آمارهای رسمی نشان می‌دهد که رشد مصرف بنزین در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8/3درصد افزایش یافته که نشانگر افزایش تقریبا دو برابری رشد مصرف بنزین است.
کد خبر: ۹۵۰۸۳۵

به گزارش فارس، مجلس شورای اسلامی در اوایل شهریور با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر حذف بند الزام دولت به حفظ کارت سوخت موافقت کرد، ولی همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، در مدت کوتاهی شواهد محکمی برای نقض ادعای مدیران ارشد وزارت نفت مبنی بر تأثیر نداشتن کارت سوخت بر کنترل مصرف بنزین، رسانه‌ای و مشخص شد این مساله مطابق با واقعیت نیست.

براساس جدیدترین آمارهای منتشرشده توسط وزارت نفت، متوسط مصرف بنزین کشور در شش ماهه ابتدایی امسال، 4/75 میلیون لیتر در روز بوده که 8/3درصد بیشتر از متوسط مصرف این فرآورده نفتی در مدت مشابه سال قبل است. به عبارت دیگر، رشد متوسط مصرف بنزین در نیمه اول امسال 90 درصد بیش از رشد مصرف بنزین در سال 94 نسبت به سال قبل آن بوده، یعنی رشد افزایش مصرف بنزین در نیمه اول امسال تقریباً دو برابر شده است.

براساس این آمارها هرچند متوسط مصرف بنزین در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد اندکی در حدود یک درصد را تجربه کرده است، اما متوسط مصرف بنزین در فصل تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد کم‌سابقه 6/6 درصدی را تجربه کرده و مصرف بنزین در این فصل به 7/78 میلیون لیتر در روز رسیده است.

با توجه به تمایل نداشتن وزارت نفت به حفظ کارت سوخت و عدم تحرک کافی این وزارتخانه برای تسریع در راه‌اندازی هر چه سریع‌تر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی کشور، الزام دولت به حفظ کارت سوخت مهم‌ترین و سریع‌ترین اقدامی است که می‌تواند از سوی نمایندگان مجلس برای مهار روند نگران‌کننده افزایش مصرف و واردات بنزین صورت گیرد. بتازگی طرح دوفوریتی نیز در همین زمینه به امضای 20 نماینده مجلس رسیده و به هیات‌رئیسه مجلس ارائه شده است.

در صورتی‌که این طرح در صحن مجلس مطرح شود و به تصویب برسد، اقدام مؤثری خواهد بود و البته این کار بدون نظر مثبت هیات‌رئیسه مجلس امکان‌پذیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها