ارسال تجهیزات نظامی جدید آمریکا به کره‌جنوبی نگرانی‌ها را درباره آینده این شبه‌جزیره و احتمال درگیری‌های خطرناک افزایش داده است. بخشی از این نگرانی‌ها مربوط به استقرار سامانه موشکی تاد از سوی آمریکا در کره‌جنوبی و بخش دیگر مربوط به اعزام هواپیماهای بمب‌افکن رادار گریز بی2 است. کره‌شمالی و روسیه دراین باره واکنش نشان داده و نسبت به جنگ‌افروزی‌های آمریکا در شبه‌جزیره کره هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۱۶۸۲

روز گذشته آندری دنیسوف، سفیر روسیه در چین اعلام کرد: مسکو و پکن همکاری‌های خود درخصوص چگونگی برخورد با موضوع استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا در شبه‌جزیره کره که امنیت شکننده آن را به خطر انداخته، افزایش داده‌اند. وی در سخنانی در پکن با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره خواستار تلاش همه کشورها برای کاهش آن در این منطقه حساس شد. سفیر روسیه در عین حال تاکید کرد: آمریکا و کره‌جنوبی با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در خاک کره، امنیت نسبی و شکننده موجود در شمال شرق آسیا را تغییر خواهند داد که این موضوع بسیار خطرناک است. چین و روسیه پیشتر نگرانی و مخالفت شدید خود را از اجرای این سامانه که قرار است تا پایان 2017 در خاک کره‌جنوبی مستقر شود، اعلام کرده‌اند. پکن معتقد است برد این سامانه فراتر از آن چیزی است که آمریکا و کره‌جنوبی به خطرات پیونگ‌یانگ نسبت می‌دهند و به همین دلیل این موشک‌ها می‌توانند براحتی خاک چین را هدف قرار دهند. کره‌جنوبی و آمریکا این اظهارات را رد کرده و گفته‌اند که سامانه تاد فقط برای مقابله با تهدیدهای احتمالی کره‌شمالی و فعالیت موشکی و بالستیکی این کشور نصب می‌شود. دو کشور اوایل تیرماه سال‌جاری پس از پنج ماه گفت‌وگو موافقت کردند این سامانه را تا سال 2017 در شهر سئونگجو کره‌جنوبی در 300 کیلومتری جنوب شرق سئول نصب کنند.

کارشناسان معتقدند دولت کره‌جنوبی در موافقت با تصمیم آمریکا مرتکب اشتباهی تاریخی شده است چون این سیستم دفاعی نه تنها صلح و آرامش را برای مردم این سرزمین به ارمغان نمی‌آورد بلکه موجب افزایش تنش بین این کشور و همسایگانش خواهد شد. همزمان با طرح این انتقادات، پیونگ‌یانگ نیز اعلام کرد آمریکا قصد دارد با استفاده از بمب‌افکن‌های بی‌‌2 حمله پیشگیرانه هسته‌ای را به کره‌شمالی انجام دهد. این بمب‌افکن‌ها پیش‌تر به جزیره گوام کره‌جنوبی فرستاده شده است. گفته می‌شود آمریکا پیش از این، بمب‌افکن‌های ‌بی2 را به گوام فرستاده است تا در مانورهای نظامی آتی با کره‌جنوبی شرکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها