با حضور دکتر علی عسکری صورت گرفت

رونمایی از طرح‌های فنی رسانه ملی

معماری رسانه، چشم‌انداز توسعه فنی

با توجه به نگاه ریاست محترم سازمان، رسانه ملی به عنوان رسانه توسعه محور عمل می‌کند. این مفهوم، تاثیرات زیادی در تمامی سطوح جامعه خواهد داشت. این تاثیر از بازه مخاطب تا دست‌اندرکاران و دولتمردان ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۹۳۲۴۲۱
معماری رسانه، چشم‌انداز توسعه فنی

مفهوم توسعه بنابر نظر جامعه‌شناسان، جریانی است که در خود، تجدید سازمان و سمت‌گیری متفاوت در حوزه اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها را در پی دارد.

حتی عادات و رسوم و تغییر و دگرگونی اساسی در سیاستگذاری‌ها و نهادهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت و بازسازی جامعه براساس اندیشه و بصیرت تازه شامل علم‌باوری، انسان‌باوری و آینده‌باوری را در پی دارد و نتیجه آن کاهش فقر و بیکاری و طی کردن سیر تکامل و پیشرفت و رشد کمی و کیفی هم در تولیدات و هم در خدمات و در نتیجه رشد علم و فناوری درون‌زا خواهد بود.

براساس این هدف رسانه ملی، حوزه فنی سازمان باید سیر تحول خود را طی کند و تسهیل‌گری رسانه را در ارائه خدمات باعث شود.

این وظیفه در سه حوزه یکی توسعه زیرساخت، دوم توسعه خدمات و سوم توسعه محصولات داخلی در جریان خواهد بود.

بنابر تاکیدات ریاست محترم سازمان، ایجاد معماری مناسب رسانه‌ای وظیفه‌ای خواهد بود که حوزه فنی باید زیرساخت‌های لازم را برای شکل‌گیری این معماری رسانه‌ای ایجاد کند.

گسترش پوشش و توسعه تلویزیون و رادیو در بخش‌های مختلف، توسعه زیرساخت‌های فضاهای مجازی به منظور ایفای نقش مکمل رسانه ملی، تسهیل‌گری در درون سازمان برای ارائه خدمات با استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه ارتباطات ماهواره‌ای در کنار فضای مجازی و رسانه‌های نوین و هوشمندسازی بهره‌برداری از سیستم‌های جدید همراه با افزایش کیفی از جمله وظایف این حوزه خواهد بود که نقش مهمی در نفوذ و اثرگذاری بر مخاطبان خواهد داشت.

حوزه فنی در جهت ایفای نقش اساسی خود این توسعه‌ها را سرلوحه اقدامات خود قرار می‌دهد. تلویزیون دیجیتال مسیر درستی را طی کرده است که آرام‌آرام به مرحله نهایی و تکمیلی خود نزدیک می‌شود و فرمت DVB-T2 خدمات جدیدتری را ارائه خواهد کرد. فرستنده‌های اف.‌ام نیازمندی دیگری است که در سطح کشور توسعه می‌یابد.

پوشش جاده‌ای فرستنده‌های موج متوسط و تغییر برنامه منطقه‌ای به جاده‌ای نیز در دستور کار قرار دارد. افزایش کیفیت و بهره‌برداری از فناوری اطلاعات در اتوماسیون صدا و تصویر، طرح دیگری است که در رسانه ملی دنبال می‌شود.

زیرساخت‌های فضای مجازی، گستره وسیعی دارد که از مراکز داده آغاز و به زیرساخت‌های ارتباطی، مخابراتی و اطلاعات مرتبط می‌شود و با توسعه سامانه دیجیتال تلویزیونی، آی‌پی رسانه مکمل کامل خواهد شد و در دستور کار قرار دارد. امید است با توکل به خدای متعال و تلاش همکاران فنی سازمان به این اهداف متعالی دست یابیم.

دکتر رضا علیدادی - معاون فنی سازمان صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها