کد خبر: ۹۳۹۷۱۸

این روزها در کمتر خانه‌ای می‌توان جای خالی ماشین ظرفشویی را دید. پر کردن ماشین از ظروف و افزودن ماده شوینده و فشار دادن تنها یک دکمه برای استفاده، از محاسن خوب این دستگاه است، اما این که قابلمه را نمی‌شوید و تا پر نشود، نباید روشن شود و مواد شوینده آن گران است و انواع ارزان قیمت آن مصرف آب و برق بالایی دارد و هنگام شست‌و‌شو سر و صدا می‌دهد، از معایب آن به شمار می‌رود.

نکته مهم دیگر این که تحقیقات نشان می‌دهد ماشین‌های ظرفشویی خانگی بستر مناسبی برای رشد قارچ‌های بیماریزا هستند. این قارچ‌ها در رطوبت بالا و محیط قلیایی ماشین‌های ظرفشویی‌ بسرعت رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند و در قسمت‌های پلاستیکی بخصوص درز در ماشین ظرفشویی مستقر می‌شوند.

این قارچ‌ها با آزاد کردن هاگ‌، تولید مثل می‌کنند و می‌توانند زمان دم از طریق مجرای تنفسی وارد ریه و سبب عفونت ‌شوند و در دراز‌مدت، باعث بروز بیماری فیبروزسیستیک ریوی شوند‌. کسانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند یا سیستم ایمنی ضعیف دارند و همچنین اطفال بیش از سایرین در معرض این خطر قرار می‌گیرند‌. البته تا‌کنون هیچ‌‌گونه گزارشی از عفونت ریوی ناشی از قارچ‌های موجود در ماشین ظرفشویی دریافت نشده است. به گفته دانشمندان، انواعی از این قارچ‌ها به قدری جان سخت هستند که در درجه حرارت‌ بالا، دوزهای قوی مواد پاک‌‌کننده و نمک‌های آبکشی و هر دو نوع آب‌های اسیدی و قلیایی دوام می‌آورند.

ماشین‌های ظرفشویی، ظروف را ضدعفونی می‌کنند؟

اغلب این دستگاه‌ها قابلیت ضدعفونی‌ کردن ظروف را ندارند، مگر این که مجهز به دکمه شست‌‌و‌شو با آب بسیار داغ باشند که به معنای استریل کردن ظروف است‌. با فشاردادن این دکمه، حرارت آب به حدی بالا می‌رود که ظروف ضدعفونی می‌شوند. البته بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی قابلیت استفاده از مواد سفید‌کننده و ضدعفونی‌‌کننده را دارند که با استفاده از این ترکیبات می‌توان ظروف را استریل کرد.

مواد شوینده ماشین ظرفشویی، حاوی مواد حلالی است که غذا را در خود حل می‌کند و با مواد ساینده‌ای که در ترکیبات خود دارد، تکه‌های چسبیده به ظروف را جدا می‌‌کند که البته عملکرد این مواد در صورت سختی زیاد آب، دچار اختلال می‌شود. انواع شوینده‌های ماشین ظرفشویی به شکل پودر، قرص یا ژل در بازار موجود است. برای آن که مواد شوینده ظروف کف کنترل شده داشته باشند و ظروف را تیره و مات و لکه‌دار و دستگاه را خراب نکنند، باید از شوینده‌های مخصوص این دستگاه استفاده شود.

اما چطور ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟ بعد از خالی کردن محتویات داخل ماشین، با یک قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده، آن را روی دور کامل شست‌وشو قرار دهید تا هرگونه جرم و کپک، برطرف و داخل ماشین براق ‌شود. برخی افراد برای نظافت داخل این دستگاه از محلول سرکه و سفیدکننده استفاده می‌کنند، غافل از این‌که گاز حاصل از این ترکیب، سمی و تهدیدکننده سلامت خواهد بود.

فاخره بهبهانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها