پروتز چیست؟.پروتز یک وسیله یا دستگاهی است که جایگزین عضو از دست رفته می‌شود. ساده‌ترین فرم آن، دست دندان است.
کد خبر: ۹۴۳۱۱۲
پروتز، جایگزین دندان؟

افرادی که دست دندان دارند اگر بهداشت را رعایت نکنند و به طور مداوم از دست دندان استفاده کنند، به بیماری‌های قارچی مانند برفک و حتی بیماری‌های میکروبی در این محیط مبتلا می‌شوند.

افرادی که دست دندان مصنوعی دارند چه مراقبت‌هایی باید انجام دهند؟

این افراد باید روزی دو سه بار از آب نمک رقیق شده استفاده کنند. یعنی یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب حل و از آن به عنوان دهان‌شویه استفاده کنند. بعضی مواقع لازم است آب نمک را به مدت دو سه دقیقه در دهان نگه دارند.

آیا دست دندان یا پروتز باید از دهان خارج شود؟

بله حتما بخصوص شب‌ها بهتر است از دهان خارج شود تا به مخاط دهان استراحت داده و از التهاب لثه پیشگیری شود، زیرا التهاب لثه باعث تخریب استخوان می‌شود. پس لازم است هشت ساعت در شبانه‌روز به مخاط استراحت بدهیم.

برای شست‌وشوی دست دندان از چه موادی استفاده کنیم؟

بهتر است برای این منظور از خمیر دندان ساینده استفاده نشود. از آب و صابون استفاده شود بهتر است. اگر دندان‌ها خیلی خیلی رنگ گرفته اند از قرص جوشان و آب 70 ـ‌ 60 درجه به مدت 30 ـ 20 دقیقه استفاده کنید یا می‌توانید دو قاشق غذا خوری سرکه را در یک لیوان آب 60 درجه حل کنیدو دست دندان را به مدت 30 دقیقه ماهی یکبار در آن قرار دهید. البته میزان آب 200 سی‌سی باشد، یعنی کمتر از یک لیوان.

آیا روکش‌هایی که از جنس سرامیک است کیفیت بهتری نسبت به سایر روکش‌ها دارند؟

بهترین مواد و امکانات، 50 درصد موثر است و بهداشت و مراقبت هم 50درصد؛ اما هیچ فرقی میان روکش فلزی و سرامیک وجود ندارد، اما فول سرامیک برای دندان جلویی مناسب است چون زیبایی‌اش اهمیت دارد. پروتز زمانی برای بیمار باید گذاشته شود که فرد از نظر مراقبت و رعایت بهداشت آموزش داده شود. حتما مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. اگر پروتز دارید بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید.

بهترین انتخاب برای کسی که دندان از دست داده، چیست؟

ایمپلنت بهترین است. چون کارایی بیشتری دارد. قدرت آن به اندازه دندان طبیعی است، اما متاسفانه گران است. انتخاب بعدی، روکش و پروتز ثابت است. در انتها سراغ پلاک پارسیل (تکه‌ای) می‌رویم. با بهداشت خوب و مطمئن، پوسیدگی پایه‌های پلاک پاسیل کمتر اتفاق می‌افتد؛ البته با پیشگیری می‌توان هزینه‌های درمان‌های دندانپزشکی را کاهش داد.

آیا پلاک‌های فلزی (دندان تکه‌ای) باعث خرابی دندان می‌شود؟

در بعضی نواحی دندان از دندان تکه‌ای استفاده می‌شود مثلا کسی که آسیاب بزرگ را از دست داده از آن استفاده می‌کنیم. چون برایش تکیه گاه است. بیمار باید قدرت جویدن کافی داشته باشد. برای این که حرکت نداشته باشد قلاب پای دندان می‌اندازند تا حرکتشان کمتر شود.

دکتر حاجی میرآقا - متخصص پروتز دندان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها