آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز صبح دوشنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای علوم و بهداشت و استاندار تهران در پردیس دانشگاه‌های فنی دانشگاه تهران افتتاح شد.
کد خبر: ۹۲۷۹۸۷

به گزارش مهر، این آزمایشگاه در سال 93 به تصویب شورای گسترش وزارت علوم رسیده است و قرار است به صورت هیأت امنایی اداره شود. این آزمایشگاه مجهز به امکانات پیشرفته پردازش داده، تصاویر و سیگنال و همچنین آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی است.

همچنین آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز متشکل از بخش‌های ام‌آر‌آی، تحریک مغناطیسی مغز، تحریک الکتریکی مغز، طیف‌نگاری مادون قرمز عملکردی، الکتروانسفالوگرافی، پردازش و آنالیز تصاویر، واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی، مگنتو انسفالوگرافی و تحریک مغزی با فراصوت است. این آزمایشگاه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده و تمام دانشگاه‌های کشور می‌توانند از این آزمایشگاه استفاده کنند.

ساختار کوانتومی فوتون ترسیم شد

پژوهشگران لهستانی برای اولین بار موفق به ترسیم شکل فوتون شدند. این کار با هولوگرام کوانتومی انجام شد و نتایج آن برای ساخت رایانه کوانتومی و مخابرات کوانتومی مناسب است.

به گزارش جام‌جم به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یک تیم تحقیقات لهستانی با استفاده از هولوگرام کوانتومی موفق به ترسیم ساختار فوتون شده است. این کار با ایجاد تداخل میان دو پرتو نور انجام شده و نتایج آن می‌تواند در حوزه محاسبات کوانتومی و مخابرات کوانتومی مورد استفاده قرار گیرد. این گروه تحقیقاتی به صورت عملی تابع موج شرودینگر را به اثبات رساندند. در تصویر ایجاد شده در تحقیقات این گروه، ردی از هر دو فاز مختلف نور وجود دارد. زیرا نوری که برای این کار مورد استفاده قرار گرفته از تداخل دو پرتو به وجود آمده است. صدها سال است فیزیکدانان روی ماده سازنده نور مطالعه می‌‌کنند. در قرن نوزدهم بحث‌های زیادی در این حوزه مطرح شد تا این که ماکسول، فیزیکدان اسکاتلندی اعلام کرد نور یک موج الکترومغناطیس است. سپس نظریه ماکس پلانک، فیزیکدان آلمانی بود که نور را شامل واحدهایی بسته‌ای به نام فوتون معرفی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها