بایدن: نیروهای آموزش دیده آمریکا با تروریست‌ها همکاری دارند

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه تفصیلی با شبکه بلومبرگ، در مورد موضوعات مختلف از جمله عربستان، عراق، ایران و سوریه صحبت کرد.
کد خبر: ۹۱۷۱۳۶

«جو بایدن» طی این مصاحبه ابتدا در ارتباط با آنچه به پیشنهاد بایدن در مورد تجزیه عراق معروف شده، گفت: من در مورد تجزیه صحبت نکردم. منظور من یک سیستم فدرال بود و هنوز هم تصور می‌کنم این تنها راه است. این که بغداد پایتخت باشد و بر مرزها و سیاست خارجی کنترل داشته باشد و منطقه سنی، منطقه کردی و منطقه شیعی که در جنوب بغداد واقع شده، از خودمختاری مشابه برخوردار باشند، درست مانند خودمختاری‌ای که کالیفرنیا دارد. استدلال من این بود که کردها هرگز به پلیس شیعه اجازه نمی‌دهند کردستان را اشغال کند. سنی‌ها هم اجازه نخواهند داد.

بایدن درباره امکان آزادی موصل در شش ماه باقی مانده دولت باراک اوباما گفت: به مسائل نظامی و نخست‌وزیر بستگی دارد و در این خصوص من با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق همواره صحبت کرده‌ام. او خواهان بیش از پیش فدرال شدن سیستم است و به این مسأله باور دارد و مهم‌ترین چالش وی همراه کردن عشایر و کردها در نبرد با داعش است.

همه به آمریکا می‌گویند «لنگش کن»

بایدن در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد سفر «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا و بی‌میلی آنها به مشارکت در نبرد علیه داعش، گفت: بگذار بی‌پرده صحبت کنم. اولا، هیچ‌وقت نمی‌شد آنها را جنگجویانی پای کار دانست. ثانیا، برای من جالب است که همه دنیا آماده است کنار گود بنشیند و بگوید آمریکا لنگش کن... این که ما کنار می‌ایستیم و شما بروید آنچه را لازم است انجام دهید، بجنگید، مذاکره کنید یا هر چیز دیگر. تصور می‌کنم محمد بن سلمان به قول مسیحی‌ها دارد به این مکاشفه می‌رسد که چرا به نفع عربستان سعودی نیست به منطقه به چشم یک بازی حاصل جمع صفر با ایران نگاه کند. ایران توافق هسته‌ای را پذیرفت و مثلا رآکتور اراک را با سیمان پر کرد و خیلی کارهای دیگر را که پیشتر تصور نمی‌شد، پذیرفت و سعودی‌ها را غافلگیر کرد. اما در عین حال ریاض خواهان فشار بیشتر بر ایران بود.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا سپس در انتقاد از ترکیه گفت: من دائما با سران ترکیه دیدار می‌کنم، آنها از من می‌پرسیدند چرا ما (در سوریه) منطقه پرواز ممنوع ایجاد نمی‌کنیم یا این کار را یا آن کار را انجام نمی‌دهیم. من هم گفتم که شما خودتان عضو ناتو هستید. شما دقیقا در مرز (با سوریه) قرار دارید، شما این هواپیماهای لوکس را دارید، چرا از آنها استفاده نمی‌کنید؟ و آنها سکوت کردند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا نسبت به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه بی‌میل است، گفت: به دو دلیل. اولا که این کار هزینه مالی زیادی می‌طلبد. رئیس‌جمهور در اتاق عملیات به ژنرال‌هایمان گفت «تک‌تک گزینه‌ها، از جمله استفاده از قوای نظامی یا هرچیزی را که تصور می‌کنید نتیجه می‌دهد، به من بگویید.» آنها گفتند ایجاد منطقه پرواز ممنوع یک اشتباه بزرگ است.

بایدن همچنین گفت: واشنگتن در تلاش است از طریق دیپلماتیک، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را از قدرت کنار بگذارد.

نمی‌توان اسد را از راه نظامی کنار زد

افراد زیادی هستند که می‌گویند آمریکا باید اسد را کنار بزند، چطور باید این کار را کرد؟ باید باز صد هزار نیرو به سوریه اعزام کنیم؟ آخرش چه می‌شود؟ واشنگتن اکنون بر چند کار متمرکز است. اولا تقویت کمک‌های بشردوستانه و ثانیا تلاش برای رسیدن به راهکار مسالمت‌آمیز و تشکیل دولتی جدید در سوریه و ثالثا شکست داعش.

او در مورد مداخله نظامی در سوریه گفت: برای آن که با اسد برخورد کنیم، باید با روسیه و ایران هم برخورد کنیم. روسیه توان آتش قدرتمندی آنجا دارد. روسیه یک سامانه راداری‌ در سوریه مستقر کرده که بخش بزرگی از کشور را تحت پوشش دارد. بنابراین، باید برویم و تاسیسات و هواپیماهای روس‌ها را هم هدف قرار دهیم. آیا این کار ارزش دارد؟ پوتین در سوریه در مخمصه افتاده و نمی‌داند چطور آن را حل کند. اقتصاد روسیه در حال سقوط آزاد است و مسکو میلیاردها دلار هزینه جنگ در سوریه و اوکراین را می‌پردازد، به همین جهت نمی‌توان وی را برنده دانست.

نیروهایی که آموزش دادیم با النصره همکاری می‌کنند

بایدن در پاسخ به این پرسش که چرا واشنگتن به بمباران مواضع گروه‌های مورد حمایت آمریکا در سوریه توسط روسیه واکنشی نشان نداده، به همکاری آنها با جبهه النصره اذعان کرد و گفت: ببینید، النصره که یک سازمان تروریستی است، با برخی از آنهایی که ما آموزش دادیم، همکاری می‌کند؛ چراکه همه آنها علیه اسد می‌جنگند. بنابراین، توجیه روس‌ها این است که «ما داریم به النصره حمله می‌کنیم.» خب، به نیروهایی که ما از آنها حمایت می‌کنیم، خسارت جنبی وارد می‌شود، اما در حال حاضر مهم‌ترین مساله نابودی داعش است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا ابوبکر البغدادی سرکرده داعش بالاخره بازداشت یا کشته می‌شود، گفت: بگذار این طور بگویم که ما نهایتا تمام بازیگران بزرگ آنها از جمله نفر آخرشان را خواهیم گرفت... فکر می‌کنم فقط بحث زمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها