تسهیلات فعلی مسکن برای اقشار کم‌درآمد نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه‌شب شبکه دوی سیما گفت: انتظار داریم بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در حوزه مسکن در پی سودآوری نباشد و بیشتر به دنبال توسعه بخش مسکن باشد.
کد خبر: ۹۴۲۰۰۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا رضایی افزود: تسهیلات اوراق مسکن و صندوق برای افراد متوسط جامعه به بالا کارآیی دارد اما برای کمک به دهک‌های پایین جامعه تاثیر زیادی نداشته است. رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که انتظار داریم بانک مسکن اساسنامه خود را عوض کند، تصریح کرد: این بانک باید به دهک‌های پایین جامعه توجه کند زیرا آنها هم حق دارند صاحب‌ خانه شوند. وی با تاکید بر این‌که بانک مسکن بیشتر در پی سودآوری است، اظهار کرد: بانک مسکن باید تعامل و همراهی بیشتری داشته باشد. رضایی با بیان این‌که باید به سمت تولید مسکن برویم، خاطرنشان کرد: بیشتر تسهیلات بانک مسکن برای خرید است، نه ساخت.در ادامه این برنامه، ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به این‌که بانک مسکن دولتی است، گفت: گروه‌های هدف ما بخشی از دهک‌های سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و بخشی از دهک هشتم هستند و دهک‌های یک و دو با توجه به این‌که توان مالی ندارند به هر شکلی هم به آنها کمک کنیم در پرداخت اقساط با مشکل مواجه می‌شوند. عضو هیات مدیره بانک مسکن افزود: برای دهک‌های یک و دو جامعه باید از سیاست‌های حمایتی از جمله تامین مسکن به صورت رایگان استفاده شود.

رحیمی انارکی در پاسخ به این پرسش که چرا مدت پرداخت اقساط را طولانی‌تر نمی‌کنید، اظهار کرد: با توجه به فرمول محاسباتی که شورای پول و اعتبار از سال 86 تصویب کرد، اقساط پلکانی برای بیش از 12 سال مقدور نیست. رحیمی انارکی در پاسخ به این پرسش که چرا آمار صدور پروانه‌های ساخت مسکن در حال حاضر به نصف کاهش یافته است، تصریح کرد: حدود دو میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر از سال 89 تا 92 شروع به ساخت شد بنابراین در آن زمان صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش یافت. وی افزود: به علت سیگنال‌هایی که بازار داده است، قسمت عمده‌ای از منابع انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی و برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری به طرف ساخت واحدهای لوکس رفته و بخشی هم به مسکن مهر؛ بنابراین اکنون منابع قفل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها