حمایت یمنی‌ها از ابتکار انصارالله

پس از ماه‌ها مذاکرات سیاسی در یمن و کارشکنی‌های متعدد عربستان و هیات دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، جنبش انصارالله از چند روز پیش شورای سیاسی را با مشارکت حزب کنگره سراسری به ریاست علی عبدالله صالح تشکیل داده است. در حالی‌که طرف سعودی از ابتکار عمل تازه انصارالله به شدت ناراضی است و از آن انتقاد می‌کند، ولی مردم این کشور آن را در جهت منافع خود می‌دانند.
کد خبر: ۹۲۸۰۶۳

در همین راستا، مردم صنعا عصر دوشنبه با حضور در میدان السبعین در پایتخت این کشور در حالی که پرچم‌های یمن را در دست داشتند شعارهایی در حمایت از این توافق سیاسی و تاریخی میان کنگره سراسری و جنبش مردمی انصارالله سر دادند و بر لزوم مقابله با دشمن سعودی تاکید کردند. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در جریان این تظاهرات گفت: امروز جناح‌های سیاسی با یکدیگر توافق کردند و ما از این توافق استقبال می‌کنیم. الحوثی افزود: انقلاب یمن با این هدف انجام شد که مشارکت احزاب در آن به‌عنوان یک اصل انجام گیرد و این اصل ادامه یابد و در نهایت نیز به امضای این توافقنامه منجر شد. به نظر می‌رسد این توافق سعی دارد برای تاثیرگذاری بیشتر، حمایت دیگر احزاب و گروه‌ها را نیز به‌دنبال داشته باشد. در همین زمینه محمد علی الحوثی از حزب اصلاح تجمع یمن، دومین حزب بزرگ سیاسی این کشور پس از حزب کنگره مردمی، خواست به شورای سیاسی اداره کشور بپیوندد. در بحبوحه این اتفاقات اعلام شد که هیات دولت مستعفی یمن روز دوشنبه کویت را ترک کرد و به ریاض رفت تا با منصور هادی درباره نتایج مذاکرات صحبت کند. البته برخی منابع داخلی این هیات گفته‌اند فقط زمانی به کویت بازمی‌گردند که حوثی‌ها و حزب کنگره سراسری مردمی با پیشنهاد سازمان ملل برای حل بحران توافق کنند.

از سوی دیگر، شبکه خبری المیادین اعلام کرد که این شبکه به بندهای توافقنامه سازمان ملل برای حل بحران یمن دست یافته است. براساس این توافقنامه، شورای ریاستی از پنج عضو تشکیل شده یا این‌که معاونی برای رئیس‌جمهور توافقی تعیین شود و این رئیس‌جمهور توافقی تمام اختیارات و مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته تا بعدا نخست‌وزیر را تعیین کند.

براساس توافق پیشنهادی انتخاب وزرای دولت وحدت ملی باید براساس لیاقت، شایستگی و هماهنگ با نتایج مذاکرات ملی به‌ویژه از نظر حضور 30 درصدی زنان در این دولت صورت بگیرد. در این انتخاب باید شمال و جنوب یمن به‌صورت مساوی در نظر گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها