

منبع: theguardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها