سرکوب گسترده در بحرین صدای هم‌پیمان راهبردی را درآورد

لغو تابعیت، بستن دفاتر جمعیت‌ها از جمله الوفاق و الرسانه، شکنجه و حبس مخالفان و ... از اقدامات معمولی است که روزانه به طور نظام‌مند و مکرر در بحرین، این کشور جزیره‌ای کوچک حاشیه خلیج‌فارس اتفاق می‌افتد. فشار و تحدید آزادی‌های قانونی شهروندان این کشور به حدی افزایش یافته که صدای اعتراض هم‌پیمان سنتی و فرامنطقه‌ای این کشور یعنی آمریکا را بلند کرده است.
کد خبر: ۹۱۸۵۵۰

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با «حمد بن عیسی آل‌خلیفه»، پادشاه بحرین «نگرانی‌های عمیق خود را درباره تحولات منفی اخیر» در این کشور ابراز و بر اهمیت کاستن از تنش‌ها از طریق گفت‌وگو و تعهد به اصلاحات، تأکید کرده است.

به گزارش رویترز، این ابراز نگرانی از سوی معاون اول ریاست جمهوری آمریکا در حالی است که در چند روز گذشته هفت سناتور آمریکایی در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار مقابله با سرکوبگری‌های رژیم بحرین علیه مخالفان این کشور شده‌اند. سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای که رویترز آن را منتشر کرده، نوشته‌اند که آمریکا باید در صورت ادامه سرکوبگری‌های اخیر بحرین علیه مخالفان، انجام اقدامات تبعی ملموس، از جمله تجدید نظر در فروش سلاح به این کشور را بررسی کند. در ادامه قانونگذاران آمریکایی نوشته‌اند: «در واقع معتقدیم که سرکوبگری‌های شدید حکومت علیه مخالفان سیاسی، ثبات این کشور را تهدید کرده و باعث افزایش نفوذ ایران می‌شود.»

این روزها شهروندان بحرین با محدودیت‌های بسیار شدیدی رو‌به‌رو هستند. در تازه‌ترین محدودیت ایجاد شده در مسیر جریان آزاد اطلاعات در بحرین، پیام‌رسان تلگرام که یکی از راهکارهای ارتباطی مورد توجه رسانه‌های آزاد و گروه‌های مخالف در این کشور است، با اخلال مواجه شده است. به گزارش پایگاه خبری بحرین واچ، دسترسی برخی کاربران بحرینی به سرویس تلگرام با مشکل رو‌به‌رو شده و پیگیری‌های انجام‌شده حکایت از اعمال محدودیت‌های ویژه از سوی سرویس‌دهندگان بحرینی دارد. با توجه به این‌که سرویس دهندگان خدمات ارتباطی تلفن همراه در این کشور از ارائه این نوع خدمات از منافع مالی سرشاری برخوردار می‌شوند، مسدود کردن دسترسی کاربران به تلگرام به هیچ وجه با منافع مالی این اپراتورها سازگار نیست. به‌ نظر می‌رسد اعمال این محدودیت‌ها با فشار دولت بحرین و با هدف قطع کردن راه‌های ارتباطی میان انقلابیون و مردم این کشور انجام شده باشد.

بحرین پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست. رژیم بحرین اخیراً تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور را لغو کرده که این اقدام مخالفت گسترده نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است. شیخ علی سلمان، از دیگر رهبران آزادیخواه بحرینی در زندان به‌سر می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها