دست‌های پنهان عربستان در حوادث نیجریه

یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید، نیجریه تحت تأثیر عربستان سعودی به شیعیان در این کشور آفریقایی حمله کرد.
کد خبر: ۹۴۸۷۵۴

آبایومی آزیکیوی، سردبیر پایگاه خبری پان ـ افریکن در دیترویت، در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی به بررسی سرنوشت شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، روحانی برجسته شیعی نیجریه که در بازداشت دولت ابوجا به سر می‌برد، پرداخته و می‌گوید: مناقشه‌ای که دسامبر سال گذشته روی داد، غیرضروری بود و (ارتش) می‌توانست از بروز آن جلوگیری کند؛ آنها مدعی بودند جنبش اسلامی نیجریه در مراسمی مسیر حرکت (کاروان) یک ژنرال ارتش را مسدود کرده ‌است. خب، راه‌های دیگری برای مقابله با چنین اتهامی از جمله احضار و گفت‌وگو و... وجود داشت.

وی ادامه می‌دهد: «افراد زیادی هستند که متوجه نمی‌شوند، چرا زمانی که یک کشور با تهدید بوکوحرام روبه‌روست و جنایاتش کشور را فرا گرفته‌است، دولت نیجریه سراغ گروهی صلح‌طلب مانند جنبش اسلامی نیجریه می‌رود و چنین جنایتی مرتکب می‌شود. در این باره ما باید نگاهی به نفوذ عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بر دولت‌های آفریقایی بیندازیم. این جنایت تحت تاثیر نفوذ خارجی انجام شده است. در کل می‌شود گفت فرآیند بی‌ثباتی نیجریه در نتیجه همین نفوذ خارجی بوده است.»

به گزارش جام‌جم، عربستان سعودی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با راهبردی مشخص و پر هزینه می‌کوشد در سراسر جهان مدارس وهابی را گسترش داده و درعین حال با هرگونه توسعه مذهب تشیع مقابله کند. مدارس وهابی بخصوص در شرق آسیا و آفریقا بسیار فعال بوده و طبق برنامه‌های عربستان نفرت پراکنی می‌کنند. شیخ زکزاکی از روحانیون شیعه برجسته نیجریه است که در ایران به تحصیل علوم دینی پرداخته و درمیان مردم این کشور نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

روز جمعه گذشته گروه زیادی از مردم نیجریه تظاهرات مسالمت‌آمیزی را علیه ارتش و نیروهای امنیتی در شهر «آبوجا» (پایتخت) برای آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور برگزار کردند. تظاهرکنندگان همچنین خواستار اصلاح رفتار نیروهای امنیتی نیجریه با شیعیان شدند. براساس این گزارش، حرکت خودجوش شمار بسیاری از شیعیان از شهرهای شمالی نیجریه به سوی آبوجا ( پایتخت) آغاز شد. بر اساس منابع محلی، پلیس ضدشورش آبوجا با راهپیمایان برخورد و چند نفر از آنها را دستگیر کرد.

در روزهای گذشته نیز شمار کثیری از شیعیان مناطق گوناگون نیجریه با تجمع در مقابل ساختمان کمیته حقوق بشر این کشور نسبت به در بند بودن شیخ زکزاکی اعتراض کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها