وقتی صحبت از هندوستان یا همان سرزمین عجایب می‌شود بدون تردید تصاویری با سرعت از مقابل دیدگان ما عبور خواهد کرد که مبتنی بر دانسته‌های هر یک از ماست، درحالی که این سرزمین ناگفته‌های بسیاری برای گردشگران و بازدیدکنندگانش داشته و هر سال میلیون‌ها نفر را وادار به بستن چمدان می‌کند.
کد خبر: ۹۵۳۰۶۰

به همین دلیل این هفته در سفر چمدانی سری به یکی از اضلاع مثلث طلایی هندوستان یعنی شهر «آگرا» مرکز فرهنگ، هنر و تجارت هندوستان باستان زده‌ایم تا برایتان از دیدنی‌های این سرزمین بگوییم شاید در سفر بعدی بخواهید از نزدیک این تجربه را داشته باشید. برای این سفر اگر از خدمات تور استفاده نمی‌کنید لازم است اندوخته‌ای نزدیک به 5/2 میلیون تومان به ازای هر نفر داشته باشید.

آگرا سومین شهر بزرگ ایالت اوتار پرادش هندوستان است که جریان رودخانه یامونا (جمنا) به آن زندگی بخشیده و سرمنشا حیات در این منطقه از گذشته‌های دور بوده است. برای رسیدن به این شهر از ایران حتما باید با استفاده از ایرلاین‌های خودمان به دهلی وارد شده و تقریبا 400 کیلومتر را در خاک هندوستان طی کنید.

برای رسیدن به آگرا لازم نیست خودتان را محدود به وسیله نقلیه‌ای خاص کنید چون گزینه‌هایی مثل هواپیما و قطار در کنار اتومبیل برایتان مهیاست، البته هزینه هر کدام کاملا متفاوت است و برای استفاده از هواپیما باید از قبل بلیت تهیه کرده باشید، چون خرید بلیت هواپیما در هندوستان کمی مشکل است و هرچه به تاریخ پرواز نزدیک می‌شویم قیمت افزایش خواهد داشت. به عنوان مثال قیمت بلیت برای رسیدن به آگرا از دهلی که تنها 30 دقیقه زمان لازم دارد در شرایط عادی چیزی حدود 2500 روپیه است. (هر روپیه 65 تومان است)، اما اگر از قطار که زمانی حدود 5/2 ساعت لازم دارد تا به مقصد برسد در کوپه‌های درجه یک کولردار 750 روپیه و اتوبوس‌های کولردار هم 1500 روپیه از شما طلب می‌کنند. البته کرایه کردن اتومبیل نیز در این سرزمین کاملا مرسوم است و می‌توانید با پرداخت 4000 روپیه یک اتومبیل ون مجهز به سیستم کولر و راننده کرایه کنید که شما را از دهلی به آگرا برساند. نکته مهم اینجاست که اگر شما گردشگر حرفه‌ای هستید و می‌توانید انگلیسی صحبت کنید استفاده از قطار تجربه‌ای جالب برای شماست و می‌توانید در طول مسیر نیز با زندگی واقعی هندی‌ها آشنا شوید.

از تاج محل تالال قلعه

قبل از این‌که بخواهیم سراغ دیدنی‌های این شهر برویم بد نیست بدانید اگر خارج از تور گردشگری سفر می‌کنید بهترین گزینه برای شما این است که از تورهای یک روزه یا چند روزه محلی استفاده کنید تا نه‌تنها در زمان بلکه در هزینه‌های خودتان نیز صرفه‌جویی کرده‌ باشید به این دلیل که این تورها با قراردادهایی که با مراکز گردشگری شهر امضا می‌کنند بعضا تخفیف‌های خوبی برای ورود گردشگران ارائه می‌کنند.

اولین توقفگاه شما برای بازدید از شهر آگرا بنای تاریخی تاج محل یا همان آرامگاه سپید معروف سراسر جهان است که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان از آن یاد شده است. نکته جالب درباره این بنای تاریخی این است که سازنده آن ایرانی بوده و در گوشه و کنار آن می‌توانید آثار قابل مشاهده‌ای از توانمندی هنرمندان ایرانی را مشاهده کنید.

اما دومین جاذبه دیدنی این شهر که می‌تواند یک نیم روز شما را به خود مشغول کند قلعه‌سرخ این شهر است. این جاذبه در واقع اصلی‌ترین جاذبه گردشگران است که میان آنها به اسم (لال قلعه) شناخته می‌شود. این بنای تاریخی با رنگ خاصش همانند تاج‌محل در ذهن همه بینندگان نقش خواهد بست. نزدیکی این بنا به باغ‌های زیبا و سرسبز تاج محل می‌تواند این دو جاذبه را در یک روز به بازدیدکنندگان معرفی نماید تا روز بعد بتوانید سرحال و شاداب به دنبال دیدنی‌های دیگر این شهر باشیم.

مسجد جامع آگراوپنج محل

سومین ایستگاه گردشگری آگرا برای گردشگران مسجد جامع آگراست که این جاذبه برای گردشگران مسلمان جاذبه‌ای منحصربه‌فرد است به این دلیل که خواندن چند رکعت نماز در این مسجد زیبا و پرجاذبه در واقع ثبت خاطره‌ای زیبا برای مسلمان است که می‌توانند در این بنای مقدس رکعتی شکر برجای آورند. اگر به تاریخچه این مسجد دقت کنیم در گذشته قبل از استعمار انگلستان این مسجد به نوعی با قلعه آگرا مرتبط بود، اما انگلستان با احداث خطوط موازی آهن باعث شد که این دو از یکدیگر جدا شده و هرکدام به عنوان جاذبه‌ای مستقل در ذهن گردشگران نقش بسته باشند.

البته این مسجد تنها مسجد باستانی و جاذبه گردشگری برای مسلمانان نیست چون مسجد مطیع نیز چهارمین جاذبه گردشگری آگرا برای گردشگران شناخته شده و می‌تواند برای چند ساعتی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب نماید.

حالا نوبت به پنجمین جاذبه گردشگری آگرا رسیده، اما نکته جالب اینجاست که این جاذبه نیز نامش به نوعی با عدد پنج همسو شده و ترکیبی جالب برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است. این جاذبه پنج محل نام‌ دارد. این بنای پنج طبقه در واقع بخشی از قلعه فاتح‌پور است که معماری پارسی آن می‌تواند نظر تمام گردشگران بخصوص ایرانی‌های مسافر را به خود جلب کند به صورتی که بعضا احساس در خانه بودن را درآن داریم. مهم‌ترین نکته‌ای که نظر اغلب گردشگران را در این محل به خود جلب کرده است تعداد ستون‌های پنج محل است چون تعداد این ستون‌ها به تناسب طبقات کاهش یافته و به شکلی خارق‌العاده زیبا طراحی شده‌اند. به صورتی که طبقه اول دارای 84 ستون زیبا و طبقه دوم 56 ستون به خود دیده است، اما هنگامی که وارد طبقه سوم می‌شوید تنها 20 ستون نظر شما را به خود جلب می‌کند و در طبقه چهارم 12 ستون وزن طبقه پنجم را تحمل می‌کند.

جاذبه بعدی که ششمین ایستگاه گردشگری‌ما در آگراست معروف به «بلند دروازه» است. این دروازه که به مناسبت پیروزی یکی از فاتحان شهر ساخته شده است در ارتفاع 40 متری از دور نظر اغلب بینندگان را به خود جلب کرده و هنگام رسیدن به نزدیک سازه عظمت آن می‌تواند چند دقیقه تمام گردشگران را خیره به خود نگه‌دارد. نکته جالب در این بنا نوشته‌های زیبایی از آیات قرآن کریم است.

کجا اقامت کنیم؟

با توجه به این‌که این شهر یکی از اصلی‌ترین مقاصد اغلب گردشگران است برای اقامت در آن نباید نگران بود چون گزینه‌های متعددی متناسب با بودجه افراد در مقابلشان قرار دارد یعنی از هتل‌های لوکس پنج‌ستاره گرفته تا مهمانسراهای خودمانی که می‌توانند محلی امن برای استراحت گردشگران باشند. اگر به دنبال هزینه اقامت در این شهر هستید بد نیست بدانید برای اقامت در این شهر می‌توانید از شبی 500 دلار برای یک سوئیت شاهانه تا 30 هزار تومان، اقامتگاهی برای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال هتل ویرن رزیدنسی 30 هزار تومان، کمال هتل 50 هزار تومان، امان هتل 30 هزار تومان، کلارک شیراز 200 هزار تومان و تاج ریسورتس 160 هزار تومان است. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هر چه محل اقامت شما به تاج‌محل نزدیک باشد هزینه اقامت شما افزایش خواهد یافت.

چه بخوریم؟

انواع غذاهای هندی در این شهر نیز قابل دسترس شماست، اما نباید فراموش کنید که این غذاها با ادویه و فلفل زیاد تهیه و طبخ می‌شوند و ممکن است شما از آن خوشتان نیاید، بنابراین به این نکته توجه داشته باشید. ولی به هر حال اغلب رستوران‌های به نام، مثل تاج محل در خیابان مرکزی شهر یعنی MG واقع شده‌اند و رستوران لوکس خانوادگی زیادی هم در باغ‌ها و میدان‌های اطراف آن دیده می‌شود.

در این رستوران‌ها یک وعده غذای درجه یک با پذیرایی کامل برای شما نزدیک به 250 روپیه هزینه خواهد داشت و اگر دو نفر باشید این رقم با حق سرویس میز تقریبا 700 روپیه خواهد شد، اما اگر به دنبال رستوران‌های زنجیره‌ای هستید هر وعده غذای کامل برایتان چیزی نزدیک به 150 تا 200 روپیه هزینه می‌شود. این در حالی است که خریدهایی مثل آب یک بطری 5/1 لیتری حدود 25 روپیه، نوشابه قوطی کوچک 35 روپیه و هر عدد نارگیل تازه 15 روپیه و آناناس هم 20 روپیه خواهد بود.

نکات ضروری

هنگامی که به شهر آگرا سفر می‌کنید شاید در نگاه اول بجز رعایت برخی موارد بهداشتی نگرانی دیگری نباید داشته باشید، اما فراموش نکنید که این شهر برای شما ناگفته‌های بسیاری دارد که باید خوب به آنها توجه داشته باشید و با دیدی باز وارد شهر شوید.

1 ـ قبل از سفر به هندوستان لازم است برخی واکسن‌های مربوط به مناطق گرمسیری را بزنید.

2 ـ در طول اقامت خود حتما از پمادهای ضدحشرات استفاده کنید.

3 ـ لباس سبک، کفش مناسب و عینک آفتابی جزء مهمی از لوازم شخصی شما برای این سفر است.

4 ـ قبل از هر گونه خرید خوب چانه بزنید.

5 ـ بهتر است برای خوراک از رستوران‌های زنجیره‌ای استفاده کنید و از دستفروشان تاجای ممکن خرید نکنید.

6 ـ هنگام سفارش غذا حتما تاکید کنید کمترین میزان فلفل و ادویه را برای شما اضافه کنند.

7 ـ هنگام ورود به مناطق تاریخی ابتدا ببینید که بردن دوربین مجاز هست یا خیر. در این شهر برخی از مناطق باستانی استفاده از دوربین مجاز نیست و اگر به آن توجه نداشته باشید ممکن است جریمه شوید.

عماد عزتی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها