روش درمان تازه‌ای موسوم به میند (MEND) برای آلزایمر ابداع شده و نتایج فوق‌العاده‌ای هم با خود آورده است. این روش جدید، توانسته به زندگی ده‌بیمار مبتلا به آلزایمر رنگ تازه‌ای زده و امیدی دوباره به آنان ببخشد. درمان میند از رویکردی تازه بهره برده و بیش از درمان‌های دیگر به شخصیت و فردیت افراد توجه می‌کند. آن دسته از بیماران تحت درمان که به خاطر وضع خود مجبور به ترک پیشه‌شان شده بودند، کار خود را از سر گرفته و آنهایی هم که در کار خود دچار مشکل بودند، بهبود عملکرد خود را مشاهده کردند.
کد خبر: ۹۲۰۱۴۳

میند (MEND سرواژه عبارت Metabolic Enhancement for Neuro Degeneration) به معنی تقویت سوخت و سازی افت عصبی است. این روش درمانی 36 وجه، از جمله درمان دارویی، تغییر در خورد و خوراک، مکمل‌های ویتامینی، انگیزش مغزی و موارد متعدد دیگر را شامل می‌شود. دِیل برِدِسِن، محقق ارشد این پروژه، بهبود ‌ حاصل شده در ده بیمار را بی‌سابقه خواند و افزود آزمایش پسادرمانی نشان داده تعدادی از بیماران بهبود یافته‌اند.

با وجود کم بودن تعداد بیماران این تحقیق، نتایج واقعا قابل تامل هستند. زیرا جز یک نفر، بقیه بیماران دست‌کم یک کپی از نوع خاصی ژن یا الل موسوم به APOE4 را با خود داشتند که حداقل در 65 درصد موارد ابتلا به آلزایمر نقش دارد. پنج نفر از بیماران، دو مورد از این الل‌ها را با خود داشته و طبعا در معرض خطر ژنتیک شدید ابتلا به آلزایمر قرار داشتند.

در حال حاضر، اغلب پزشکان بیمار خود را برای APOE4 نمی‌سنجند، زیرا معتقدند اطلاع بیمار از شرایطی ژنی که درمانی برای آن نیست، کمکی به آنها نمی‌کند. با این حال بردسن می‌گوید ما در حال ورود به مقطع تازه‌ای هستیم که در آن، سنجش به موقع APOE4 می‌تواند در توانمندسازی بیماران نسبت به پیشگیری از آلزایمر کمک کند. ده بیماری که در آزمایش شرکت کردند، در گذشته ابتلا به آلزایمر یا یکی از علائم مقدماتی‌اش در آنان تشخیص داده شده بود؛ علائمی مانند اختلال سطحی در ادراک یا اختلال عینی در ادراک. با این حال، پس از درمان، علائم بیشتر آنان رو به بهبود گذاشت.

برای مثال، مردی حدودا پنجاه ساله، مبتلا به کوچک‌شدگی بخشی از مغز به نام هیپوکمپس در این آزمایش شرکت داشته است. مقدار هیپوکمپس مغز وی، در صدکِ هفدهم گروه سنی‌اش تشخیص داده شد. ده ماه پس از درمان، اسکن‌های ام.آر.آی حاکی از این بوده که حجم هیپوکمپس وی به صدکِ هفتاد و پنجم ارتقا یافته است.

مرد دیگری در همان گروه سنی که سطح حافظه بلندمدتش در صدک سوم قرار داشت، به خاطر عدم کارآمدی ذهنی، در آستانه تعطیلی کسب و کارش بود. اما پس از شش ماه درمان، قادر شد برنامه کاری‌اش را به خاطر سپرده و چهره همکارانش را تشخیص داده، در بیست و دومین ماه نیز یادآوری بلندمدتش تا صدک هشتاد و چهارم ارتقا یافته بود. در نتیجه، وی به کسب و کارش ادامه داد.

بردسن در توضیح راه طولانی که دانش پزشکی برای مقابله با آلزایمر دارد، می‌گوید: تصور کنید سقفی با 36 حفره دارید و دارویتان یکی از آنها را خیلی خوب پر کرده است. داروی شما عمل کرده، یکی از حفره‌ها بسته شده است. اما هنوز 35 حفره دیگر مانده و تغییر خاصی در روند اصلی حاصل نشده است.

منبع: IFLScience

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها