جام‌جم گزارش می‌دهد

سواحل بوشهر در محاصره فاضلاب

این روزها زنگ خطر سلامت شهروندان بوشهری به صدا درآمده است؛ زنگ خطری که نشانه ورود روزانه و لحظه‌ای انبوه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی تصفیه نشده به آب‌های ساحلی این شهر بندری است و سلامت شناگران در این آب‌ها و همچنین آبزیان و زیستگاه‌های آنها را بشدت تهدید می‌کند.
کد خبر: ۹۵۲۵۷۱

به گزارش جام‌جم، مشکل ورود فاضلاب به آب‌های ساحلی بوشهر مربوط به امروز و دیروز نیست؛ بلکه سال‌هاست که نبود شبکه فاضلاب، راحت‌ترین راه را پیش روی شهروندان و واحدهای صنعتی بوشهر گذاشته تا فاضلاب‌ها و پسماندهای خود را بدون هیچ مانعی راهی دریا کنند، اما چندسالی است که با افزایش جمعیت و ادامه این رویه، بر حجم فاضلاب‌های ورودی به دریا هم افزوده شده و تهدیدات زیست‌محیطی و بهداشتی رنگ جدی‌تری به خود گرفته و سلامت همه را به خطر انداخته؛ از شهروندان و شناگران بوشهری گرفته تا آبزیانی که زیستگاهشان در حال نابودی است.

کاهش جمیعت آبزیان

مسئول تعاونی صیادان جفره بوشهر در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: حداقل ده‌ تا 15 مجرای فاضلاب شهری از منازل و محلات مختلف بوشهر راهی سواحل می‌شود که پنج خروجی مربوط به محله جفره، دو خروجی در منطقه صلح‌آباد و سه خروجی هم در منطقه جلالی است.

عبدالرسول غریبی می‌افزاید: از آنجا که سواحل شامل خور و خورچه‌هاست که زیستگاه و محل رشد و نمو لارو و نوزاد آبزیان است، ورود این حجم از آلودگی مرگ و میر میلیونی این لاروها را رقم می‌زند که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست. آن دسته از لاروهایی هم که با این وضعیت سازگاری پیدا می‌کنند، وارد چرخه غذایی آبزیان بالغ شده و از طریق این آبزیان وارد چرخه غذایی انسان‌ها می‌شوند، یعنی نه‌تنها سلامت مردم بشدت در معرض تهدید است؛ بلکه جمعیت آبزیان نیز در حال کاهش است. ضمن این‌که صخره‌های ساحلی و جلبک‌های دریایی هم به دلیل آلودگی‌ها دچار پوسیدگی و مرگ شده‌اند که براحتی در سواحل بوشهر قابل مشاهده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان و نمایندگان آب و فاضلاب، محیط‌زیست، بهداشت و درمان و شهرداری بوشهر در سه سال اخیر تصریح می‌کند: متاسفانه این نشست‌ها اصلا نتیجه نداشته و دستگاه‌های حاضر در جلسه زیر بار مسئولیت خود نرفته و پاسکاری می‌کنند.

خطر شیوع بیماری‌های پوستی

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بوشهر هم در این‌باره می‌گوید: مرکز بهداشت هر 15 روز یک بار به نمونه‌برداری میکروبیولوژی از شناگاه‌های ساحلی می‌پردازد و نتایج آن را در اختیار مراجع مرتبط برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد، به عنوان مثال، نمونه‌گیری‌های سال گذشته و نتایج آنها امسال در کمیته التور (کمیته بررسی بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذا ) مطرح شد .

حمید حبیبی‌نیا می‌افزاید: بر همین اساس در سال گذشته به 1321 خانوار برخوردیم که به صورت غیربهداشتی به دفع فاضلاب می‌پرداختند که براساس بررسی‌ها، 440 خانوار متخلف را به مراجع قضایی معرفی کردیم.

به گفته وی، گرچه تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری‌های مرتبط با دفع غیربهداشتی فاضلاب به دریا به مرکز بهداشت ارسال نشده، ولی انواع زیادی از میکروارگانیسم‌های فرصت‌طلب و بیماری‌زا می‌توانند به طور مستقیم از طریق فاضلاب‌های شهری وارد دریا شوند و بیماری‌های پوستی و دیگر بیماری‌ها را برای شناگران، ماهیگیران و قایقرانان به وجود آورند.

حبیبی‌نیا یادآور می‌شود: تب تیفویید، سالمونلا، شیگلا، هپاتیت و گاستروآنتریت از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که شناگران آب‌های آلوده را تهدید می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بوشهر درعین حال خاطرنشان می‌کند: با طراحی شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر بوشهر و اتصال قسمت اعظمی از شهر، میزان فاضلاب ورودی به دریا کاهش چشمگیری داشته و امید است با تکمیل شبکه، ورود فاضلاب به دریا به کمترین حد خود برسد و همچنین با انتقال شناگاه‌ها به محل‌های غیرآلوده یا با آلودگی کمتر و همکاری خود مردم در این زمینه برای سلامت همشهریان خود گام‌های مهمی برداشته شود.

احتمال آلودگی آب‌های سطحی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر هم با بیان این‌که ماهانه یک‌بار از نقاط ورودی فاضلاب به سواحل پایش‌هایی صورت می‌گیرد، به جام‌جم می‌گوید: براساس پایش‌های صورت گرفته حدود 13 تا 14 نقطه به عنوان نقاط ورودی فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی با بار میکروبی زیاد شناسایی شده‌اند.

حسین دلشب با اشاره به این‌که کانال‌های تخلیه آب سطحی در نقاط ساحلی تبدیل به کانال‌های تخلیه فاضلاب شده‌اند، می‌افزاید: فاضلاب خانه‌های مسکونی در شهرهای ساحلی به دلیل این‌که به کانال‌های فاضلاب متصل نیستند، وارد کانال‌های آب سطحی شده و به دریا تخلیه می‌شوند، لذا آب‌های ساحلی همجوار با این خانه‌های مسکونی هم آلوده‌اند.

به گفته وی، مطالعات انجام شده روی این فاضلاب‌ها، میزان آلودگی را در برخی نقاط بسیار بالاتر از حد استاندارد نشان می‌دهد که نگران‌کننده است.

راضیه بوستانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها