بلغارستان، کشوری در جنوب شرقی اروپاست و جمعیت آن، بیش از 7 میلیون نفر است که سالانه یک درصد آن کم می‌شود. براساس سرشماری‌های انجام شده، حدود 8 درصد جمعیت بلغارستان مسلمان هستند که عمدتا در بخش شمالی این کشور زندگی می‌کنند. گسترش اسلام در بلغارستان را می‌توان در تصرف این کشور توسط امپراتوری عثمانی ریشه‌یابی کرد. در بلغارستان سه گروه مسلمان ترک، جیپسی و بلغاری زبان یا پوماک وجود دارد و در کنار آنها نیز گروه کوچکی از مسلمانان آلبانی تبار زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۹۳۴۰۷۴

عبور از روزهای مشقت بار

مسلمانان بلغارستان در دوران حکومت کمونیسم، بشدت سرکوب می‌شدند. آنها اجازه نداشتند آداب و رسوم خود را به جا آورند و کمونیست‌ها نهایت تلاش خود را به کار بستند تا فرهنگ اسلامی را از این مردم بگیرند، اما بسیاری از مناطق روستایی این کشور در برابر این زورگویی، مقاومت و فرهنگ و دین خود را حفظ کردند. یکی از کارهایی که در دوره کمونیست‌ها انجام شد، تغییرنام مسلمانان به نام‌های دیگر ازجمله مسیحی بود. آنها ابتدا نام نوزادان تازه متولد شده را به نام‌هایی غیراسلامی تغییر دادند و سپس بزرگ‌ترها را مجبور به این کار کردند. زنان از داشتن حجاب نیز منع شده بودند، اما مسلمانان، بویژه در مناطق روستایی، در این دوران دربرابر ظلم و ستم کمونیست‌ها، مقاومت و آداب و فرهنگ خود را حفظ کردند.

کشوری با مساجد متعدد

بلغارستان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی با 1200 مسجد، بیشترین تعداد مساجد را دارد و تقریبا با کشورهای عربی برابری می‌کند. هر سال بیش از 3000 دانش آموز مدارس ابتدایی دولتی درباره اسلام مطالعه می‌کنند و با این مذهب آشنا می‌شوند. رشته‌های تحصیلی مربوط به اسلام، اختیاری است، اما بسیاری از دانش‌آموزان، تمایل به شناخت این دین دارند و تعداد آنها هر سال بیشتر می‌شود. یکی از این مساجد معروف در بلغارستان مسجد بنیا باشی در صوفیه، پایتخت این کشور است. این مسجد متعلق به ترک‌های بلغارستان است، اما تمام گروه‌های مسلمان می‌توانند وارد آن شوند و به عبادت بپردازند. این مسجد که سال 1576 به وسیله معمار سنان آغا ساخته شده، یکی از جاذبه‌های توریستی بلغارستان است.

2 بایرام در سال

مسلمانان بلغارستان دو روز تعطیل خاص خود دارند و آن هم عید فطر و قربان است. آنها به به این دو عید، «رمضان بایرام »و «قربان بایرام» می‌گویند. در رمضان بایرام مانند دیگر مسلمانان جهان در مساجد، نماز عید را برگزار می‌کنند و سپس به دیدن اقوام و دوستان می‌روند. آنها احترام بزرگ‌ترها را حفظ می‌کنند و دست راست آنها را می‌بوسند و عید را تبریک می‌گویند. خانه‌ها در این روز پر از شیرینی و شکلات می‌شود و همچنین مردم به زیارت اموات می‌روند و در ضمن فقرا را در این روز فراموش نمی‌کنند. قربان بایرام هم 3 روز است و در روز عید، مسلمانان بلغاری، قوچ قربانی و بین فقرا تقسیم می‌کنند.

منبع: aquila-style.com

مترجم: نادیا زکالوند

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها