الواح هخامنشی در راه ایران؟

الواح هخامنشی تخت‌جمشید که حدود 80 سال پیش برای مطالعه و پژوهش به موسسه شرق‌شناسی شیکاگوی آمریکا امانت داده شد، پس از کش و قوس‌های فراوان به ایران بازگردانده می‌شود.
کد خبر: ۹۳۵۶۱۷

به گزارش جام‌جم، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز گذشته در نشست خبری با اعلام این خبر، بازگشت این الواح تاریخی را مشروط به این دانست که مدعیان حمایت ایران از حادثه تروریستی سال 1997 در آمریکا، درخواست تجدیدنظر برای حکم استیناف ندهند.

مسعود سلطانی‌فر با اشاره به این که بخشی از الواح هخامنشی در سه مقطع سال‌های 1327، 1350 و 1383 به ایران عودت شد، عنوان کرد: اما در سال‌های اخیر یک گروه از بازماندگان حادثه 1996 بیت‌المقدس مدعی بودند ایران در این حادثه دست داشته و برهمین مبنا باید این الواح توقیف شده و به فروش برسد و از راه درآمد فروش آن به بازماندگان غرامت پرداخت شود و بر این اساس موسسه شرق‌شناسی از استرداد بخش بزرگی از این الواح خودداری می‌کرد.

به گفته معاون رئیس‌جمهور، پس از برگزاری سه دادگاه مختلف در سه سال گذشته و با کمک سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، سومین حکم در 29 تیر امسال صادر شد که بر اساس آن، این الواح جنبه فرهنگی دارند و نه بازرگانی و قابل فروش نیستند و در حال حاضر اگر مدعیان پرونده در دادگاه درخواست تجدیدنظر دهند، بار دیگر باید جلسه آن تشکیل شود و در غیر این‌صورت، باقی مانده الواح به ایران بازگردانده می‌شود.

ثبت آیین سوگواری و راهپیمایی اربعین

سلطانی‌فر در ادامه از قرار گرفتن مراسم «سوگواری و را‌هپیمایی اربعین» در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: با این اقدام مقدمه ثبت جهانی این آیین نیز فراهم شد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین از اجرایی شدن لغو روادید با کشورهای گرجستان و ارمنستان خبر داد و گفت: در ماه‌های آینده در سه کشور دیگر نیز این اتفاق رخ می‌دهد. این لغو روادید بین کشورها به صورت متقابل و مرحله‌ای انجام می‌شود.

فاصله با برنامه چشم‌انداز 20 ساله

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سه سال گذشته 35 هتل چهار یا پنج ستاره با 800 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسیدند که از مجموع 1752 پروژه بخش گردشگری، 820 هتل یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان را شامل می‌شود که از این تعداد، 170 هتل چهار تا پنج ستاره در حال اجرایی شدن هستند.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها