سلامت در خانه و آشپزخانه

چرا از آشپزخانه بوی فاضلاب می‌آید؟

یکی از سوالاتی که در روزهای گرم تابستان بیشتر پرسیده می‌شود این است که چرا برخی مواقع از چاه و مجرای فاضلاب آشپزخانه بوی زننده و مشمئز‌کننده فاضلاب استشمام می‌شود و راه رفع آن چیست؟
کد خبر: ۹۲۳۸۷۸

ابتدا لازم است بدانید شترگلو، لوله خمیده‌ای شبیه گردن و گلوی شتر در زیر سینک ظرفشویی است که نقش اصلی آن جلوگیری از خارج شدن بوی بد چاه به محیط آشپزخانه است. در واقع وقتی فاضلاب حاصل از ظرفشویی به داخل شترگلو راه پیدا می‌کند، مقداری از آب حاصل از ظرفشویی درون خمیدگی شترگلو باقی می‌ماند.

مزیت باقی ماندن آب در این مجرا این است که اجازه خروج گازهای حاصل از تجزیه میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی چاه را که بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد به سمت بالا و فضای آشپزخانه نمی‌دهد. در حقیقت این گازها به محض رسیدن به آب موجود در شترگلو در آن حل ‌شده و در نتیجه بویی منتشر نمی‌شود. این گاز‌ها سمیت بالایی دارند و مقدار زیادی از آنها می‌تواند موجب مشکلات تنفسی شود، اما میزان ناچیز آن فقط آزار‌دهنده است.

شتر‌گلو در چاه توالت، حمام و روشویی هم وجود دارد و اگر شتر گلو در این چاهک‌ها تعبیه نمی‌شد بی شک تنفس بسیار مشکل بود‌. مزیت دیگر شترگلو این است که از خروج حشرات و سوسک‌ها از درون چاه به فضای بیرون ممانعت می‌کند .

حال اگر مدت زمان زیادی آبی راکد درون شترگلو باقی بماند گازهای فاضلاب با این آب ترکیب می‌شود و به حد اشباع می‌رسد و بوی زننده‌ای از خود منتشر می‌کند‌. همچنین اگر هنگام شست‌وشوی گوشت و مرغ و ماهی، زوایدی به مجرای فاضلاب سینک ظرفشویی راه یابد و آنجا باقی بماند می‌تواند این مجرا را متعفن کند‌. در ضمن اگر برای مدتی آب وارد لوله نشود یا هوا گرم باشد، آب موجود در شترگلو کم‌کم تبخیر و سبب خروج غلظت زیادی از گازهای چاه به محیط آشپزخانه می‌شود .

راه‌های رفع بوی بد چاه

یکی از راه‌های رفع بوی فاضلاب آشپزخانه این است که با ریختن آب درون شترگلو، آب داخل این مجرا را عوض کنید‌. شتر‌گلو در چاهک کف آشپزخانه هم وجود دارد.

راه دیگر، جلوگیری از ورود مواد غذایی به مجرای فاضلاب سینک ظرفشویی است.

آب بندی و درزگیری با چسب یا خمیر درزگیر در اطراف دریچه خروجی فاضلاب هم کمک می‌کند گاز فاضلاب از ظرفشویی به داخل محیط آشپزخانه نفوذ نکند .

راه دیگر، باز کردن شترگلو یا همان سیفون و تمیز کردن داخل آن است.

بعضی از افراد بر این باورند که ریختن نفت به داخل چاه باعث رفع بوی بد فاضلاب می‌شود‌. در حالی که نفت باعث از میان رفتن میکروارگانیسم‌های تجزیه‌کننده فضولات چاه ‌شده و در نتیجه فضولات در کف چاه تلنبار می‌شود و امکان نفوذ آب به داخل زمین از بین می‌رود و بعد از مدتی شاهد پر شدن چاه خواهیم بود. نابودی باکتری‌های فاضلاب در شبکه فاضلاب هم می‌تواند در عمل تصفیه فاضلاب اختلال ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها