در این بخش از سلسله مطالب خودروشناسی، به بررسی مفاهیم کلی‌تری از ساختار یک خودرو خواهیم پرداخت که در شناخت بهتر اسکلت اتومبیل به شما کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۴۸۶۳۶

پلتفرم

یکی از پایه‌ای‌ترین مفاهیم و اصطلاحات در بخش خودرو و مهندسی خودرو، مفهوم کلمه پلتفرم و کاربرد آن در خلق یک محصول خودرویی جدید است. پلتفرم، الگویی مشخص برای طراحی و ساخت یک خودروی تازه است که شامل شاسی، موتور، جعبه دنده، المان‌های طراحی و برخی آپشن‌ها می‌شود. شرکت هیوندای برای خلق هیوندای سانتافه 2007 از پلتفرمی مشترک با هیوندای سوناتای همان نسل استفاده کرد. این به آن معناست که هیوندای برای خلق محصول جدید خود، سوناتا را به عنوان الگویی ثابت در نظر گرفت و تغییرات مورد نظرش را بر همان اساس اعمال کرد تا خودرویی جدید ساخته شود. به بیان ساده‌تر، یک پلتفرم را می‌توان شبیه یک قطعه چوب دانست که طراح یا مجسمه‌ساز، طرح مورد نظر خود را با اعمال تغییرات روی آن پیاده‌سازی می‌کند.

شاسی

شاسی (Chassis) به ساختار و اسکلت اصلی یک خودرو گفته می‌شود که اجزای مختلف از جمله بدنه، مجموعه انتقال قدرت و هر آنچه در یک خودرو می‌بینید، بر پایه آن چیدمان می‌شود. در دنیای مهندسی خودرو، انواع مختلفی از شاسی‌ها وجود دارند که رایج ترین آنها، یک اسکلت یا چارچوب در بخش زیرین خودروست که دیگر بخش‌ها شبیه یک پازل روی آن سوار می‌شوند. شاسی خودروها از جنس فولاد ساخته می‌شود اما در برخی خودروهای گران‌قیمت و اسپرت، از الیاف کربن برای این بخش استفاده می‌شود.

مجموعه انتقال قدرت

به مجموعه‌ای که قدرت را از پیشرانه به چرخ‌ها منتقل می‌کند، مجموعه انتقال قدرت یا Drivetrain (در زبان انگلیسی) گفته می‌شود. به عقیده برخی متخصصان، این مجموعه شامل پیشرانه خودرو نیز می‌شود،‌ اما این مفهوم به جعبه‌دنده، گاردان (در خودروهای دیفرانسیل عقب)، دیفرانسیل و پلوس‌ها مربوط می‌شود. سیستم‌های انتقال قدرت می‌تواند به صورت چهار‌چرخ متحرک (4WD)، دیفرانسیل جلو (FWD) یا دیفرانسیل عقب (RWD) تعبیه شود و در هر یک از این انواع، ساختار متفاوتی به کار می‌رود.

بدنه

به مجموعه صفحه‌هایی که ساختار کلی و ظاهر خودرو را تشکیل می‌دهد، بدنه خودرو گفته می‌شود. بدنه هر خودرو شامل بخش‌هایی همچون گلگیرها، سقف، درهای کابین، درِ پیشرانه و درِ صندوق و لوازم تزئیناتی است که اصولا از آلیاژهای فلزی ساخته شده و گاهی بخش‌هایی همچون سپرها از مواد غیرفلزی نیز ساخته می‌شوند. اجزای مختلف بدنه روی اسکلت اتاق پیچ می‌شوند و اتاق کلی هم روی شاسی قرار می‌گیرد.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها