جنگنده‌های رژیم سعودی در تازه‎ترین جنایات جنگی در یمن، عصر روزشنبه مصادف با 16 مهرماه یک مراسم عزاداری در جنوب صنعا، پایتخت این کشور را به خاک و خون کشیدند.
کد خبر: ۹۵۵۳۲۶
رژیم صهیونیستی نابودی یمن را یک فرصت می‎داند

در همین ارتباط یک منبع امنیتی یمن تأکید کرد: جنگنده‌های ائتلاف متجاوز، چهار بار مستقیم یک مراسم ختم در تالار بزرگ خیابان الخمسین در جنوب صنعاء را هدف قرار دادند که در پی این حملات، دهها تن از شهروندان یمنی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند.

این جنایت یک روز بعد از اولین سالگرد حمله رژیم سعودی به یک مراسم عروسی در شهر سنبان در استان ذمار که در پی آن بیش از 115 شهروند یمنی شهید و یا زخمی شدند صورت گرفته است.

عربستان سعودی در حالی حمله به جنوب یمن را انکار کرده و اشتباه عنوان داشته است که؛ سازمان ملل متحد همچنان نسبت به ددمنشیهای عمّال سعودی سکوت مرگ اختیار کرده است.

در همین ارتباط جام جم آنلاین با دو تن از کارشناسان سیاسی به گفت‎وگو پرداخت که در ادامه می خوانیم.

دیپلمات اسبق و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادوار مجلس شورای اسلامی، پیرامون حمله ددمنشانه جنگنده‎های سعودی - آمریکایی به صنعا با اشاره بر اینکه اقدامات وحشیانه ارتش عربستان در یمن از مصادیق بارز جنایت جنگی بوده، به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: ضرورت دارد تحولات یمن از طریق مجامع بین‎المللی مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

حسین سبحانی‎نیا با تأکید بر ابعاد گسترده توحش آل سعود در حمله به یک مراسم ختم و کشته و زخمی شدن بیش از 700 تن، لزوم واکنش جدی سازمانهای بین المللی بویژه شازمان ملل را خواستار شد و تصریح کرد: ابهاد این اقدام آنقدر وسیع بوده که خود سعودیها هم در ابتدا انکار کردند و بعد هم با واکنشی مضحک و از روی استیصال، خواهان پیگیری این جنایت شدند.

دیپلمات اسبق کشورمان در مراکش، ضمن محکوم نمودن اقدام اخیر رژیم سعودی خاطر نشان کرد: امروز عربستان و تمام اعوان وانصاری دژخیمان ریاض را تطمیع و تجهیز می‎کنند باید محاکمه شوند که همانا آمریکا، انگلیس مدعیان دروغین حقوق بشر و رژیم صهیونیستی هستند.

سبحانی‎نیا با اشاره بر اینکه عربستان به طور عمد مردم بی‎گناه یمن، اعم از کودکان و زنان و مردم عادی این کشور را مورد هدف قرار می‎دهد می‎افزاید: این اقدامات به هیچ روی قابل توجیه نیست و بطور قطع یک اقدام ضد حقوق بشری و جز جنایات جنگی قابل پیگیری از طریق جامع بین‎المللی است.

از سویی دیگر محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه وکارشناس سیاست خارجی، با بیان اینکه روند رژیم سعودی از دوسال پیش تاکنون در یمن، با محوریت بمباران همه روزه برنامه‎ریزی شده اظهار داشت: جنگنده‎های عربستان حتی در دوران آتش بس هم دست از حملات خود بر نداشته و به جنایات وقیحانه خود ادامه داده؛ چنانچه مجموع تلفات را محاسبه می کردیم شاید هر روز به این میزان مردم بی دفاع یمنی به خاک خون کشیده می شوند.

کوشکی در تشریح تهاجم اخیر ریاض به صنعا می گوید: آنچه که این حمله را از سایر اقدامات سبوعانه آل سعود متمایز می کند، حضور تعدادی از افراد شاخص سیاسی – امنیتی در مراسم ختم مذکرو همچنین گستردگی جمعیت در یک سالن بزرگ بود. از این جهت به لحاظ وسعت ابعاد این حادثه توجه جانعه جهانی نسبت بدان جلب شده، چنانکه دیگر سعودیها توان انکار و یا مخفی نگه داشتن این اقدام ضد حقوق بشری خود را ندارد.

وی تصریح کرد: اما در طول ادوار گذشته آل سعود نشان داده با خرید رأی در مجامع گوناکون درصدد بوجود آوردن یک برد نظامی از دل این رزالت جنایتکارانه برای خود هستند.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص نقش ایالات متحده و صهیونیسم بین‎الملل در تحولات یمن معتقد است: قاعدتا از نابودی کشوری مسلمان به مانند یمن آن هم با ظرفیتهای باالقوه ضد صهیونیستی، بیش از همه این رژیم اشغالگر قدس است به این موضوع به دید یک فرصت می‎نگرد. چه بسا مایلند این اتفاق توسط یک کشور مسلمان به وقوع بپیوندد.

وی ضمن تبیین نقش آمریکایی‎ها در میدان یمن خاطر نشان کرد: دولت آمریکا همراه با رژیم صهیونیستی در قالب لجستیکی و پشتیبانی نظامی و حمایتهای فرماندهی ارادت خود را به رژیم ریاض نشان داده‎اند. اما تهاجم روزهای گذشته عربستان به صنعا آنقدر مفتضحانه بود که، واشنگتن هم به نوعی خواسته از آن شانه خالی کند و تلویحا اعلام کرده‎اند مسئولیت همکاری در این غائله را نمی‎پذیرند.

محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها