مصرف غیرقانونی الکل در برخی استان‌های کشور و مراجعات به داروخانه‌ها برای خرید و مصرف الکل طبی باعث شده که در روزهای اخیر رئیس اداره امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو هشدار دهد.
کد خبر: ۹۲۷۵۵۴

دکتر نادر روشن، فوق‌تخصص گوارش و کبد هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تاثیرات مصرف الکل به جام‌جم می‌گوید: تاثیرات الکل در قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است اما بیشترین تاثیر مضر آن روی دستگاه گوارش بخصوص روی کبد و لوزالمعده است.

وی ادامه می‌دهد: لوزالمعده یا پانکراس (Pancreas) غده‌ای پهن و دراز است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته ‌است. سرطان لوزالمعده (Pancreatic cancer) زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غدهٔ لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند.

این فوق تخصص گوارش و کبد تأکید می‌کند: مصرف زیاد الکل می‌تواند باعث التهاب لوزالمعده و در نهایت ابتلای فرد به پانکراتیت حاد شود. درد در قسمت بالایی شکم، کم اشتهایی، زردی پوست و چشم‌ها (یرقان)، درد پشت، نفخ شکم، تهوع، استفراغ، سوءهاضمه و مدفوع چرب و بدبو ازجمله علائم عمومی این بیماری است.

دل دردهای ناشناخته

دل درد یکی از علائم مهم التهاب پانکراس است؛ به همین سبب گاهی افراد با وجود مراجعات مکرر به پزشک، همچنان به مدت طولانی دردهای شکمی را تحمل می‌کنند. دکتر روشن در خصوص بهبود نیافتن این دردها می‌گوید: با توجه به این که مصرف الکل در کشور ما مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی بالا نیست به‌همین دلیل این بیماری در ایران هنوز خیلی شناخته شده نیست، خیلی وقت‌ها این دل دردها با معده‌درد اشتباه گرفته می‌شود .

ابتلا به هپاتیت با مصرف الکل

جگر یا کبد بزرگ ترین غده بدن است که در سوخت‌ وساز بدن مانند گوارش نقش دارد.این روزها ابتلا به کبد چرب یکی از معضلات جدی است که تقریبا 40 درصد ایرانی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند .

دکتر روشن مصرف زیاد الکل را در چرب شدن کبد و حتی ابتلای آن به هپاتیت موثر می‌داند و تأکید می‌کند: این بیماری می‌تواند به مرور باعث بزرگ شدن شکم به خاطر آب آوردن آن و از کارافتادگی کبد در میان 20 درصد از بیماران شود که گاه به مرگ فرد نیز منجر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات کبدی ناشی از مصرف الکل در کشورهای غربی دومین عامل پیوند کبد است. با وجود افزایش مصرف الکل در کشوراما این مساله هنوز در ایران حاد نیست چرا که 10 تا 20 سال طول می‌کشد تاعلائم خود را نشان بدهد.

اتانول نور چشمانتان را می‌گیرد

ماده اصلی الکل اتانول است که در سلول‌های بدن پس از متابولیزه شدن، به موادی از خانواده آلدئید (Aldehyde) تبدیل می‌شود.مصرف الکل علاوه بر کبد و پانکراس، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در چشم‌ها و حتی نابینایی افراد شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد وجود داروهای خواب آور و حتی مواد مخدر را از دیگر ترکیبات الکل‌های مصرفی عنوان می‌کند و می‌گوید: اغلب مصرف کنندگان اطلاع ندارند سودجویان با ترکیب این مواد به دنبال ایجاد اعتیاد مصرف در آنان هستند به همین دلیل زمانی که فرد دچار مسمومیت با الکل می‌شود و به پزشک مراجعه می‌کند نمی‌تواند پاسخ دقیقی به سوالات پزشک دهد و مصرف هر گونه داروی مخدر را منکر می‌شود.

مصرف اعتیاد آور

متخصصان می‌گویند در صورتی که مصرف الکل به صورت مداوم، روزانه و بیش از چند ماه باشد، فرد معتاد می‌شود.دکتر روشن درباره حجم مصرف روزانه می‌گوید: اگر روزانه بیش از 40 تا 80 گرم الکل مصرف شود، فرد به لحاظ جسمی و روانی وابستگی پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: وابستگی روحی و روانی به الکل شاید به شدت سیگار یا مواد افیونی نباشد، اما در هر صورت مشکل ساز است و اگر فردی درصدد ترک مصرف الکل باشد حتما باید این کار را زیر نظر روانپزشک انجام دهد.

ترک خودسرانه می‌تواند باعث تشنج فرد و سایر عوارض جبران ناپذیر شود.ضمن آن که فرد برای رفع وابستگی روانی نیز حتما باید تحت نظر یک روانکاو باشد.

دکتر روشن در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی که به صورت تفننی مصرف می‌کنند هم باید دوران ترک را بگذرانند، می‌گوید: مصرف تفننی علی‌رغم آسیب‌های زیاد برای بدن، نیاز به ترک ندارد. مصرف مکرر روزانه با دوز ذکر شده، اعتیادآور است.

وی درباره عوارض مصرف غیرقانونی و غیربهداشتی الکل طبی که این روزها شایع شده است، می‌گوید: غلظت الکل‌های طبی 70 تا 96 درجه (درصد) است که بسیار بالاست در حالی که غلظت الکل‌های مصرفی 5 تا 50 درصد است. به همین دلیل اثرات و عوارض مصرف الکل‌های طبی روی لوزالمعده و کبد نیز سریع تر است.مصرف این نوع از الکل نشان می‌دهد اعتیاد فرد بالاست.

نشاط آوری الکل توهم است

یکی از دلایل رایج برخی افراد برای مصرف الکل، رفع غم و ایجاد احساس شادی در فرد است.

مصرف الکل باعث کاهش هوشیاری ذهن نسبت به محیط اطراف می‌شود و فرد این حالت را رهایی از غم و شادی آور تلقی می‌کند. مصرف مداوم و روزانه الکل اعتیاد آور است و این اعتیاد در صورت همزمانی با مصرف مواد مخدر شدیدتر می‌شود. به همین سبب فرد برای برای ترک مصرف نیازمند گذراندن دوران درمان است چرا که قطع یکباره آن می‌تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند.

خشونت، لکنت زبان، خواب آلودگی، کمبود ویتامین B1، سقط جنین، بروز نواقص جسمی و روانی از زمان تولد نوزاد، سردرگمی، اختلالات تنفسی،کم خونی، تصمیمات غیر منطقی، کاهش ادراک، اغماء و ضعف حافظه از مهم ترین آثار اعتیاد به مصرف الکل است .

سهیلا فلاحی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها