محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیشرفت علمی و اقتدار ملت ایران درخدمت صلح و آرامش منطقه و جهان است و نقطه مقابل منافع هیچ ملتی محسوب نمیشود.
کد خبر: ۹۵۳۷۴

احمدی نژاد پیش از ظهر روز جمعه در نهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در باکو افزود:اتهامات بیپایه و اساس قدرت های زورگوی جهان هیچ تاثیری در اراده ملت ایران برای حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی نخواهد داشت . وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و آرامش بر مبنای توحید ، عدالت و کرامت انسانی در همه جهان است . وی خاطرنشان کرد: ایران علاقهمند است تا بر اساس مقررات بینالمللی و تحت نظارت آژانس بین االمللی انرژی اتمی مسیر خود را تا تولید صنعتی سوخت هستهای برای نیروگاههای خود ادامه دهد ، جمهوری اسلامی ایران این دستاورد عظیم را دستاوردی برای همه کشورهای منطقه و دنیای اسلام میداند . رییس جمهوری یادآور شد: ایران سیاست منطقهای خود رابر همکارهای اقتصادی مفید گسترده ، استقرار صلح ، امنیت و رفاه و برقراری اعتماد همکاری و تفاهم با همه همسایگان و همه کشورهای منطقه قرار داده است . احمدی نژاد افزود: توسعه روابط دو جانبه و چند جانبه و همچنین تقویت و گسترش پیمانهای منطقهای نظیر اکو در جهت تامین منافع مشترک مبتنی بر چنین سیاستی است و جمهوری اسلامی ایران برای تحقق آن ، آماده همکاری صمیمانه با تمامی کشورهای منطقه است. متن کامل سخنرانی رئیس جمهوری بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیرانصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

جناب آقای "الهام علی اف" ، رییس محترم جمهوری آذربایجان ، روسای محترم کشورها، روسای محترم دولتها ، نمایندگان محترم کشورها جناب آقای دبیرکل و حضار گرامی
خانم و آقایان سلام علیکم

ابتدا مایلم از دولت و ملت کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان به خاطر میزبانی شایسته نهمین اجلاس سران سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) و همچنین میهمانوازی گرم و صمیمانه ، تشکر و قدردانی نموده و مراتب خرسندی خود را از حضور در این اجلاس که در شهر زیبا و تاریخی باکو برگزار میشود، ابراز دارم . بدون تردید این فضای آکنده از تفاهم ، همکاری و اجماع سران محترم کشورها عضو ، شرایط مناسبی برای اتخاذ تصمیمات اساسی در راستای خطوط کلی همکاریهای منطقهای و پیشبرد برنامهها و فعالیتهای سازمان میباشد. به همین منظور اینجانب به عنوان نماینده ملت بزرگوار ایران ، دست تمامی اعضای و همکاران گرامی را میفشارم و امیدوارم این اجلاس به نتایج پرثمر و با برکتی در تامین رفاه آسایش ملتها و کشورهای عضو نایل گردد.

آقای رییس
حضار محترم

همان طور که مطلعید ما کشورهای عضواکو از ویژگیهای بسیار مهمی برخورداریم و میتوانیم با اتکای به آنها همکاریهای خود را در تمامی زمینهها گسترش دهیم . اولا: تاریخ و فرهنگ مشترک داریم که میتواند در تقویت و تعمیق روزافزون روابط نقش مهمی ایفا نماید. ما به عنوان مسوول پیگیری خواست ، علایق و اراده ملت ها ، موظف به اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی متناسب با هویت تاریخی و فرهنگی مشترک میباشیم . ثانیا : تجربه تاریخی و فرهنگی و گسترش اسلام در میان مردم این منطقه از قدمت بسیاری برخوردار است. تاریخ بیانگر نقش ممتاز مردم این سامان در بسط معارف و فرهنگ دینی و شکوفایی تمدن اسلامی میباشد. بسیاری از متکلمان، عارفان ، فقها ، شاعران ، فیلسوفان و بزرگان علوم اسلامی در این منطقه رشد و نمو داشتهاند. زندگانی مردم این بخش از جهان با وجود تنوع اعتقادات دینی و مذهبی ، همواره مسالمت آمیز بوده است و این پایه بسیار خوبی برای تحکیم و گسترش روابط است . ثالثا : سازمان همکاری اقتصادی اکو از جمله سازمانهای منطقهای که با هدف انجام اقدامات اقتصادی مشترک در جهت پیشرفت کشورهای عضو به وجود آمده است . امنیت و صلح اولین فرصت و مهمترین ضرورت در تحقق آرمانها و اهداف این سازمان میباشد . خوشبختانه این مهمترین فرصت هم اکنون وجود دارد.
همکاری در چارچوب سازمان منطقهای مانند سازمان همکاری اقتصادی اکو یکی از راههای مناسب توسعه روابط و تجمیع امکانات کشورهای عضو میباشد.
سازمان همکاریهای اقتصادی اکو با دارا بودن مساحتی بیش از هشت میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر میلیون نفر از توان عظیمی برخوردار است که میتواند با بهرهگیری از آن سرنوشت کشورهای عضو و کل منطقه را در جهت منافع ملتهای آن تغییر دهد.
منطقه اکو به عنوان یکی از قطبهای مهم انرری جهان با دارا بودن منابع عظیم آب و خاک حاصلخیز وسیع و گسترده ، نیروی انسانی تحصیل کرده با استعداد کارآمد و زحمت کش ، میتواند به یکی از سازمانهای بینالمللی موفق تبدیل شود.
رابعا: منطقه بزرگ اکو یادآور قدیمیترین و ریشه دارترین محور ارتباطی تمدنهای شرق و غرب جهان یعنی جاده ابریشم با تاریخی کهن و ریشهدار است که بر پایه تمدنها ، فرهنگهای زاینده و پرمحتوا ، روحیه قوی همکاری و روابطی عاطفی استوار میباشد که به شهادت تاریخ تکیه بر عوامل و امکانات اقتصادی و هویت مشترک فرهنگی همیشه عامل ثبات و همگرایی در منطقه بوده است ، این عامل باید باهوشمندی حفظ گردد و اجازه داده نشود رقابتهای سیاسی و نظامی بیگانگان عامل بیثباتی ، عقب ماندگی و غارت منابع منطقه شود.

آقای رییس
عالیجنابان

در شرایط حاضر بعضی از قدرتهای زورگو بیمهابا تلاش میکنند تا در امور داخلی کشورها دخالت کرده و جای پایی در منطقه داشته باشند . همکاری سازنده و هدفمند کشورهای عضو و همسایه برای افزایش ظرفیتهای خود در سطح منطقهای و بینالمللی ضروری میباشد. تلاش جمعی اعضای اکو برای تمرکز بر اولویتهای مورد علاقه ، حضور هماهنگ و قدرتمند در عرصههای بینالمللی میتواند در تعدیل و اصلاح روابط بینالمللی تاثیر گذار باشد.
ظرفیتهای فراوان موجود برای همکاری بین اعضا نشان میدهد که اکو در صورت رفع موانع موجود و ایجاد تحرک بیشتر فعالیتهای خود میتواند عامل مهم برای ایجاد همگرایی بیشتر کشورهای منطقه باشد. باعث خوشوقتی است که همزمان با نهمین اجلاس سران ،شاهد عملیاتی شدن طرحها و پروژههای مهم اکو نظیر بانک تجارت و توسعه و موافقتنامه چارچوب حمل و نقل و ترانزیت اکو هستیم و امید میرود با گسترش هر چه بیشتر همکاریها و افزایش هماهنگی و تفاهم میان کشورهای منطقه به خصوص تسریع در امضا و تصویب اسناد و موافقتنامهها و پروژههای مهم سازمان و اجرایی کردن همه آنها هدف یکپارچگی کامل اقتصادی و ایجاد منطقه آزاد تجاری اکو که در سند چشمانداز اکو پیش بینی شده است در آیندهای نزدیک تحقق یابد.
اکو در شرایط کنونی بایستی برنامه عمل مشخصی را در جهت تمرکز بر اولویتهای اساسی مندرج در اسناد پایه سازمان ،به خصوص سند چشمانداز اکو تنظیم و با استفاده از تمام توان و ظرفیت منطقه و کشورهای عضو به اجرای آن همت گمارد.

خانمها و آقایان
متاسفانه در نظام جاری بینالملل بیعدالتی ، تخلف از قانون و نادیده گرفتن حق ملتها از جانب چند قدرت زورگو به چشم میخورد. چند جانبه گرایی ، کاربرد استانداردهای متفاوت ، حمایت از غاصبان و ستمگران برای آنان امری عادی است . سازمانهای بینالمللی نیز تحت نفوذ قدرتهای بزرگ کارایی خود را تا حدود زیادی از دست داده اند. در این سازمانها از حقوق کشورهای عضو حمایت نمی شود و در مواردی به صراحت میخواهند تا ملتها از حقوق مسلم خود دست بردارند.
نمونه بارز چنین رفتاری حمایت از رژیم صهیونیستی و فشار بر دولت مردمی منتخب ملت فلسطین است. ملت ایران نیز در معرض چنین فشارهایی قرار دارد.
خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به لطف الهی و با تلاش مجدانه دانشمندان و جوانان خلاق و مومن خود علی رغم تمامی مشکلات و کارشکنیهای ایجاد شده موفق گردید چرخه تولید سوخت هستهای را کامل نموده و نام خود را در فهرست کشورهای دارای فناوری هستهای ثبت نماید.
علاقه مند هستیم بر اساس مقررات بینالمللی و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی مسیر خود را تا تولید صنعتی سوخت هستهای برای نیروگاه هایمان ادامه دهیم و جمهوری اسلامی ایران این دستاورد عظیم را در دستاوردی برای همه کشورهای منطقه و دنیای اسلام میداند . پیشرفت علمی و اقتدار ملت ایران در خدمت صلح و آرامش منطقه و جهان بوده و نقطه مقابل منابع هیچ ملتی محسوب نمیشود.
امروز نیز در حضور شما بزرگواران و عزیزان اعلام میدارم: "اتهامات بی پایه و اساس قدرتهای زورگوی جهان هیچ تاثیری در اراده ملت ایران برای حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی نخواهد داشت.

آقای رییس
آقای دبیرکل
حضار محترم

جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و آرامش بر مبنای توحید ، عدالت و کرامت انسانی در همه جهان میباشد و در این راستا اولویت سیاست منطقه ای خود را بر همکارهای اقتصادی مفید گسترده ، استقرار صلح ، امنیت و رفاه و برقراری اعتماد همکاری و تفاهم با همه همسایگان و همه کشورهای منطقه قرار داده است. توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه و همچنین تقویت و گسترش پیمانهای منطقهای نظیر اکو در جهت تامین منابع مشترک مبتنی بر چنین سیاستی است و جمهوری اسلامی ایران برای تحقق آن ، آماده همکاری صمیمانه با تمامی کشورهای منطقه است . جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار و میزبان سازمان اکو همچون گذشته و در تلاش دست جمعی کشورهای عضو برای رشد و توسعه منطقه خود را در کنار کشورهای دیگر عضو میداند و آماده استفاده از کلیهظرفیت- های خود ، ادامه موفقیت همکاریهای منطقهای در چارچوب اکو و مشارکت فعال و جدی در برنامهها و فعالیتهای سازمان میباشد.
اجازه بدهید اشارهای به موضوع مهم افغانستان داشته باشم . کمک به صلح و امنیت افغانستان و نیز بازسازی این کشور دوست و برادر وظیفه همه کشورهای همسایه در منطقه است . جمهوری اسلامی ایران به مشارکت فعال خود در بازسازی افغانستان ادامه خواهد داد.
در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از ملت و دولت جمهوری آذربایجان و به خصوص شخص جناب آقای الهام علی اف ، رییس جمهور محترم آذربایجان به خاطر برگزاری موفق نهمین اجلاس سران اکو و میزبانی گرم و صمیمانه از خداوند متعال برای همه شما همکاران گرامی سلامت و موفقیت مسالت دارم و با الهام از عنوان این سال در جمهوری اسلامی ایران که به نام مقدس پیامبرعظیم الشان نامگذاری شده است ، رحمت ، مودت ، صلح ، عدالت ، معنویت و سعادت برای بشر آرزو میکنم که پیام همه انبیا خصوصا خاتم و اعظم پیامبران حضرت محمد (ص) است .

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


نهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز جمعه با حضور "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران، در باکو آغاز شد.
در این اجلاس روسای جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و جمهوری آذربایجان نخست وزیران ترکیه، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و روسای مجلس ترکمنستان و ازبکستان شرکت دارند.
سران و مسوولان بلندپایه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ، در این اجلاس چشمانداز فعالیت موثر و کارآیی اکو و ایجاد تسهیلات در عرصههای مختلف به منظور گسترش همکاریهای اقتصادی از جمله تسهیلات بانکی، بیمه، روادید برای کارفرمایان اقتصادی و اجرای طرحهای مشترک اقتصادی را بررسی میکنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها