با بحرانی شدن وضع محیط زیست در بسیاری کشورها و پیامدها ناگوار آن بر اقتصاد و زندگی مردم، حالا دیگر محیط‌زیست از شکل لوکس خود خارج شده و به دغدغه‌ای جهانی تبدیل شده است. ساخت ساختمان‌های سبز با رعایت اصول زیست‌محیطی و نوآوری‌های سازگار با این ساختمان‌ها، مدت‌هاست مدنظر مهندسان و معماران و بویژه طرفداران حفاظت از محیط‌زیست قرارگرفته است. آنها در تلاشند تاثیر منفی این ساختمان‌ها بر محیط‌زیست را به حداقل برسانند. در ادامه، به ده نمونه از جدیدترین نوآوری‌های مربوط با ساختمان‌های سبز اشاره می‌کنیم.
کد خبر: ۹۲۴۶۵۱

1. آویز لامپ ال‌ئی‌دی

این لامپ‌های ال‌ئی‌دی بسیار شفاف و کارآمد طراحی شده‌اند و مصرف‌کننده را راضی نگه می‌دارند. این آویز لامپ‌های ال‌ئی‌دی ترکیبی از 144 لامپ کوچک و مجموعه‌ای از حسگرهای گوناگون است که حرکت، تابش فروسرخ، درجه حرارت و نور محیط را کنترل می‌کنند. حسگرها با استفاده از فناوری یکدست کردن نور محیط، شدت روشنایی لامپ‌ها را به طور خودکار تنظیم می‌کنند. درواقع 16 درجه تنظیم نور ـ از 5 تا 2000 واحد ـ در این لامپ‌ها تعبیه شده و با توجه به تغییرات نور محیط، تنظیمات آن هم تغییر می‌کند. زمانی که نور خورشید در شدیدترین حالت خود قرار دارد، لامپ‌ها کم نور می‌شوند و وقتی نور محیط کم باشد، شدت روشنایی آن افزایش می‌یابد. هرزمان هم که می‌خواهید خواب شبانه راحتی تجربه کنید، می‌توانید نور این لامپ‌ها را آن‌قدر کم کنید که بدن شروع به ترشح هورمون ملاتونین کرده و خواب دلپذیری برایتان فراهم کند. نکته جالب دیگر این است که شما برای روشن و خاموش کردن این لامپ، حتی به نرم‌افزار نصب شده در گوشی یا دستگاه دیگری نیاز ندارید. بلکه خود لامپ‌ها به طور خودکار و با توجه به نور محیط روشن و خاموش می‌شوند. این لامپ‌ها در رنگ‌های مختلفی ـ از کهربایی تا سفید روشن ـ تولید شده‌اند.

2. سیستم‌های دیوار اچ‌پی

این مجموعه دیوارهای عایق‌شده ساختمانی می‌توانند دیواره‌های جانبی ساختمان‌ها را بدون استفاده از ورقه‌های چندلایه OSB محکم و با استقامت نموده و در عین حال در مصرف الوار و چوب اضافی صرفه‌جویی کنند. این سیستم‌ها علاوه بر بهبود عملکرد ساختاری و مصرف انرژی، فرآیند ساخت‌وساز را نیز آسان‌تر می‌کنند. این دیوارها بسیار سبک‌و بادوام‌ هستند و با استفاده از مصالح ساختمانی کمتری، امکان ساخت خانه‌هایی قوی و محکم‌‌ فراهم می‌کنند. بنابه گفته سازنده، سیستم‌های دیوار اچ‌پی (HP) حتی از قوانین مربوط به استحکام فشرده‌سازی، پا را فراتر گذاشته و موجب 25 درصد صرفه‌جویی در مصرف الوار شده‌اند. این دیوارها توانایی مدیریت مطلوب رطوبت را دارند و از صدمات مربوط به رطوبت می‌کاهند. همچنین با کنترل دما، در خنک‌سازی یا گرمایش محیط درونی ساختمان در کنار تجهیزات مربوط به دمای محیط، موثرند.

3. سیستم تهویه هوای کل ساختمان

این سیستم تهویه هوا با ترکیب بهترین بخش‌های دستگاه یکپارچه هواساز مرکزی و تهویه مکنده ساخته شده است و از نظر کارآیی و مصرف انرژی بهترین کیفیت را داراست.

در واقع به جای استفاده صرف از مکش هوا، با این دستگاه می‌توان تعیین کرد که هوا از کجا وارد خانه شود و ورود و خروج آن را کاملا کنترل کرد تا سرتاسر خانه از هوای تازه و با کیفیت پر شود. این دستگاه تهویه دربرگیرنده فن، تنظیم‌کننده و دریچه موتوری است.

4. استفاده آسان‌تر از انرژی خورشیدی

معمولا چهار مشکل در ارتباط با استفاده از تجهیزات دریافت انرژی خورشیدی وجود دارد: نصب آنها گران تمام می‌شود، هنگام نصب روی سقف ساختمان، نیازمند نگهداری و تعمیرات دائم است، خود مالکان ساختمان نمی‌توانند کارهای نصب سلول‌های خورشیدی را انجام دهند و چنانچه ساختمان دارای سلول‌های خورشیدی فروخته شود، این تجهیزات قابل جابه‌جایی نیستند و روی ساختمان باقی می‌مانند. اما بتازگی شرکتی در این خصوص راه‌حلی ارائه داده است. این شرکت نوعی قاب‌های سلول‌های خورشیدی ساخته که نصب آنها آسان است و قابل حمل و نقل هستند. این تجهیزات خورشیدی از پیش نصب شده و براحتی تا می‌شوند. تمام سیم‌کشی‌های آن از قبل انجام شده و در کمتر از 30 دقیقه هرکسی می‌تواند آنها را نصب کند. این قالب‌های خورشیدی را می‌توان با کامیون یا هواپیما جابه‌جا کرد و برای نصب آنها هیچ نوع داربستی نیاز نیست.

5. لایه ترکیبی جدید برای پوشش سقف

بتازگی نوعی پوشش ترکیبی یکپارچه سقف از جنس پلیمر تولید شده که می‌تواند جای ورقه‌های رایج آسفالت را بگیرد. چیزی که این پوشش سقف را متمایز می‌کند، استفاده آن از مواد پلی‌پروپیلن است. این پوشش طوری ساخته شده است که کاملا بازیافت شود. درواقع هر زمان، صدمه‌ای دید یا خراش برداشت، برای طی فرآیند بازیافت به کارخانه فرستاده شده و دوباره تولید می‌شود و جالب این که، محصول نهایی بازیافت‌شده کوچک‌ترین نقص و ایرادی ندارد. باید گفت این پوشش، هیچ نوع ترکیب از ترکیبات آلی فرار مضر ندارد و هرکجا نصب شود، ایجاد آلودگی نمی‌کند. دوام آن از محصولات آسفالت به مراتب بیشتر است و زود صدمه نمی‌بیند.

6. دستگاه تصفیه هوا و رطوبت‌ساز هوشمند

این دستگاه با استفاده از فناوری نظارت محدوده جغرافیایی (ژئو فنسینگ)، بهترین آسایش و راحتی را برای افراد در محیط خانه و دیگر ساختمان‌ها فراهم می‌کند. اگرچه ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی در مصرف پول بسیار صرفه‌جویی می‌کنند، اما برنامه‌ریزی آنها مشکل است و بیشتر مردم کار با آن را بخوبی بلد نیستند و آنها را برنامه‌ریزی نمی‌کنند. اما با این دستگاه، که نوعی ترموستات پیشرفته است، کار بسیار آسان می‌شود. در واقع این دستگاه بر اساس این که در خانه هستید یا خیر، دما و رطوبت محیط را به طور خودکار کنترل می‌کند. علاوه بر آن وقتی صاحبخانه دستگاه را روی دمایی تنظیم می‌کند، دستگاه با اندازه‌گیری دما و میزان رطوبت بیرون از ساختمان، هوای داخل را کاملا طبق خواست صاحبخانه تنظیم می‌کند. همچنین هوای محیط را دائم کنترل کرده و به طور خودکار با روشن کردن فن، به پاکسازی هوا می‌پردازد.

7. فناوری‌های ذخیره برق

در کنار سیستم‌های برق‌رسانی درون شبکه‌ای که کار ذخیره برق را انجام نمی‌دهند، وجود سیستم شبکه/ هیبرید که به ذخیره برق می‌پردازد، آینده خوبی برای برق‌رسانی رقم خواهد زد. در تمام دنیا برای تامین برق بیمارستان‌ها، اماکن تاریخی، مزارع، پایگاه‌های ارتش، اماکن تفریحی و هر کجا که برق لازم باشد، انرژی خورشیدی و دیگر سیستم‌های انرژی قابل احیاء در ریزشبکه را به برق تبدیل می‌کنند. اکنون به لطف فناوری ذخیره‌سازی انرژی هیبریدی/ شبکه‌ای که بتازگی ساخته شده است برق تولیدی در هر زمان قابل استفاده خواهد بود. با این سیستم ذخیره‌سازی، مالکان خانه‌ها می‌توانند انرژی‌های اضافی را به شبکه برگردانند و این می‌تواند در کاهش هزینه‌های مصرف برق به طور چشمگیری موثر باشد. با ذخیره کافی انرژی خورشیدی، مالکان خانه می‌توانند هر زمان که خواستند از شبکه برق شهری خارج شوند. سیستم‌های ذخیره نیروی خورشیدی فعلی در مواقع اضطراری، به منظور سالم‌ماندن، مجبور به خارج شدن از شبکه هستند و در نبود شبکه، انرژی خورشیدی ذخیره شده بی‌مصرف باقی می‌ماند. اما با سیستم ابداع شده اخیر، کل خانه به یک ریزشبکه تبدیل شده و صاحبخانه، هر زمان و تحت هر شرایطی می‌تواند از نیروی برق ذخیره شده خود استفاده کند. شرکت‌های برق‌رسانی هم از ثبات بیشتری در شبکه برخوردار خواهند شد.

8. دیوارهای مستحکم

بتازگی شرکتی فعال در زمینه معماری، دیواری ابداع کرده است که بدون نیاز به فولاد، نیروی کافی برای حفظ سقف و ساختمان دارد. این دیوار در اندازه و پرداخت‌های متفاوت و مناسب برای هر ساختمانی ساخته شده است. قدرت این دیوار در نتیجه استفاده از الیاف پلاستیک پلی‌آمید به‌دست آمده است. این الیاف نیز با استفاده از شکست حرارتی الیاف شیشه به اندازه کافی مستحکم شده‌اند. این دیوارها با ضخامت‌های 80 سانتی‌متری ساخته شده‌اند و همچنین در برابر حرارت، عایق‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

9. خنک‌سازی ساختمان با مصالح جدید سقف‌سازی

اگر می‌خواهید در تابستان خنک بمانید، بهتر است به جای لباس تیره، لباس روشن بپوشید. زیرا لباس روشن، نور خورشید را به جای جذب، منعکس می‌کند. بنابراین روشن کردن سقف خانه هم می‌تواند نور خورشید را به جای وارد کردن به درون ساختمان، منعکس کند. در گذشته برای این منظور مصالح ساختمانی، باید به رنگ‌های روشن رنگ می‌شدند. اما بتازگی مصالح جدید مربوط به سقف به گونه‌ای ساخته شده‌اند که با وجود تیره بودن، باز هم می‌توانند حرارت موجود در نور خورشید را به جو منعکس کنند.

10. بتون‌های ترمیم‌شونده

محققان با استفاده از نوعی پلیمر که اگر به دلیلی شکل‌شان به هم بریزد، خودشان دوباره به حالت اولیه باز‌می‌گردند (پلیمرهایی که با استفاده از جریان الکتریکی فعال شده‌اند) و همچنین نوعی ماده ترمیم‌کننده ساخته شده از ترکیبات آلی و غیرآلی و کپسول‌های حاوی باکتری و عوامل ترمیم‌کننده، نوعی بتون ساخته‌اند که می‌تواند به محض ترک برداشتن، به ترمیم خود بپردازد.

بتون در معماری و ساخت ساختمان‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها، پل‌ها و... مصارف فراوانی دارد. بنابراین با ویژگی‌های خودترمیمی و بدون نظارت خاصی، می‌تواند سازه‌های بادوامی در اختیار ما بگذارد و همچنین در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات به‌طور چشمگیری صرفه‌جویی کند.

منابع:

nahbnow.com

howstuffworks.com

architectmagazine.com

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها