با مهدوی کیا به مناسبت 39 سالگی‌اش

فوتبال مملکت‌مان باید تکان بخورد

مهدی مهدوی‌کیا 39 ساله شد. او در مرز 40 سالگی است. خیلی‌ها امیدوارند در دهه چهارم زندگی مهدوی‌کیا، او را به عنوان سرمربی روی نیمکت ببینند. این موضوع اتفاقا تبدیل به موضوع مورد بحث ما با چهره محبوب فوتبال ایران می‌شود. مهدوی‌کیا می‌گوید باید میدان برای مربیان جوان باز شود و آنها توانایی‌های خود را نشان دهند.
کد خبر: ۹۲۵۱۳۱
فوتبال مملکت‌مان باید تکان بخورد

آقای مهدوی‌کیا این قدر محبوب هستید که همه بزرگان فوتبال ایران برایتان پیام تبریک تولد دادند.

مرسی از لطف شما و همین‌طور همه عزیزانی که تولدم را تبریک گفتند. واقعا سورپرایز شدم. خیلی از همبازی‌های قدیمی‌ام پیغام تبریک دادند. خیلی‌ها هم برای خودم پیام فرستاده‌اند و واقعا شرمنده‌ام کردند. باید همین‌جا از تک‌تک‌شان تشکر کنم.

علی دایی، کریم باقری، علی کریمی و خیلی‌های دیگر جزو پیغام‌دهندگان بودند.

برای من هم عزیز و قابل احترام هستند. باید از این عزیزان تشکر کنم که شرمنده‌ام کردند. با هر کدام از کسانی که اسم بردید، کلی خاطره دارم و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

قرار نیست به ایران برگردید؟

فعلا در آلمان هستم، ولی بزودی برای انجام برخی کارها به ایران برمی گردم.

در آلمان مشغول چه کاری هستید؟ همچنان در کنار تیم هامبورگ فعالیت می‌کنید؟

بله، در کنار تیم‌های پایه باشگاه کار می‌کنم و هنوز مشغول کسب تجربه هستم. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. درست است سال‌ها بازی کرده‌ام، ولی مربیگری فرق می‌کند. من هم که تصمیم گرفته‌ام پله‌پله کارم را جلو ببرم و در حال حاضر دارم روی فوتبال پایه کار می‌کنم و ان‌شاء‌الله پس از گذراندن دوره‌های مربیگری هم می‌توانم در رده بزرگسالان مربیگری کنم. فعلا عجله‌ای ندارم و دارم آموزش می‌بینم.

شما چرا مثل وحید هاشمیان زودتر مدرک‌تان را نگرفتید؟

شرایط من و وحید فرق داشت. او از همان دوران بازیگری به دنبال مدرک مربیگری رفت. از سویی وحید در آن زمان مجرد بود و من متاهل. به همین دلیل به اندازه او وقت آزاد نداشتم. ولی وحید واقعا پسر با پشتکاری است و موفق شد معتبرترین مدرک مربیگری فوتبال آلمان را به دست بیاورد. برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

آقای مهدوی‌کیا خیلی‌ها دوست دارند شما را در ایران ببینند. دوست دارند امثال شما در لیگ کار کند. شما هاشمیان، نکونام و... جزو نسلی هستید که خیلی‌ها را امیدوار می‌کنید.

شما شک نکنید خود ما هم دوست داریم به فوتبال ایران خدمت کنیم، ولی این را هم در نظر بگیرید که به هر حال باید فضای کار وجود داشته باشد. باید یک میدانی باز شود تا مربیان جوانی مثل هاشمیان یا نکونام که قرار است وارد این عرصه شود، بیایند و کار کنند. وقتی آنها تیم داشته باشند، می‌توانید بفهمید چه چیزهایی بلد هستید، ولی تا وقتی به آنها نیمکت ندهیم چطور می‌توانیم از قدرت مربیگری شان مطلع شویم؟ در حال حاضر مربیانی چون ویسی، منصوریان و گل محمدی در لیگ برتر ما کار می‌کنند و اتفاقا موفق هستند. باید راه برای مربیان جوان بیشتری باز شود.

البته بیش از حضور در ایران، حضور یکی مثل شما روی نیمکت تیم اصلی هامبورگ برای ایرانی‌ها بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود.

خود من هم دوست دارم یک روز چنین اتفاقی بیفتد، ولی رسیدن به نیمکت تیمی مثل هامبورگ به این راحتی نیست. باید مراحلی را پشت سر بگذارم تا بتوانم شانس رسیدن به این نیمکت را به دست بیاورم. همان‌طور که در دوران بازیگری رسیدن به این تیم سخت بود، در مربیگری هم دشوارهای زیادی وجود دارد. فعلا که در تیم‌های پایه کار می‌کنم و باید قدم به قدم جلو بروم.

آقای مهدوی‌کیا وضعیت فوتبال ایران را چطور می‌بینید؟ همیشه می‌گویید مشکل فوتبال ایران، فوتبال پایه مان است.

بله، این یکی از مشکلات عدیده ماست. به همین دلیل از روز اولی که خداحافظی کردم، به دنبال کار در فوتبال پایه ایران رفتم.

معتقدم فوتبال این مملکت باید تکانی بخورد. با توجه به چیزهایی که در سطح پایه ایران می‌بینم، نگران تیم‌ملی و باشگاه‌ها هستم. وقتی پشتوانه‌ای نداشته باشیم نمی‌توانیم در آینده موفق باشیم. مثل منبع سوختی است که سوختش دارد تمام می‌شود. دوست دارم در فوتبال کشور تغییر و تحولی اساسی ایجاد شود. بهتر است از سنینی که بچه‌ها هنوز بازی‌شان شکل نگرفته، روی ساختارشان کار کرد. در فوتبال اروپا این‌طور است. همه چیز مهیاست و واقعا مشکلی وجود ندارد. امیدوارم در فوتبال ایران هم بتوانیم کارهای خوبی برای پیشرفت فوتبال پایه انجام دهیم.

مائده محقق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین كریمی داور ملی فوتبال
-
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
باسلام وخداقوت وشادباش تولد مهدی عزیز، براستی همین كار كردن در پایه ها كار بزرگی نیست و ایا مشكل فنی درفوتبال ما بخاطر نداشتن پشتوانه ها نیست؟ پس چراما با سوالات خود بزرگان را تحریك به جدایی از این حركت می كنیم واز انها می خواهیم چرا به لیگ بزرگ سال نمی ایند كاركردن در پایه ها امروز بزرگترین خدمت است حتی معتقدم بزرگانی چون علی دایی باقری نكونام ...باید با دایر كردن مدارس فوتبال حرفه ای به این مهم همت كنند با برنامه ریزی درست د د10سال اینده می توانیم بازیكنانی قوی داشته باشیم .باسپاس از تلاشهای شما .حسین كریمی

نیازمندی ها