خیانت در زندگی مشترک رفتاری است که در آن فرد خارج از چارچوب‌های شرعی و اخلاقی و اجتماعی با افرادی ارتباط برقرار کرده و نظام خانواده را متزلزل می‌کند.
کد خبر: ۹۴۲۱۵۲

خیانت می‌تواند کلامی باشد. یعنی فرد با وجود داشتن خانواده و همسر، نیازهای کلامی‌اش را با فرد دیگری تامین می‌کند. بعد دیگر جنبه احساسی، عاطفی و هیجانی دارد و فرد برای تامین این نیازها به فرد یا افراد دیگر روی می‌آورد.

نوع دیگر از خیانت، خیانت جنسی است که شخص برای تامین نیازهای جنسی‌اش پنهانی با فرد دیگری ارتباط برقرار می‌کند. گاهی خیانت شکل رسمی دارد که شامل ازدواج موقت هم می‌شود. اما این‌که چرا بعضی افراد بعد از یک بار اظهار ندامت و پشیمانی از خیانت دوباره به همسرشان خیانت می‌کنند علتش رفع نشدن مشکلی است که باعث خیانت او شده است. اگر مردی بعد از یک بار خیانت مشکلی که باعث خیانتش شده را رفع نکند، دوباره مرتکب آن خواهد شد.

عمده‌ترین دلایل خیانت مردان تامین نشدن نیازهای احساسی و عاطفی و جنسی است. علت بعدی تنوع‌طلبی‌شان است . سوم، عوامل محیطی یا قرار گرفتن در موقعیتی است که فرد را به سمت خیانت سوق می‌دهد.

چهارم؛ عقده‌های روانشناختی فرد است. یعنی اگر در دوران گذشته با کمبود اعتماد به نفس همراه بود، در بزرگسالی به سمت خیانت گرایش پیدا می‌کند.

علت بعدی انتقام‌گیری است. یعنی مردی در گذشته نتوانسته با زن مورد علاقه‌اش ارتباط بگیرد و از او ضربه خورده است. دلیل دیگر اختلاف میان زوجین است. زمانی که زوجین با هم تنش دار‌ند، فضای خانه ناامن است و همسر برای کسب آرامش به سمت جنس مخالف می‌رود و احساس می‌کند با این روش به آرامش دست پیدا می‌کند. علت دیگر به حساب نیاوردن مرد توسط زن است.

زنانی که رفتارهای مردانه داشته و مدیریت خانه را برعهده دارند احساس ارزشمندی را از مرد سلب کرده و چون مرد از زن دیگری محبت می‌بیند، به او گرایش پیدا می‌کند.

در این شرایط حتی اگر خیانت برای بار دوم هم اتفاق افتاد به زوجین توصیه نمی‌کنیم که از همسر خود جدا شوند. بهتر است مساله‌ای را که باعث شده تا همسرشان دوباره اقدام به خیانت کند ‌ پیدا کنند. اگر مرد عقده‌های روانی در زندگی گذشته‌اش دارد که باعث خیانت شده، آنها را حل کند و توانمندی‌اش را در سایر موارد زندگی نشان دهد. اگر در محیط‌های آسیب‌زا حضور دارد با استفاده از روش خودکنترلی «مدیریت هیجان و احساس» یا حذف آن عامل، آرامش را به خانواده برگرداند.

اگر زن حس می‌کند که نسبت به همسرش از نظر احساسی و جنسی کم گذاشته است، رفتار خودش را تغییر دهد. اگر در مواردی مردش را نادیده گرفته، بدون نظر او هیچ کاری انجام ندهد. اگر مرد نیازهای احساسی و عاطفی و جنسی را در درون زندگی بیابد و از آن طرف مشکل تنوع‌طلبی نداشته باشد، به سمت خیانت نخواهد رفت.

دکتر پرویز رزاقی - روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها