افزایش نشاط در جامعه را باید کلید کنترل آسیب‌های اجتماعی دانست، چراکه بالا بردن سطح شادی در جامعه منجر به کاهش افکار منفی شده و در نتیجه آن از خشونت و استرس افراد کاسته می‌شود. در واقع شادی اجتماعی تاثیر مستقیمی روی خلق اشخاص می‌گذارد و حس نوعدوستی را در جامعه گسترش می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۲۱۱۷

این درحالی است که اگر در جامعه‌ای سطح نشاط اجتماعی مطلوب نباشد، افراد احساس فلاکت، نگرانی و تنهایی می‌کنند.

بنابراین باید برای افزایش نشاط اجتماعی و گسترش آن در جامعه تلاش کرد، اما این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که بهبود مولفه‌هایی که سبب بالا رفتن سلامت اجتماعی می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

مفهوم سلامت اجتماعی مولفه‌های زیادی دارد؛ مانند شکوفایی، پذیرش، همبستگی، اعتماد و مشارکت اجتماعی. به این ترتیب هرچه تلاش کنیم میزان این مولفه‌ها در جامعه بالا برود، شادی مردم نیز افزایش پیدا می‌کند، البته این مولفه متغیرهایی نیز دارد که باید به آنها توجه کرد مثلا بیکاری، طلاق، نزاع، خشونت، بحران‌های اجتماعی، فساداداری و عدالت روی آنها تاثیرگذار است.

در واقع هرچه وضع اشتغال و درآمد شهروندان مناسب باشد، یعنی پس‌انداز داشته باشند یا خدمات مناسبی از نهاد و سازمان‌های مختلف بگیرند شادی شان افزایش پیدا می‌کند در مقابل وقتی آنها متوجه فساد اداری مانند انتشار فیش‌های نجومی برخی مدیران شوند سطح نشاط شان کاهش می‌یابد.

باید یادآور شد برخی از مولفه‌های افزایش نشاط اجتماعی مانند اشتغال و بالا بردن سطح درآمد افراد هزینه بر است، اما راه‌های کم هزینه‌ای نیز وجود دارد که نباید نسبت به آنها غفلت کرد، برای نمونه می‌توان به برگزاری جشنواره و رقابت‌های مختلف اشاره کرد که با مدیریت مناسب می‌تواند در تمامی محلات برگزار شود.

این درحالی است که ورزش صبحگاهی دسته جمعی و طراحی فضای شهر و استفاده از رنگ‌های مختلف نیز دراین بین تاثیرگذار است، اما آن‌طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

افزون براین مسئولان می‌توانند با کاهش هزینه‌های سفر و رواج گردشگری ارزان نیز در بالا بردن سطح نشاط اجتماعی شهروندان تلاش کنند و به این شکل از هزینه‌هایی که آسیب‌های اجتماعی به جامعه تحمیل می‌کند بکاهند.

دکتر مجید صفاری‌نیا

روان‌شناس اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها