اسماعیل میرفخرایی، از پیشگامان برنامه‌سازی علمی در رادیو و تلویزیون ایران که سال‌ها در آمریکا و استرالیا زندگی کرده و برنامه‌های مختلفی درباره فضانوردی و اشیای ناشناس پرنده ساخته می‌گوید نظری درباره اظهارات اخیر باراک اوباما و هیلاری کلینتون درباره افشای اسنادی درباره اشیای پرنده ناشناس ندارد، اما مسلم می‌داند که مشاهده اشیای ناشناس پرنده ازتباطی با موجودات فرازمینی نمی‌تواند داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۷۰۹۱

او در گفت‌وگویش با جام‌جم به ذکر رویدادی عجیب از آنچه درخصوص مشاهده اشیای پرنده ناشناس 40 سال پیش در ایران رخ داده می‌پردازد. رویدادی که حوالی ساعت 12:30 بامداد 28 شهریور 1355 در تهران رخ داد.

در آن وقت تماس‌های مردم از شمال تهران با نیروی هوایی ارتش خبر از رؤیت شیء پرنده ناشناسی در افق شمالی تهران در منطقه شمیرانات داد. پس از تأیید این گزارش‌ها از طرف مسئول کشیک برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران به نام پیروزی، به دستور فرمانده کشیک نیروی هوایی، از پایگاه هوایی شاهرخی (نوژه) دو فانتوم اف-4، از گروه هواپیماهای جنگنده‌ای که برای پروازهای اضطراری به حالت آماده‌باش هستند (اسکرمبل) بسرعت عازم تهران و ظرف چند دقیقه بر فراز آسمان تهران با شیء ناشناس روبه‌رو می‌شوند. خلبان هواپیمای اول پس از نزدیک شدن به شیء متوجه از کار افتادن آلات دقیق و وسایل ارتباط رادیویی هواپیما شده و با توجه به کمبود سوخت به پایگاه بازمی‌گردد، اما خلبان هواپیمای دوم تلاش می‌کند به شیء ناشناخته نزدیک شده و از طریق رادار و چشم آن را مشاهده کند. ستوان پرویز جعفری که پس از دوران جنگ تحمیلی با درجه سرتیپ دومی بازنشسته شده است به همراه سروان دمیریان (که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید) اصلی‌ترین شاهدان این رویداد عجیب بوده‌اند.

آنها شیء الوان و غیرقابل تشخیصی را دیدند که با حرکات فوق‌العاده سریع در آسمان جابه‌جا می‌شد. این دو خلبان ضمن تعقیب آن شیء با سرعت مافوق صوت، هر بار که قصد درگیری با آن را پیدا می‌کردند متوجه می‌شدند ادوات هواپیما از کار می‌افتد. پس از تعقیب و گریزهای فراوان و توصیفات متحیرکننده‌ای که در گزارش‌های روزنامه‌های آن دوران به تفصیل موجود است، سرانجام این جنگنده نیز با دستور فرماندهی نیروی هوایی بدون نتیجه خاصی در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند. جالب اینجاست که پس از این رویداد در ایران، مشاهده شیء پرنده‌ مشابهی 40 دقیقه بعد بر فراز لیسبون در اروپا گزارش می‌شود.

خلبانان ایرانی هر دو جنگنده پس از فرود در تهران مورد آزمایش پزشکی قرار می‌گیرند و هواپیماهای آنها نیز از نظر آلودگی رادیواکتیوی بررسی می‌شود. با این حال نتیجه آزمایش‌هایی که تا چند ماه ادامه داشت هیچ مورد غیرطبیعی در بدن آنها را نشان نداد.

رویدادی که در تصاویر ماهواره‌ای هم دیده شد

این رویداد که شاهدان و گزارش‌های متعددی از مشاهده آن از سوی مردم عادی و برج مراقبت فرودگاه و خلبانان در دست است و رصدگران آمریکایی اشیای پرنده ناشناس هم آن را تأیید می‌کنند، کماکان به عنوان یکی از عجیب‌ترین مشاهدات اشیای پرنده ناشناس در جهان محسوب می‌شود و هنوز توضیح مشخصی در مورد چیستی آن موجود نیست. جالب این که در اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که در سال‌های اخیر ایالات متحده منتشر کرده ذکر شده است در آن تاریخ یکی از ماهواره‌های نظامی آمریکا پرواز شیء پرنده‌ای ناشناس برفراز تهران را ثبت کرده بود.

میرفخرایی پس از این رویداد به منطقه جنوب و جنوب شرق تهران و ورامین می‌رود و با شاهدان محلی متعددی که می‌گفتند در آن شب تا صبح در آسمان صدای جت می‌شنیدند گفت‌وگو می‌کند. میرفخرایی پیش از وقوع انقلاب از ارتش مجوز می‌خواهد تا مستندی درباره این رویداد بسازد، اما ارتش به دلایل امنیتی مجوز نمی‌دهد تا این که پس از انقلاب اسلامی، در پایگاه یکم شکاری، فیلمی درباره مشاهده اشیای ناشناس پرنده و آنچه در این واقعه رخ داده بود در قالب بدل‌سازی رویداد به کارگردانی فتحعلی اویسی می‌سازد.

او از خلبان جعفری در برنامه تلویزیونی دانش دعوت می‌کند و در این برنامه جایزه روزنامه نشنال اینکوایرر (National Enquirer) به عنوان جالب‌ترین مشاهدات اشیای ناشناس پرنده را به جعفری اهدا می‌کند. میرفخرایی که بعدها بیشتر به جعفری نزدیک می‌شود می‌گوید: جعفری همچنان بعد از جنگ تحمیلی و پس از بازنشستگی پیوسته می‌گوید این واقعیتی بود که رخ داد و همه ما را سردرگم کرد و هیچ‌وقت نفهمیدیم چه بود.

واقعیت چه بوده است؟

اسماعیل میرفخرایی اکنون بعد از سال‌ها تجربه و مطالعات مختلف می‌گوید: به هیچ وجه نمی‌توانم تأیید کنم که این پدیده‌ ارتباطی با موجودات فرازمینی داشته باشد. شاید مربوط به جنگ‌های لیزری یا مربوط به هواپیماهای سوپرسونیک باشد، اما باز هم با شرایط هواپیماهای اف-4 ایرانی که در آن زمان از پیشرفته‌ترین‌ هواپیماهای جنگی بودند و با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کردند ماجرای عجیبی رخ داده است. این که جسم ناشناس گاهی در جلو و گاهی در پشت هواپیما رویت می‌شده و سرعتی بالاتر از هواپیما داشته موضوع غیرقابل توضیحی است. مطالعات علمی نشان می‌دهد هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند چنین کاری کند.

میرفخرایی می‌گوید شاید پدیده‌ای طبیعی بود و شاید هواپیماهای بسیار سری ابرقدرت‌ها بودند که وارد حریم هوایی ایران شده بودند. با این حال هرگونه اظهار نظر قطعی در این مورد را بدون داشتن شواهد کافی، غیرعلمی می‌داند. او تأکید می‌کند این پدیده ارتباطی با رمالی و جادوگری و بشقاب‌پرنده ندارد و ارتباط دادن آن به هوشمندان فرازمینی در شرایطی که هیچ توجیه و ادله‌ای برای آن نداریم کاری بی‌منطق است. وقتی مشاهده پدیده‌ای هزاران گزارش دارد، پدیده‌ای خیالی نیست و باید از نظر علمی مورد تحقیق قرار بگیرد. میرفخرایی تصریح می‌کند: باید توجه داشت شبکه‌های تلویزیونی عوام‌فریب و غیرعلمی در بسیاری از کشورهای جهان درباره مشاهدات اشیای پرنده‌ناشناس گاهی فیلم‌های به‌اصطلاح مستندی نمایش می‌دهند که همان مسیری را می‌روند که رمالی به آن می‌رسد و اینها چیزی جز شارلاتانی نیست.

واقعیت این است که فواصل فضایی آن‌قدر وسیع است که فاصله ما تا نزدیک‌ترین ستاره قریب به 3/4 سال نوری است و موجودات فرضی که بتوانند چنین فواصل عظیمی را بپیمایند قطعا به یک مزاحمت جزئی بسنده نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها