دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد نیروهای موسوم به «سوریه دموکرات» شهر منبج در استان حلب را به طور کامل آزاد کردند. این درحالی است که پیشتر گروه تروریستی تکفیری داعش گفته بود تحت هیچ شرایطی منبج را رها نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۹۳۲۲

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است و گزارش‌های خود را از منابع داخلی در سوریه تهیه می‌کند، دیروز تصریح کرد نیروهای سوریه دموکرات داعش را در شهر استراتژیک منبج به طور کامل شکست داده‌ و کنترل آن را به‌دست گرفته‌اند. این نیروها که بیشترشان را شبه نظامیان کرد تشکیل می‌دهند، بیش از دو ماه بود عملیات گسترده‌ای را با پشتیبانی هوایی و اطلاعاتی آمریکا برای کنترل شهر منبج آغاز کرده‌ بودند.

آخرین خبرهای روز گذشته حاکی بود که نیروهای دموکراتیک سوریه در شصت و ششمین روز عملیات خود موفق شدند منطقه «الفرن الآلی» و بخش وسیعی از منطقه «الشیخ عقیل» را در این شهر پاکسازی کنند. به این ترتیب کمتر از 10 درصد این شهر هنوز تحت اشغال داعش قرار داد. نیروهای کرد همچنین موفق شدند میدان راهبردی «البطه» از اصلی‌ترین مقرهای داعش در جنوب مرکز شهر را کنترل کنند. در حومه شهر نیز نیروهای سوری توانستند روستای «منکوبه» واقع در 800 متری شمال شهر را آزاد کنند. طی درگیری‌های دو روز گذشته بین نیروهای دموکراتیک با تروریست‌های داعش بیش از 30 تروریست کشته یا زخمی شدند.

منبج شهری استراتژیک

بیش از دو ماه پیش وقتی نیروهای دموکراتیک کرد حمله خود را برای بازپس‌گیری منبج آغاز کردند با ارسال پیامی از تکفیری‌ها خواستند شهر را ترک کنند. اما گروه داعش با رد چنین درخواستی اعلام کرد هرگز منبج را رها نخواهد کرد. به نظر می‌رسید دلیل مقاومت گروه ترویستی برای از دست ندادن این شهر اهمیت سوق‌الجیشی آن برای داعش بود. منبج در شمال غرب سوریه و برسر راه حلب به جرابلس قرار دارد که در کنار مرز ترکیه واقع است. این راه تاکنون یکی از راه‌های تدارکاتی مهم تروریست‌ها به‌شمار می‌رفت و تصرف آن می‌تواند مهم‌ترین راه‌های ارتباطی بین تروریست‌ها و ترکیه را قطع کند. از سوی دیگر تصرف شهر منبج به دست کردها نیز حائز اهمیت خواهد بود؛ زیرا ترکیه نسبت به استقرار نیروهای کرد در این منطقه حساسیت خاصی داشته و ممکن است به آن واکنش نشان دهد. کردها مایل هستند فاصله بین جرابلس و اعزاز را هم به متصرفات خود اضافه کنند. این اقدام علاوه بر قطع کامل مرزهای ترکیه با مناطق داخلی سوریه موجب توسعه متصرفات کردها در شمال این کشور خواهد شد. شهر اعزاز در تصرف گروه تروریستی داعش است. به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی داخل ترکیه و رویکرد جدید این کشور در قبال تحولات سوریه، آزادی منبج می‌تواند نشانگر تمایل ترکیه برای قطع ارتباط با تروریست‌های داعش باشد.

آمریکا، یکی به میخ یکی به نعل

یکی از اتفاقات تلخ و ناگواری که طی دوماه گذشته درجریان جنگ منبج رخ داد اشتباه فاحش نیروهای آمریکایی بود که به‌ جای مواضع داعش مناطق مسکونی مردم شهر منبج را هدف حملات هوایی خود قرار داده و در جریان آن 85 غیر نظامی را کشتند. آمریکایی‌ها طی دو هفته سه بار مرتکب جنایت‌هایی از این دست شدند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با پشتیبانی هوایی از نیروهای کرد و در عین حال بمباران کردها و غیرنظامیان، استراتژی دوگانه‌ای را در روند تحولات سوریه در پیش گرفته‌اند که در برخی موارد حرکت این کشور در مسیر حمایت از تروریسم است.

رهایی منبج همزمان با ادامه محاصره حلب

شهر منبج در حالی آزاد می‌شود که محاصره حلب همچنان ادامه دارد و گروه‌های تروریستی بعد از شش روز هنوز نتوانسته‌اند این محاصره را بشکنند. گفته می‌شود از زمان یورش گسترده تروریست‌های تکفیری به مناطق واقع در حومه جنوبی استان «حلب» سوریه تاکنون 400 عنصر تکفیری به هلاکت رسیده‌اند. همین مساله حامیان گروه‌های تروریستی از جمله آمریکا را برآن داشته است تا در گفت‌وگوهای خود با مقامات روسیه و ترکیه بر تداوم آتش‌بس در سوریه تاکید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها