سریال «نفس» قرار است در دهه فجر از شبکه 3 پخش شود

«نفس» روایتی تازه از تاریخ انقلاب

ماه بهمن بویژه به جهت همزمانی با ایام دهه فجر و رسیدن به روزهای منتهی به جشن انقلاب اسلامی، از جایگاهی برجسته در تلویزیون برخوردار است. همه ساله برنامه‌های مختلفی به بهانه فرا رسیدن این روزها تولید شده و با شروع این دهه روی آنتن می‌رود که مجموعه‌های داستانی مناسبتی هم از جمله همین برنامه‌های اختصاص یافته به این ایام است؛ مجموعه‌هایی که در مضمون و خط کلی داستان، عموما سال‌های منتهی به انقلاب را مورد اشاره قرار داده و قهرمانان داستان را از میان مبارزان آن دوران انتخاب می‌کند.
کد خبر: ۹۳۸۶۲۴

شبکه سه سیما هم در سال‌های گذشته مجموعه‌های موفقی را با همین مضمون روانه آنتن خود کرده است و این‌بار تصمیم دارد «نفس» را برای مخاطبانش عرضه کند؛ مجموعه‌ای تاریخی که در فضای دهه‌های 50 و اوایل 60 خورشیدی می‌گذرد و داستانی را در دل انقلاب روایت می‌کند.

نفس را جلیل سامان نوشته که این روزها مشغول کارگردانی آن است. علیرضا کمالی در نقش روزبه و ساناز سعیدی، دو جوان اصلی این قصه هستند که در کنار بازیگران نام‌آشنای دیگری چون مسعود رایگان، ژاله صامتی، بهناز جعفری، قربان نجفی، هادی عامل‌هاشمی، هدایت هاشمی، خسرو شهناز، رامین راستاد و داریوش فرهنگ به ایفای نقش می‌پردازند.

3‌گانه‌ای در دل انقلاب

سیداحمد کاشانچی از تهیه‌کنندگان قدیمی و باسابقه صداوسیماست که پیش از این مجموعه «ارمغان تاریکی» را در کنار سامان تولید و از شبکه سه روانه آنتن کرده بود. این تهیه‌کننده در تعریف سریال نفس به عنوان تازه‌ترین ساخته مشترک خود و جلیل سامان به جام‌جم گفت: نفس، مجموعه‌ای 26 قسمتی است که در فضایی تاریخی و سیاسی می‌گذرد. زمان قصه در فاصله سال‌های 56 به بعد و کمی قبل از انقلاب اسلامی شروع می‌شود و تا زمان آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق را دربرمی‌گیرد. خلاصه داستان هم روایت یک پسر جوان به نام روزبه و دختری جوان است که با درگیر شدن در برخی مسائل، روابطشان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

کاشانچی ادامه داد: این مجموعه در واقع ادامه‌ای بر دو مجموعه تلویزیونی پیشین سامان یعنی «ارمغان تاریکی» و «پروانه» بوده و در کنار هم سه‌گانه‌ای را با قصه‌هایی متفاوت تشکیل می‌دهد.

بازسازی دشوار تاریخی

علیرضا کمالی، یکی از دو بازیگر اصلی مجموعه نفس و ایفاگر نقش روزبه است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود و برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت‌سر می‌گذارد.

وی درخصوص تجربه بازی در این نقش گفت: نقش‌های تاریخی مختلفی را بازی کرده‌ام. چند باری در نقش اصحاب پیامبر و یاران امام حسین بوده‌ام و در این راه حتی آسیب‌هایی هم دیده‌ام، یک بار دنده‌ام شکسته، بار دیگر انگشت دستم قطع شده و پیوند خورده و اتفاقاتی از این دست. لذا با مجموعه‌های تاریخی بیگانه نیستم و سختی‌های کار برایم آشناست.

کمالی با اشاره به بازسازی‌های اصلی مجموعه نفس تصریح کرد: واقعیت این است که بازسازی تاریخ همیشه کار سختی است. ما الان در سال 95،داریم دهه 50 را به تصویر می‌کشیم. از شن و سنگفرش‌های خیابان بگیرید تا حتی کلاغ‌هایی که در آسمان پرواز می‌کنند طی این مدت عوض شده‌اند و جلیل سامان هم حساسیت‌های خودش را دارد و معتقد است که همه چیز باید به همان شکل درست آن دوران به نمایش دربیاید.

در مقوله بازیگری هم به همین صورت است و باید اتفاقی که او در نظر دارد در همان چارچوب مشخص ذهنی اتفاق بیفتد. البته من اسم این قضیه را وسواس نمی‌گذارم و تعریف درست این کلمه را دقت نظر می‌دانم که اتفاق بسیار خوبی هم هست.

کمالی‌ نسبت به استقبال مخاطبان از مجموعه هم ابراز امیدواری کرد و گفت: سلیقه مردم همیشه در حال تغییر است. با این حال از نگاه خودم، نفس در سطحی بالاتر از استانداردهای کنونی صداوسیما در حال ساخت است و فکر می‌کنم جوابگوی سلیقه و انتظار مخاطب سختگیر ایرانی باشد.

بازگشت به تلویزیون بعد از 14 سال

ژاله صامتی از جمله بازیگران توانمندی است که بعد از مدت‌ها برگشتی دوباره به تلویزیون داشته و بازی این روزهایش در مجموعه تلویزیونی «نفس» به کارگردانی جلیل سامان برای او شروعی نو در تلویزیون محسوب می‌شود. صامتی درخصوص تجربه بازی در این مجموعه اظهار کرد: در مجموعه نفس، نقش زنی به نام عالیه را دارم که شخصیتی بسیار مهربان و دوست‌داشتنی است و شبیه همه مادران خوب این سرزمین است. وی به موضوع و فضای اصلی این مجموعه که قصه در آن می‌گذرد، اشاره کرد و گفت: نفس ماجرایی عشقی دارد که در بستر تاریخ اجتماعی معاصر ایران روایت می‌شود و داستان دختر و پسری است که بار اصلی قصه را به دوش می‌کشند و در طول زمان اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد که ما در قصه خواهیم دید.

عالیه هم در نقش زن‌پدر آن دختر است که نقش این دختر را ساناز سعیدی ایفا می‌کند و چهره‌ای تازه در تلویزیون است.

بازیگر مجموعه‌هایی چون «آژانس دوستی»، «هتل» و «این زمینی‌ها» به بازگشت دوباره‌اش به تلویزیون اشاره و تصریح کرد: درست است که کار ما به نوعی تاریخی است و بخصوص به نمایش کشیدن تاریخ معاصر سختی‌هایی را می‌طلبد و دشواری در رعایت جزئیات کار را دوچندان می‌کند، اما از حضورم در این مجموعه و فضای آن رضایت کامل دارم. به هر حال بعد از 14 سال دوری، این سریال به منزله بازگشت دوباره‌ام به تلویزیون است. متاسفانه در این مدت کارهای قابل قبولی به من پیشنهاد نمی‌شد و خودم حضور در این آثار ضعیف را دوست نداشتم.

جلیل سامان؛ کارگردانی با نگاهی شاعرانه

مخاطبان پیگیر مجموعه‌های داستانی تلویزیون احتمالا در این چند ساله جلیل سامان را خوب شناخته‌اند. کارگردان خوش‌سلیقه و باذوق مجموعه‌های تلویزیونی که در عین حال بسیار سختگیر و منضبط هم هست و این به عنوان خصیصه‌ای بارز و ویژه در کارهایش محسوب می‌شود. سامان، کارگردان گزیده کاری است که نگاه شاعرانه و وفادارانه او به تاریخ، مهم‌ترین نقطه تمایزش از کارگردانان دیگر محسوب می‌شود.گرچه کارش را از سال‌ها قبل و با کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجموعه‌های مستندی در موضوعات دفاع مقدس و نیز کودک و نوجوان آغاز کرده، با این حال چیزی که او را طی سال‌های اخیر به مخاطبان تلویزیون بیشتر معرفی کرد، کارگردانی دو مجموعه داستانی «ارمغان تاریکی» و «پروانه» بود؛ دو مجموعه‌ای که هر دو در فضای سال‌های 50 و60 خورشیدی روایت می‌شد و توجه دقیق به جزئیات و مقتضیات آن دوره و نیز نوع روایت متفاوت داستان و پرداختن به شخصیت‌ها و قهرمانانی جدید این مجموعه‌ها را به اتفاقاتی تازه در تلویزیون تبدیل کرد. حالا سامان سراغ «نفس » رفته است؛ مجموعه‌ای در همان فضا و حال و هوا که دوباره می‌تواند اتفاقی تازه در عرصه نمایشی سازی تلویزیون محسوب شود.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها