نسخه

داروهای ضدفشار خون و مشکل تداخل دارویی

اصلاح روش زندگی که شامل تغذیه سالم (استفاده بیشتر از سبزی، میوه و ماهی در کنار اجتناب از چربی‌های حیوانی) و ورزش منظم است، بهترین راه مبارزه با فشارخون است.
کد خبر: ۹۵۴۹۰۶

این روش در درجه اول باعث پیشگیری از فشار خون و در درجه بعد، باعث کنترل فشار خون ملایم می‌شود. در مورد فشار خون شدید هم اصلاح شیوه زندگی باعث تاثیر‌گذاری بهتر داروها می‌شود.

در کنار اصلاح روش زندگی، تعداد زیادی دارو برای درمان فشار خون قابل استفاده است که به فراخور سن و وضعیت بیماران از یکی یا چند تای آنها استفاده می‌شود. خوشبختانه تنوع این داروها زیاد است، ولی همین تنوع می‌تواند باعث استفاده اشتباه چند داروی مشابه شود. در این بحث به چند مورد از مهم‌ترین این داروها اشاره می‌شود.

دسته داروهای کندکننده ضربان قلب شامل داروهایی مثل 1ـ آتنولول که به شکل قرص نارنجی رنگ 50 و 100 میلی گرمی موجود است و 2ـ پروپرانولول 10،20 و 40 که قرص‌هایی به رنگ صورتی هستند و نیز 3ـ متورال است. این داروها باعث کم‌شدن تعداد و شدت ضربانات قلبی می‌شود و فشار خون را پایین می‌آورد. این داروها بخصوص در جوان‌ترها و آنان که دچار هیجان، استرس و فشار عصبی هستند، مفید است. توجه شود که این سه دسته دارو را همزمان نباید استفاده کرد.

گروه داروهای مدر (افزاینده ادرار): این داروها با زیاد کردن حجم ادرار باعث کم شدن حجم و فشار خون می شوند و بخصوص در افراد مسن و دچار نارسایی قلبی مفید هستند و به عنوان بهترین مکمل دارویی در درمان فشار خون استفاده می شوند. 1 ـ قرص تریامترن اچ 2 ـ قرص و آمپول فورزماید 3 ـ قرص هیدروکلرتیازید نمونه‌هایی از داروهای مدر هستند. بهتر است این داروها صبح استفاده شوند زیرا افزایش ادرار در شب دردسرزاست.

گروه داروهای ضدآنژیو تانسین: این داروها باعث گشاد شدن رگ‌ها و کم‌شدن حجم خون می‌شوند و در بیماران دیابتی برای کنترل فشار خون بهترین انتخاب هستند. 1ـ کاپتوپریل 25 و 50 میلی‌گرمی، 2ـ انالاپریل 5 و 20 میلی‌گرمی و 3ـ لوزارتان 25 و 50 میلی‌گرمی نمونه‌هایی از این نوع داروها هستند و نباید این سه دسته دارو را همزمان استفاده کرد.

گروه داروهای ضدکانال کلسیم: این داروها باعث شل شدن ماهیچه رگ‌های خونی و گشاد شدن رگ‌ها می‌شوند. 1ـ آملودیپین، 2ـ نیفدیپین و 3ـ دیلتیازم از این گروهند. این سه دسته دارو را نیز همزمان نباید استفاده کرد. این داروها در افراد مسن بسیار مفید هستند.

علاوه بر چهار دسته داروی گفته شده، داروهای دیگری مثل متیل دوپا که برای کنترل فشار خون بارداری کاربرد دارد و نیتروگلیسیرین که در درمان فشار خون شدید استفاده می شود و نیز تعداد بسیار زیادی از داروهای دیگر وجود دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها