خودروی روز

خودروی خورشیدی «غزال 3» در مسیر خزر تا خلیج فارس

خودروی خورشیدی «غزال3» ساخت دانشجویان دانشگاه تهران، حرکت آزمایشی خود را از منطقه آزاد انزلی به مقصد آب‌های نیلگون خلیج فارس آغاز کرد. به گزارش مهر، مدیر پروژه خودروی خورشیدی غزال 3 در جریان آغاز تور خزر تا خلیج فارس این خودروی خورشیدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساخت خودروهای خورشیدی در دانشگاه تهران از سال 83 آغاز شده و خودروی غزال 3 ظرف مدت یک سال و با همت 40 نفر طراحی و ساخته شده است.
کد خبر: ۹۲۳۰۹۸

کارن ابری نیا با اشاره به این که تور هشت روزه است، اعلام کرد: مسیر حرکت این خودرو از انزلی به سمت رشت، قزوین، تهران، قم، کاشان، اصفهان، یزد، شیراز و بندرعباس بوده و در نهایت به جزیره کیش ختم می‌شود. وی در مورد هدف از ساخت خودروی خورشیدی تصریح کرد: جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی و فرهنگ استفاده از سوخت‌های پاک و داشتن محیط‌زیستی سالم از اهداف این گروه بوده است. ابری نیا در مورد مشخصات فیزیکی این خودرو گفت: جنس بدنه از فیبر کربن بوده که بسیار سبک و مقاوم است. خودروی خورشیدی غزال3 قرار است با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت مسیر 2700 کیلومتری انزلی تا کیش را در هشت روز طی کند. گفتنی است برای ساخت این خودرو حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است.

در پانزدهمین نمایشگاه خودروی شیراز چه گذشت؟

هفته گذشته از 22 تا 25 تیر، در شیراز نمایشگاه خودرویی برپا بود که در آن بعضی بزرگان خودرویی کشور شرکت از جدیدترین محصولات خود رونمایی کردند و در مقابل بعضی شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده نیز اصلا در این نمایشگاه حضور نداشتند. به گزارش خودروبانک، ایران خودرو با محصولات قبلی همچون رانا و سمند و البته پژوهایی مانند 208 و 2008 خودروی کراس اوور اچ 30 نیز در این نمایشگاه حضور داشت. جیلی با بم خودرو و محصول GC6 نیز حضور داشت. رامک خودرو نیز با تیوولی‌ها به شیراز رفته بود. این روزها سانگ یانگ تیوولی با چهره‌ای به‌روز و قیمتی مناسب نظر بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.

گلرنگ موتور نیز با هوندا به شیراز رفت تا کم‌کم از حضور خودروهای شرکت معتبر هوندا با تنوع زیاد و چهره‌هایی مدرن در ایران خبر دهد. شرکت ستاره ایران نیز که دوباره فعالیت خود را آغاز کرده برای شروع، مرسدس بنز کلاس E را به بازار عرضه کرده است. البته مدل ارائه شده فعلا از نوع E200 است و کیت‌های محبوبی مثل AMG روی آن نصب نیست و باید گفت از نظر آپشن بسیار استاندارد و معمولی است. سوبارو نیز با مدل فارستر به شیراز رفته بود. بهمن موتور نیز در شیراز نه تنها بسترن B50f را به نمایش گذاشته بود، بلکه از مدل بسترن B70 نیز پرده‌برداری کرد؛ خودرویی که به نظر می‌رسد بزودی شاهد حضور آن در بازار باشیم و به نظر می‌رسد کمی گران‌تر از مدل B50 باشد.

کارمانیا که از زیرمجموعه‌های شرکت کرمان خودرو ست، با تنها محصول خود یعنی BYD S6 راهی شیراز شده بود. خودرویی که فعلا تنها محصول این شرکت است، اما قرار است بزودی محصولات دیگری از این شرکت معتبر چینی راهی بازار ایران شوند. بی‌وای‌دی در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی بسیار معروف است و به نظر می‌رسد با ورود این نوع محصولات از این شرکت، بتوان شاهد حضور پررنگ آنها در بازارهای مختلف و خاص داخلی باشیم.

مدیران خودرو نیز در این نمایشگاه از خودروی آریزو 5 رونمایی کرد و در سوی دیگر ام‌وی‌ام ایکس 33 جدید را به نمایش گذارده بود؛ خودرویی که با پسوند S معرفی شده و بخصوص در جلو، تغییرات زیادی به خود دیده است.

تائید تولید اولین پیکاپ هیوندای

شرکت کره‌ای هیوندای تولید یک پیکاپ جدید را تائید کرد، ولی هنوز چارچوب زمانی عرضه‌اش را اعلام نکرده است. به‌گزارش خبرخودرو، به نظر می‌رسد علاقه‌مندان این پیکاپ هیوندای باید دست‌کم تا پایان دهه جاری صبر کنند. طبق گفته اسکات گرانت، مدیر تولید شرکت در استرالیا، این خودرو تا سال 2020 رونمایی نخواهد شد.

این محصول تحت مدل مفهومی سانتا کروز معرفی شده و مورد قضاوت علاقه‌مندان و منتقدان قرار گرفته است. برخی عقیده دارند طراحی این پیکاپ با الهام از شاسی بلند توسان انجام شده و دارای ساختار دو دیفرانسیل و ظرفیت پنج سرنشین است.

قرار است این پیکاپ در بازارهای مختلفی از جمله ایالات متحده عرضه و به اولین موتور دیزلی هیوندای مجهز شود.

رونمایی از فیس‌لیفت مزدا 3 در ژاپن

نسخه به‌روز شده مزدا 3 که در ژاپن بانام Axela عرضه می‌شود در زادگاهش رونمایی شد. در ظاهر فیس‌لیفت، تغییراتی جزئی اعمال‌شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جلوپنجره با طراحی جدید، تغییر چراغ‌های جلو و تغییر سپر جلو اشاره کرد. در حالی‌ که در قسمت عقب فقط تغییراتی در سپر دیده می‌شود.

تغییرات داخل کابین نیز شامل به‌کارگیری یک فرمان جدید، طراحی جدید داشبورد و استفاده از ترمزدستی برقی است که فقط در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شود. بعلاوه یک صفحه‌نمایش باکیفیت‌تر و سیستم نمایشگر سربالای تمام‌رنگی با قابلیت‌های بهبودیافته نیز از دیگر تغییرات قابل‌ذکر داخل خودرو هستند.

این خودرو برای اولین بار به سیستم G-Vectoring Control مزدا مجهز شده است که میزان گشتاور ارسالی به چرخ‌ها را به‌منظور حفظ ثبات و پایداری خودرو کنترل می‌کند. بعلاوه فیس‌لیفت مزدا 3 به سیستم چهارچرخ محرک i-ACTIV نیز مجهز خواهد بود که با سنجش شرایط آب و هوایی، توزیع بهینه‌ای از گشتاور را میان چرخ‌های جلو و عقب انجام داده و بهترین کشش و پایداری را برای ماشین به ارمغان می‌آورد. این سیستم فقط برای موتور 2/2 لیتری دیزل در دسترس است.

رنو تالیزمان به ایران آمد

برخی پایگاه‌های خبری مثل پرشین خودرو از رونمایی رنو تالیزمان مجهز به فناوری موتورهای فرمول یک در ایران، همزمان با فرانسه خبر داده‌اند. به گزارش دیجیاتو، طراحی خارجی رنو تالیزمان ما را به یاد طرح‌های مفهومی پنج سال قبل رنو می‌اندازد و آرم لوزی شکل رنو در بزرگ‌ترین حالت ممکن در مرکز جلو پنجره قرار گرفته، اما در نمای داخلی همه چیز متفاوت است. طراحی کاملا محافظه کارانه داشبورد و فرمان و مجموعه ادوات داخلی، تالیزمان را به رده‌ خودرو‌های کلاس D بازمی‌گرداند.

پیشرانه‌هایی که برای تالیزمان در نظر گرفته شده شامل مجموعه‌ای از موتور‌های دیزل با حجم تقریبی 1/5 لیتری و 1/6 لیتری با قدرت تولیدی 110 و 160 اسب بخار است که در نمونه‌های بنزینی با دو حجم 1/8 و 1/6 لیتری تولید می‌شوند.

مهم‌ترین بخش در مورد تالیزمان مصرف سوخت ترکیبی 5/8 لیتری آن با توجه به وزن 1505 کیلوگرمی کاملا قابل قبول می‌نماید که در نسخه‌های دیزل به 3/7 لیتر نیز خواهد رسید و می‌توان آن را یکی از کم‌مصرف‌ترین سدان‌های بازار دانست. شنیده‌ها از قیمت حدود 180 میلیون تومانی این خودرو خبر می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها