آزمون حذف یارانه پنهان مشترکان پرمصرف برق

17 درصد مشترکان خارج از الگو برق مصرف می‌کنند

در حال حاضر تعرفه برق به نحوی است که به تمام پلکان‌های مصرف یارانه تعلق می‌گیرد به گونه‌ای که یک خانواده پرمصرف برق ماهانه 130 هزار تومان یارانه پنهان برق دریافت می‌کند.
کد خبر: ۹۱۵۶۱۴

هفته گذشته وزیر نیرو در حاشیه جلسه مدیریت پیک (اوج) مصرف برق در سال 95 اعلام کرده بود وزارت نیرو تدابیری را برای گذر از بحران خاموشی در تابستان در نظر گرفته‌ است که مهم‌ترین آنها توجه به مدیریت مصرف برق است.

چیت چیان برنامه‌هایی چون کمک گرفتن از مردم در کاهش مصرف برق، درخواست از مصرف‌کنندگان بزرگ برق برای تغییر زمان مصرف در زمان پیک بار و استفاده از دیزل‌های تولید برق را به عنوان اصلی‌ترین محورهای تولید برق معرفی کرده است.

اگرچه تعرفه‌های فعلی برق به صورت پلکانی است، اما به تمام پلکان‌ها یارانه پنهان تعلق می‌گیرد. با در نظر گرفتن فرصت صادرات برق (350 تومان به ازای هر کیلووات ساعت) هر مشترک پرمصرف ماهانه 130 هزار تومان یارانه پنهان برق دریافت می‌کند، اما حداکثر تعرفه پلکان‌های فعلی برق 293 تومان برای هر کیلووات ساعت است و مصرف برق بیشتر با یارانه بیشتری همراه خواهد بود.

برخی کشورهای پیشرفته برای حذف یارانه پنهان ناعادلانه مشترکان پرمصرف از روش‌های نوین تعرفه‌گذاری استفاده کرده‌اند. در این روش، هزینه مصرف متناسب با میزان افزایش آن بالا می‌رود و در این صورت مصرف بیشتر با یارانه بیشتری همراه نمی‌شود و مشترکان پرمصرف به جای عموم مشترکان در کانون افزایش هزینه قرار می‌گیرند.

بررسی‌ها نشان داده است مصرف برق اغلب مشترکان با توجه به اقلیم محیط زندگی خود زیر الگوی مصرف است. به عنوان مثال بیش از 83 درصد مردم شهر تهران الگوی مصرف برق در این استان (250 کیلووات ساعت برق در ماه) را رعایت می‌کنند و تعداد کمی از مشترکان الگوی نامناسبی در مصرف برق دارند. راهکار عملی برای اصلاح وضع موجود این است که تعرفه برق برای 17 درصد مشترکان پرمصرف «غیریارانه‌ای» شود؛ به صورتی که مشترکان پرمصرف برای مصارف مازاد بر 300 کیلووات ساعت درماه، بیش از 350 تومان (قیمت صادرات برق) بپردازند. نبود نظام تعرفه‌گذاری مناسب باعث شده است مشترکان پرمصرف نه‌‌تنها انگیزه‌ای برای کاهش مصرف خود نداشته باشند، بلکه این روند اشتباه مصرف باعث بروز خاموشی برای تمام مشترکان پرمصرف و کم مصرف در تابستان شود.

علی مقتدایی

کارشناس انرژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها