باوجود روند پرشتاب پیر شدن جمعیت و افزایش روز افزون سالمندان، حمایت جدی از سالخوردگان به عمل نمی‌آید.
کد خبر: ۹۴۹۳۵۷

اگر غم معیشت و آزردگی خاطر نباشد، سالمندی هم می‌تواند حتی بهتر از دوران جوانی، پر از نشاط، امید و سرزندگی باشد؛ اما وقتی کهنسالی با غم نان و هزار مشکل رنگارنگ جسمی و روانی دیگر گره بخورد، آن وقت پیری مترادف می‌شود با شکسته شدن و ناتوانی.

براساس آمارهایی که روز گذشته انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد، هم‌اکنون چهار میلیون و 200 هزار سالمند در کشور زندگی می‌کنند؛ یعنی افرادی که سنشان از 65 سال گذشته است. خیلی از اینها در زمره همان گروه دومی هستند که بسختی روزگار می‌گذرانند.

آمارهای هشداردهنده

در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سالمند برگزار شد، بندپی به گوشه دیگری از مشکلات سالمندان کشور اشاره کرد و خبر داد که گوشه‌نشینی و انزوا هم در بین سالمندان رو به افزایش است.

به گزارش جام‌جم، خبر قابل تامل‌تر اینجاست که به گفته این مقام مسئول، تا سال 1430 تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر سالمند خواهد بود. به گفته او، «در حالی که در سال 1355 تنها 3 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند، این آمار در سال 90 به بیش از 8 درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود میزان سالمندان کشور تا سال 1404 به 10 درصد جمعیت و تا سال 1430 به حدود 25 درصد جمعیت کشور برسد.»

البته بندپی معتقد است «کشور می‌تواند از توان و ظرفیت سالمندان در رسیدن به توسعه پایدار استفاده کند و درواقع، سالمندان می‌توانند در مسائل اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری مثبت قرار گیرند؛ زیرا سالمندان امروز با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارند.» ولی واقعیت این است که هم‌اکنون بسیاری از سالمندان و بازنشستگان، مجبورند در دوران استراحت و آرامش‌شان، دنبال یک لقمه نان برای قوت روزانه بگردند.

مشکلات سالمندان با یارانه حل نمی‌شود

«در سال 95 ردیف اعتباری خاص برای سالمندی در نظر گرفته شد و چند استان، طرح‌های حمایتی ویژه سالمندان را اجرایی کردند. همچنین در قالب تفاهم‌نامه‌هایی، ترویج دوره طب سالمندی در موسسات آموزشی برنامه‌ریزی شده و باشگاه‌های سالمندی هم در کشور در حال ترویج است.» اینها کل حمایت‌های جدیدی است که به نقل از رئیس سازمان بهزیستی کشور از جمعیت چهار میلیونی سالمندان کشور به‌عمل می‌آید.

همچنین آن‌طور که بندپی خبر داده، سازمان بهزیستی حدود 600 هزار سالمند را تحت پوشش دارد که از این تعداد صدهزار نفر یارانه می‌گیرند و 18 هزار نفر در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. با وجود این هنوز بسیاری از سالمندان، بخصوص در مناطق محروم و در حاشیه کلانشهرها از حمایت‌های رفاهی، درمانی و روانی برخوردار نیستند و جامعه عملا آنها را حذف کرده است.

به‌طور مثال، روز گذشته فرید براتی سده، رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور نیز از افزایش زنان سالمند تنها در جامعه ابراز نگرانی کرد و به رسانه‌ها خبر داد: «به ازای هر مرد سالمند تنها در کشور تقریبا سه زن سالمند تنها داریم.» پیشتر هم شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور اعلام کرده بود که از بین دو میلیون سالمند نیازمند در کشور، حداقل 30 درصد آنها زیر خط فقر مطلق قرار دارند.

در بین استان‌های کشور نیز استان گیلان با 11 درصد جمعیت سالمند، پیرترین استان و سیستان و بلوچستان با 9/4 درصد جمعیت سالمند، جوان‌ترین استان کشور است، ولی به طور کلی، آمارهای رسمی هم تائید می‌کند که روند پیری در همه استان‌ها با شتاب زیادی در حال افزایش است، در حالی که مجموع حمایت از سالمندان، هیچ تناسبی با سرعت پیرشدن جامعه ندارد.

گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها