با محسن کیایی که با 3 فیلم به جشنواره فیلم فجر آمده است

خنداندن مردم،‌ حالم را خوب می‌کند

گفت‌وگو با محسن کیایی، بازیگر مینی سریال «کشیک قلب»

تجربه یک نقش جدی در تلویزیون

محسن کیایی در سریال‌های «راه در رو»، «مهمان ویژه»، «پرده‌نشین» و «سر به راه» نقش‌های متفاوتی را تجربه کرده است. او این روزها بازی در مینی‌سریال «کشیک قلب» را به کارگردانی حسین مهکام روی آنتن شبکه یک دارد.
کد خبر: ۹۱۷۲۸۶
تجربه یک نقش جدی در تلویزیون

کیایی در این سریال نقش یک پزشک جوان را بازی می‌کند که شب نوزدهم رمضان در بیمارستان با یک بیمار عجیب روبه‌رو می‌شود و همین زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مخاطبان تاکنون این بازیگر جوان را بیشتر با ایفای نقش‌های کمدی و شیرین دیده‌اند؛ او حتی در سریال پرده‌نشین هم ایفاگر نقش یک روحانی شیرین و طناز بود. کیایی برای اولین بار یک نقش جدی را با مینی سریال کشیک قلب تجربه کرده تا مخاطبان با بعد دیگری از بازیگری او آشنا شوند.

مخاطبان، محسن کیایی را در مینی‌سریال کشیک قلب در یک فضای جدید می‌بینند که متفاوت از کارهای قبلی‌اش است. وقتی نقش دکتر رستمی به شما پیشنهاد شد تا چه میزان باور داشتید که این نقش جدی را می‌توانید بازی کنید؟

همیشه از ایفای نقش‌های متفاوت استقبال می‌کنم و دنبال چنین فرصت‌هایی هستم. این تجربه با بازی در مینی سریال کشیک قلب برایم فراهم شد. البته معمولا کارهای مناسبتی را نمی‌پذیرم، زیرا فشردگی کار منجر به کم شدن کیفیت می‌شود، اما این اتفاق در مینی سریال کشیک قلب نیفتاد. ضمن این‌که با بازی در این اثر قرار بود نقشی جدی را بازی کنم که تاکنون آن را تجربه نکرده بودم. از آنجا که دکتر یوسف رستمی، شخصیت جدید و نویی بود و با کارهای قبلی‌ام فاصله داشت، به همین دلیل خیلی دوست داشتم این کاراکتر را بازی کنم. شاید اگر قرار بود کاراکتری شبیه کارهای قبلی‌ام را ایفا کنم، نمی‌پذیرفتم، اما نقش یوسف برایم یک چالش تازه داشت.

خودتان این اثر را دیده‌اید؟ فکر می‌کنید چقدر موفق شده‌اید؟

تلاش کردم کاراکترم را متفاوت بازی کنم، اما قضاوت با مردم و منتقدان است که بگویند توانسته‌ام از عهده نقش بربیایم یا نه، ولی واقعا خودم انرژی زیادی برای نقشم گذاشتم.

شما برای ایفای نقش دکتر رستمی کاملا از فضای کارهای قبلی‌تان فاصله گرفته‌اید. آیا برای ایفای نقش‌تان مابه‌ازایی داشتید؟

سعی کردم این اتفاق بیفتد و این تفاوت را بینندگان در بازی‌ام احساس کنند. البته خیلی دنبال این نیستم که برای نقش‌هایم نمونه بیرونی پیدا کنم، اما از آرشیو ذهنی‌ام که روزانه با اتفاقات مختلف رو‌به‌رو می‌شوم و آدم‌های متفاوت را می‌بینم، بهره می‌برم و ناخودآگاه نشانه‌هایی دریافت می‌کنم. در مجموع معتقدم بازیگر باید ابتدا زاویه‌ای برای ایفای نقش‌هایش پیدا کرده و بعد بازی کند.

این اتفاق در اجرا افتاده، اما شخصیت‌پردازی کاراکتر دکتر رستمی شعاری است. به عنوان مثال در یکی از صحنه‌ها با نگاه کردن به جوراب پاره یکی از کارگران بیمارستان تصمیم می‌گیرد، ضامن او شود. نظر شما در این باره چیست؟

هر اثری که برای یک مناسبت خاص تولید می‌شود، حتما باید الگوهایی را رعایت کند. مینی سریال کشیک قلب هم برای شب‌های قدر آماده پخش شد، بنابراین به مفاهیم این شب‌ها در قالب یک داستان نمایشی پرداخته شده است. ضمن این‌که وقتی بازیگر، بازی در اثری را می‌پذیرد باید پایبند الگوهایش هم باشد. البته من و حسین مهکام کارگردان در طول کار در این مورد خیلی صحبت کردیم و تلاش داشتیم از شعار پرهیز کنیم.

ولی شخصیت دکتر رستمی نمونه واقعی در جامعه ندارد. مثلا در صحنه‌ای وقتی متوجه می‌شود خانواده یکی از بیماران تصمیم می‌گیرند اعضای بدن بیمارشان را اهدا کنند، برادر بیمار را بغل می‌کند. خب این اتفاق کاملا برای پزشکان عادی است و این واکنش‌های دکتر رستمی غیرعادی به نظر می‌رسد.

شما باید از این زاویه نگاه کنید که نگاه دکتر رستمی به اتفاقات بیمارستان و کار آن خانواده، انسانی و دلی است. نمی‌دانم نمونه دکتر رستمی را در جامعه داریم یا نه. اما نگارش یک فیلمنامه زاییده ذهن نویسنده است و کار مستند نیست که حتما روایت نعل به نعل داشته باشیم. ضمن این‌که هر آدمی ویژگی‌های رفتاری خاص خودش را دارد. فرقی نمی‌کند حرفه او چه باشد. دکتر رستمی هم رفتارهای خودش را دارد و نباید به او خرده گرفت. در مجموع آنچه برایم اهمیت داشت، این بود که نقش دکتر رستمی مرا به چالش دعوت می‌کرد، زیرا این شخصیت کاملا از من دور بود.

یعنی باز هم علاقه‌مند هستید نقش‌های جدی بازی کنید؟

بله، اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم، حتما قبول می‌کنم و باز هم نقش جدی بازی خواهم کرد. دلم نمی‌خواهد در ژانر کمدی حضور داشته باشم، زیرا بازی در آثار کمدی سخت‌تر است. مردم این روزها راحت نمی‌خندند.

گریم شما در این سریال کاملا چهره‌تان را تغییر داده است. چهره‌پردازی چقدر شما را به نقشتان نزدیک کرده است؟

بله، گریم‌ام خیلی متفاوت است. راستش وقتی در آینه خودم را با سبیل پر و موی کوتاه همراه با عینک دیدم، گفتم چقدر فرق کردم. این روزها فیلم «بارکد» را هم روی پرده سینما دارم و شبکه پنج هم سریال تلویزیونی پرده‌نشین را بازپخش می‌کند. جالب است بعد از پخش قسمت اول، تعدادی از دوستانم به من پیامک زدند که آیا من در مینی سریال کشیک قلب بازی کرده‌ام یا نه؟ در مجموع گریم خیلی به بازیگر کمک می‌کند تا به نقشش نزدیک شود و این اتفاق خوب هم در این اثر برایم افتاده است.

در مجموع بازی در کشیک قلب، محک خوبی برای شما بود که آیا از پس نقش جدی برمی‌آیید یا نه؟

بله، محک بسیاری خوبی بود تا متوجه شوم چند مرده حلاج هستم!

این روزها علاوه بر مینی سریال کشیک قلب، سریال پرده‌نشین هم از شبکه پنج بازپخش می‌شود. از این‌که در شبکه‌های مختلف سیما چند بار خودتان را می‌بینید، چه حسی دارید؟

راستش خیلی علاقه ندارم که مردم با تغییر کانال تلویزیون مرا در شبکه‌های مختلف ببینند، زیرا آدم کم‌کاری هستم و شانسی این اتفاق افتاده است. امیدوارم بازخورد بدی نداشته باشد، چراکه در سریال‌های کشیک قلب و پرده‌نشین و حتی فیلم در حال اکران بارکد سه نقش متفاوت را بازی کرده‌ام.

تجربه کار با حسین مهکام چطور بود؟

خیلی خوب بود. مهکام از آن دست کارگردان‌های باسواد است که تعامل خوبی با بازیگر دارد. فیلمنامه‌های سینمایی‌اش را دوست دارم و کار کردن با او در مینی سریال کشیک قلب هم راحت بود.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها