رئیس‌جمهور با گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه حجاج مظلوم بیت‌الله‌الحرام تاکید کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون شهدای منا نخواهند گذشت و به پیگیری‌های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۹۴۲۹۸۳

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: دولت سعودی که با مانع‌تراشی از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرایم گذشته، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل‌الله هم آلوده کرد.

روحانی تصریح کرد: کسانی که در دنیا به واسطه حرمین شریفین القاب زیبایی برای خود کسب کردند، باید بدانند که وظیفه اولیه آنها احترام واقعی به حرم‌های شریف و زائران حرمین است و یکی از وظایف اولیه آنها ایجاد امنیت و آسایش برای حجاج است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در مراسم حج تعداد زیادی از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ایرانی مظلومانه به شهادت رسیدند و دولت عربستان باید در قبال این حادثه پاسخگو باشد، اما متأسفانه این دولت سعودی حتی از عذرخواهی زبانی از مسلمانان و کشورهای اسلامی نیز سر باز زده است، درحالی که عذرخواهی و قول به جبران آن مشکل و نیز جلب همفکری با سایر کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت آینده مراسم حج می‌توانست تا حدودی بر بی‌کفایتی‌های انجام شده سرپوش بگذارد، اما نه عذرخواهی کردند و نه خسارتی جبران گردید و نه برای سال‌های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه‌ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.

روحانی گفت: امروز در شرایطی هستیم که شاید پیگیری اقدامات حقوقی در این جهت در داخل عربستان دشوار باشد، چراکه سفارتخانه کشورمان در آنجا بسته شده، اما دولت، مسئولان و نظام هرگز از خون عزیزان خود نخواهند گذشت و به اقدامات حقوقی و سیاسی به منظور احقاق حقوق مردم ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.

روحانی تأکید کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می‌شد راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کرد و آن را در مسیر درست قرار داد، اما مشکل موجود با عربستان فراتر از مساله حج است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها