تغذیه مناسب نه‌تنها روی حفظ سلامت موثر است، بلکه با تغذیه مناسب می‌توان علائم پیری را نیز به تعویق انداخت. مطالعات متعدد حکایت از آن دارد که یک رژیم سالم در کنار فعالیت جسمی و ذهنی منظم به داشتن زندگی شاداب‌تر و طولانی‌تر کمک می‌کند. سوخت و ساز بدن با افزایش سن کندتر می‌شود، یعنی نیاز بدن به کالری خیلی زیاد نیست. بنابراین باید از غذاهایی استفاده کرد که در مقایسه با کالری، مواد مغذی بیشتری دارند.
کد خبر: ۹۲۶۲۱۴

میوه‌ها و سبزی‌های پررنگ حاوی مواد مغذی فراوانی است. تحقیقات اگر چه محدود است ولی همگی بر استفاده از انواع میوه‌ها و سبزیجات تاکید دارند و تغذیه صحیح برای درمان طبیعی پیر چشمی را بسیار مناسب می‌دانند. پایه تغذیه صحیح براساس غذاهای طبیعی بویژه غذاهایی که غنی از ویتامین‌های A، B، C و روی هستند و پرهیز از توکسین‌ها از قبیل الکل و تنباکو است. این رژیم دارای آنتی‌اکسیدان‌های مناسب است و می‌تواند به حذف رادیکال‌های آزاد که ممکن است به سلامت چشم‌ها آسیب برسانند کمک کند و این مساله می‌تواند نقش مهمی در نگهداری ماهیچه‌های جسم مژگانی ـ همان عضلات داخلی چشم که با تغییر شکل عدسی چشم به دیدن واضح اجسام در فاصله نزدیک کمک می‌کنند ـ در شرایط خوب و مطلوب داشته باشد. مصرف غذاهای غنی از تیامین می‌تواند برای پیشگیری از پیرچشمی سودمند باشد غذاهای گیاهی غنی از تیامین عبارتند از: خشکبار (بادام، گردو، فندق، بادام زمینی و...)، تمام انواع محصولات و جوانه‌های غلات (جودوسر، برنج، گندم، ذرت، دانه جو، آرد مغز گندم، آرد سبوس‌دار و...) و انواع گیاهان بنشن‌دار، دانه سویا و دیگر سبزیجات از قبیل پرتقال، سیب‌زمینی، کلم، مارچوبه، کشمش و... .

همچنین ویتامین A برای یک دید خوب نیاز است و مصرف کافی آن می‌تواند پیرچشمی را به تعویق بیندازد. ویتامین A در غذاهایی از قبیل اسفناج، هویج، شاهی، ریحان، کدو، گوجه فرنگی، گشنیز، فلفل، هنداونه، طالبی، جوانه، موز، سیب، آلو، پرتقال و انبه به طور غنی یافت می‌شود.

علاوه بر نقش آنتی‌اکسیدانی، ویتامین C برای جذب ویتامین A ضروری است و کمبود آن باعث ضعف در ماهیچه جسم مژگانی می‌شود. کمبود ویتامین C باعث تورم یا جراحت چشمی می‌شود که برگشت‌پذیری آن خیلی سخت است. میوه‌های مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، لیموترش و نارنگی) بسیار غنی از ویتامین C هستند و دیگر گیاهانی که دارای میزان زیادی ویتامین C هستند عبارتند از گل کلم، ترب، کلم فندقی، جو، سیر، جو سیاه، کرفس، نخود، توت‌فرنگی، تمشک، مویز، تمشک آبی، انگور، انجیر، نخود، کاسنی، زغال اخته، سیب‌زمینی، سویا، انبه، انار و نارگیل. غذاهای غنی از فلز روی نیز برای پیشگیری از پیری چشم موثر هستند. روی برای دید خوب ضروری است و به جذب دیگر ترکیبات لازم برای چشم از قبیل ویتامین A کمک می‌کند. مشتقات شیر شامل پنیر و ماست غنی از این ماده معدنی هستند. ما می‌توانیم در انواع گوشت قرمز نیز آن را پیدا کنیم.

غذاهای حاوی کلسیم بالا برای کاهش علائم پیر چشمی موثر هستند به طوری که کمبود کلسیم ممکن است مسئول ایجاد استرس باشد که به نوبه خود می‌تواند توضیحی برای پیرچشمی یا سمپتوم‌های آن باشد. دانه‌های بنشن شامل میزان زیادی کلسیم است. منبع اصلی کلسیم حیوانی شیر و محصولات شیر است. دیگر غذاها با کلسیم بالا شامل آرد غلات یا خشکبار و به طور ویژه بادام هستند.

غذاهای حاوی منیزیم و فسفر بالا برای کاهش علائم پیرچشمی بسیار سودمند هستند زیرا آنها به جذب کلسیم کمک می‌کنند. نخود، اسفناج یا آرد گندم غنی از منیزیم هستند. شیر و محصولات شیر، ماهی، تخم‌مرغ و مرغ منابع حیوانی خوبی از فسفر هستند. آرد گندم یا نان، عدس یا بادام حاوی میزان زیادی از مواد معدنی در میان غذاهای گیاهی هستند. در میان غذاهای گیاهی کرفس، مارچوبه، گل گاوزبان، انجیر، سیب‌زمینی، بادمجان و... توصیه می‌شود.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها