با امیر غفارمنش بازیگر تلویزیون:

سرم برای برنامه‌های چالشی درد می‌کند

امیر غفارمنش سال‌هاست که در آثار مطرح طنز تلویزیونی حضور جدی دارد. ما او را تاکنون در آثاری چون ساعت خوش، سیب خنده، قصه‌های شبانه، همسایه‌ها، چشم به‌راه، نفوذی، پوست موز، خانه‌ای روی آب،دنیای شیرین، جادوی مهتاب، هفت گنج، خوش‌نشین‌ها و رستوران خانوادگی دیده‌ایم.
کد خبر: ۹۱۵۶۰۹
سرم برای برنامه‌های چالشی درد می‌کند

به گزارش جام جم سیما ، او جزوآن دسته از بازیگرانی است که کارشان را با ساعت خوش آغاز کرد و در کنار بازی در سریال‌های طنز در قالب نقش‌های جدی هم به بازی پرداخت. غفار منش سال‌ها سابقه حضور در تئاتر و همکاری با بزرگانی مثل محمد رحمانیان را دارد.

در ماه‌های اخیر از امیر غفار منش سریال‌هایی مثل بیمار استاندارد، خوش‌نشین‌ها، دردسرهای عظیم و راه دررو از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است. با این بازیگر درباره روند کاری‌اش و نقش‌هایی که این روزها بازی می‌کند گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد بجز بازیگری دغدغه حضور در دیگر برنامه‌های تلویزیونی مثل برنامه‌های آشپزی را هم دارید؟

در برنامه آشپزی «ببین و بپز» در دو سه قسمت اولیه بازی کردم و بعدا از یزدان فتوحی خواستم که در کنار آشپز برنامه (حمید رنجبر) به عنوان بازیگر حضور داشته باشم. البته به عنوان مشاور هنری با گروه تولید همکاری دارم و منصور صالحی کارگردانی و امیر ذبیحی تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارند. این برنامه محصولات تولید شده را به مخاطب معرفی می‌کند. فرمت برنامه بیشتر جنبه نمایشی دارد و چون رویکرد شبکه نسیم طنز و شادی است، بنابراین این برنامه با برنامه‌های مشابه آشپزی که فضای جدی دارد بسیار متفاوت است. به نظرم یزدان فتوحی با توجه به کوتاه بودن زمان این برنامه بخوبی توانسته بار طنز را در کلیت برنامه گسترش بدهد و باعث جلب مخاطب بشود.

در جنس طنز برنامه از کمدی براساس تضاد موقعیت و شخصیت استفاده شده است، آشپز جدی و کمک آشپز بامزه و بذله‌گو؟

حمید رنجبر کلا آدم جدی است و ما هم از این جدی بودن برای خلق کمدی موقعیت در مقابل شخصیت شوخ یزدان فتوحی استفاده کردیم. همیشه در ساختار نمایشی ما تضاد رفتاری و شخصیتی بین اوستا کار و شاگرد برای مخاطب ایرانی دارای جذابیت بوده است. البته من به عنوان مشاور هنری تغییراتی در نوع و رنگ دکور دادم.

به اجرا چقدر علاقه دارید؟

اگر قرار باشد در برنامه‌ای مجری باشم ترجیح می‌دهم در برنامه‌های اجتماعی، عرفانی یا سیاسی با نگاه و رویکرد چالشی و جذاب حضور داشته باشم.

تا به حال تولید چنین برنامه‌ای با حضور خودتان را به شبکه‌های مختلف تلویزیونی پیشنهاد نداده‌اید؟

خب یک مقداری کار کردن در این حوزه‌ها بخصوص با تم مذهبی که خط قرمزهایی دارد سخت و دشوار است و هنوز سوژه مناسبی برای ارائه پیدا نکردم. آدم تند و تیز و اکتیوی هستم و سرم برای برنامه‌های چالشی درد می‌کند. در این برنامه‌ها می‌توان از بزرگانی مثل طباطبایی و نقویان که به آنها علاقه زیادی دارم استفاده کرد. دوست دارم در این جنس برنامه‌ها روبه روی این بزرگان بنشینم و درباره هستی و خداوند بحث کنم و مطرح کنم که دین اسلام به مهربان و رئوف بودن خداوند تاکید دارد و این نظریه که همیشه باید از خدا ترسید سال‌هاست که در ذهن مردم جای گرفته و به جنبه‌های رئوف بودنش متاسفانه توجهی نداشته‌ایم.

آیا خوش‌نشین‌ها که این روزها در حال بازپخش از تلویزیون است اولین تجربه همکاری شما با سعید آقاخانی بود؟

نه، اولین همکاریمان در سریال «عید امسال» شکل گرفت و بعدش سریال «حبیب آقا». سال‌های قبل در سریال ساعت خوش همبازی بودیم.

دوستی شما و آقاخانی از این حضور مشترک در کار مهران مدیری به وجود آمد؟

در زمان دانشگاه سعید را می‌شناختم و نزدیک به بیست و سه چهار سال است که رفاقتمان ادامه دارد .

به نظرم خوش‌نشین‌ها اولین سریالی بود که شما با سن و سال بیشتر و موهای جوگندمی به عنوان شخصیتی که از میانسالی عبور کرده بازی کردید.

چهره‌ام نشان نمی‌دهد سن و سال واقعی من چند سال است و خوش‌‌نشین‌ها اولین تجربه ایفای آدم‌های میانسال رو به بالا بود. البته بعدا در سریال دردسرهای عظیم نقش شخصیتی بازی کردم که سن و سال کمتری داشت و ظاهرش هم جوان بود و همیشه تنوع نقش برایم جذابیت داشته است.

نقشی که شما در سریال خوش‌نشین‌ها بازی می‌کنید آدم کینه‌ای است و مدام با اردشیر شوهر خواهرش چالش و درگیری دارد... .

دایی سال‌هاست که بر سر سوءتفاهم به هم خوردن مراسم خواستگاریش که اردشیر را مسببش می‌داند با او کینه ورزی می‌کند و به هیچ وجه گفت‌وگوهایشان دوستانه نیست و پر از نیش و کنایه است.

برای ایفای نقش دایی سریال خوش‌نشین‌ها چه ویژگی‌هایی را مدنظر قرار دادید؟

در وهله اول با سعید آقاخانی درباره شرایط فیزیکی‌اش و این که سبیل و موهای فرفری فلفل نمکی داشته باشد حرف زدیم و این که آدم زودجوش و عصبانی‌مزاجی است و کینه دایی جان ناپلئونی هم داشته باشد.

آقاخانی دست شما را استفاده از بداهه آزاد گذاشته بود؟

بله، آزادی عمل در بداهه داشتم. البته برخی از پیشنهادات را رد و برخی را هم قبول می‌کرد.

معمولا کارگردان‌هایی که قبلا بازیگر بوده‌اند مثل رضا عطاران و سعید آقاخانی میانه خوبی با بداهه دارند.

چون شرایط بازیگری را می‌دانند چنین ویژگی دارند. با رضا عطاران هم رابطه‌ام خوب است.

وانت کهنه و زوار دررفته دایی هم همیشه وبال گردنش است و در مواقع حساس خراب می‌شود.

بله، چون چندان به وضع ماشین نرسیده است همیشه خراب است و البته در داستان سریال این وانت زوار دررفته هویت و شخصیت دارد.

بار دوم که برای خواستگاری می‌رود باز هم اردشیر در مراسم دسته گل به آب می‌دهد...

این موقعیت‌ها، کمدی و طنز را در خط سیر داستانی مجموعه به وجود می‌آورد. دایی آدم تنهایی است و به غیر از مادرش کس دیگری ندارد و مدام احساس بدشناسی و بخت برگشتگی را با خودش حمل می‌کند.

رابطه جذابی با مادرش قزی خانم دارد...

حلیمه سعیدی خیلی طبیعی این نقش را بازی کرد و حال تلفنی با هم ارتباط داریم و آن‌قدر در نقش مادر ـ فرزندی غرق شده بود که در بیرون کار هم فکر می‌کرد من پسرش هستم. هنوز هم موقعی که به من زنگ می‌زند می‌گوید: «هنوز بچه‌هایت دوتا نشده، خجالت بکش.» متاسفانه چون این روزها کمتر می‌تواند دیالوگ حفظ کند کم کار شده است. سعید آقاخانی و رضا عطاران استاد رو کردن نابازیگران با نمک و خوش صحبت هستند.

کار کردن با این جنس نابازیگران آسان‌تر است یا بازیگران حرفه‌ای ؟

کار کردن با بازیگران حرفه‌ای خیلی بهتر و راحت‌تر است. البته چیزهایی در درون شخصیت این نابازیگران مثل بانمک بودن وجود دارد که کمتر در میان بازیگران حرفه‌ای دیده می‌شود. کریم قربانی، احمد پورمخبر و حلیمه سعیدی واقعا شخصیت شیرین و دوست‌داشتنی دارند.

معمولا در سریال‌ها مثل همین عموی سریال بیمار استاندارد نقش آدم‌های تنها را بازی می‌کنید...

در سریال‌های سعیدآقاخانی اغلب نقش مردان تنها و مجرد را بازی می‌کنم و جنس کمدی سریال بیمار استاندارد خیلی نو وخاص و شاید از جنس کمدی‌های وودی آلن محسوب می‌شد و کمدی ناب و بکری بود و روز اول هم سعید گفت شاید مخاطب عام مشکل بتواند با این نوع کمدی ارتباط برقرار کند، اما من این سریال را می‌سازم.

سنم را مخفی نمی‌کنم

من چهل و هشت سالم است.سنم را دوست دارم و مخفی و کم و زیادش نمی‌کنم. البته رنگ واقعی موهایم جو گندمی است. در سریال «تهران پلاک یک» نقش پیرمرد شصت و پنج ساله هم بازی کرده‌ام که دچار آلزایمر است و شخصیت مقابلم هم اردشیر کاظمی بازیگر معروف نقش‌های پیرمردی است.
یک بازیگر باید بتواند هم نقش‌های کمتر از سن خودش را بازی کند و هم نقش‌هایی که از سن و سال خودش بیشتر است.

هونام حقانی / ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها