روزنامه فرانسوی لوموند در مطلبی به نشست چندی پیش علمای اهل سنت در گروزنی پایتخت چچن که در آن از علمای سعودی دعوتی به عمل نیامده بود، پرداخت و نوشت: اجلاس علمای سُنی در گروزنی که بیش از 200 عالم را از سراسر جهان گرد هم آورده بود، در بیانیه نهایی خود به‌طور ضمنی اشاره کرد که وهابی‌گری (که گرایش اسلامی متعصبانه و مذهب رسمی عربستان سعودی است) به مذاهب سُنی تعلق ندارد.
کد خبر: ۹۴۷۳۰۸

لوموند در ادامه مطلب خود آورده است: بسیاری از کشورهای دیگر خاورمیانه همانند سوریه، کویت، لیبی، اردن و سودان حضور داشتند. نمایندگانی از جاهای دور مانند اروپا، هند و اندونزی نیز آمده بودند. این کنفرانس را موسسه خیریه چچن با همکاری موسسه متعلق به علی الجیفری شیخ یمنی، حامی جریان صوفی‌گری و نزدیک به رهبران امارات که در ابوظبی مستقر است، ترتیب داده بود.

این موضعگیری نشان‌دهنده تنش‌های سیاسی پنهان بین مصر، امارات متحده عربی و پادشاهی سعودی، سه کشوری که از لحاظ نظری متحدند، است. این کنفرانس بسیاری از رهبران مذهبی از جمله شیخ احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر در قاهره، مرجع اسلام سُنی را به خود جذب کرد.

این روزنامه فرانسوی در نتیجه‌گیری مطلب خود آورده است: در سال 2010 شیخ علی الجیفری در اجلاسی در ترکیه شرکت کرده بود که منجر به رد متن اصلی افکار سلفی یعنی فتوای ابن تیمیه، عالم قرون وسطی شد که به مسلمانان اجازه می‌داد تا هم‌کیشان خود را تکفیر کنند و به قتل برسانند.

تئودور کاراسیک، تحلیلگر جغرافیای سیاسی مستقر در دبی تاکید می‌کند: «اماراتی‌ها به برگزاری این کنفرانس چچن کمک کردند و این کنفرانس باعث بسیاری از ناآرامی‌های پشت صحنه بین ریاض و ابوظبی شده است.» مسئولان امارات که به‌طور محرمانه طلایه‌دار مدرنیته عربی‌اند، از علاقه همتایان سعودی خود به وهابیت که از نظر آنها مانعی برای توسعه است، نگرانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها