پیرو تذکر رهبری، کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم بررسی می‌کنند

خروج از رکود، با اولویت‌بندی طرح‌های اقتصادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در دیدار مسئولان نظام، خواستار اولویت‌بندی برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی برای رفع مشکلات کشور شدند.
کد خبر: ۹۱۴۳۳۷

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، اولویت‌بندی اقدامات در عرصه اقتصاد را بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: طبیعی است که هر‌یک از وزیران محترم مشکلات خود را مهم‌تر بداند و برای جذب منابع بیشتر تلاش کند، اما دولت باید با اولویت‌بندی واقعی، حرکت اقتصادی را شتاب دهد.

خب، حالا من یک مثال بزنم، البته این مثال را به خود وزیر محترم هم به نظرم گفتم؛ فرض کنید ناوگان هوایی ما نوسازی بشود؛ خب، خیلی کار مهم و لازمی است اما اولویت است؟ آیا این اولویت کشور است؟ فرض کنیم مثلا 300 هواپیما بخریم؛ این معلوم نیست اولویت باشد.

این باید بررسی بشود؛ من نظر کارشناسی نمی‌دهم، من تذکر می‌دهم برای این‌که کار کارشناسی بشود؛ من تذکر می‌دهم که اولویت‌ها باید رعایت بشود. این یکی از مسائل بسیار مهم است.»

با توجه به تلاش وزارت راه برای نوسازی ناوگان هوایی کشور از طریق خرید مجموعا حدود
200 هواپیما از شرکت‌های ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا، اولویت‌ این اقدام را با کارشناسان و نمایندگان مجلس مطرح کردیم. از آنجا که در وزارت راه و شهرسازی، مسائل مهم دیگری همچون تکمیل مسکن مهر، خارج ساختن بخش مسکن از رکود، توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم وجود دارد، از کارشناسان و نمایندگان مجلس پرسیدیم که به نظر آنها کدام یک در اولویت این حوزه راهبردی اقتصاد کشور است.

راه‌آهن اولویت اصلی باشد

محمدرضــــا رضـایی‌کوچی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه راه و شهرسازی کشورگفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود اشاره فرموده‌اند، لازم است برای ایجاد رونق و توسعه در اقتصاد کشورمان منابع موجود را مدیریت و هدفمند برنامه‌ریزی کنیم و با هزینه کردن بدون برنامه دارایی‌ها، نباید به‌نوعی فرصت‌سوزی کنیم.

رضــــایی‌کــوچی، اولـویـت سرمایه‌گذاری فعلی در بخش راه و شهرسازی را به ورود سرمایه‌ها در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی محدود کرد و افزود: با توجه به این‌که در این زمینه نقیصه‌های بسیار مشهودی وجود دارد و حتی از برنامه‌های چهارم و پنجم نیز عقبیم، لازم است ابتدا در این بخش از زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان سرمایه‌گذاری انجام دهیم .

وی درباره اولویت‌های دیگر سرمایه‌گذاری، به بهسازی جاده‌ها و راه‌های کشورمان نیز اشاره کرد و گفت:گرچه آمار بالای تلفات جاده‌ای کشورمان بیشتر به خودروهای غیراستاندارد مربوط شده است، اما می‌دانیم غیراستاندارد بودن جاده‌ها و توسعه نیافتن برخی از آنها نیز عاملی در این زمینه است که می‌توانیم به جای خرید هواپیما که اولویت پایین‌تری دارد، ابتدا روی بهسازی‌، نوسازی و احداث جاده‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا علاوه بر کاهش تلفات جاده‌ای، نسبت به ایجاد شغل بیشتری
اقدام شود.

اشتغالزایی مدنظر باشد

از سوی دیگر، شادمهر کاظم‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید براین‌که اولویت اصلی در سرمایه‌گذاری‌ باید ایجاد اشتغال باشد، به جام‌جم گفت: با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصاد کشورمان و فرصت‌های تازه‌ای که به‌واسطه برجام ایجاد شده، لازم است با مدیریت منابع به نوعی سرمایه‌گذاری انجام شود که این سرمایه به ایجاد شغل پایدار برای جویندگان کار در کشورمان ‌منجر شود.

بنابراین هر طرحی که از سوی مدیران ارائه می‌شود باید در این جهت قرار گیرد.

کاظم‌زاده افزود: با بررسی دقیق شرایط اقتصادی کشور می‌بینیم، گرچه نیازهای متفاوتی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما بهترین گزینه‌ای که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد و رونق اقتصادی را به ارمغان آورد، بحث مسکن است، چون مسکن موتور محرکه بسیاری از صنایع بوده و نزدیک به 13 درصد سهم اشتغال کشورمان را به خود اختصاص داده است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ممکن است برخی مسئولان یا کارشناسان بگویند بهتر است در صنایع دیگری مثل پتروشیمی سرمایه‌گذاری صورت پذیرد، اما با توجه به حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای احداث یک پالایشگاه یا مجتمع پتروشیمی، فقط تعداد محدودی شغل ایجاد می‌شود درحالی که اگر مسکن رونق بگیرد، چند صنف در پی آن رونق خواهد داشت و به دنبال آن چند برابر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون نکته مهم، برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است که مقام معظم رهبری بدرستی به آن اشاره فرمودند به همین دلیل مسئولان لازم است با بررسی اولویت‌ها متناسب با آن، به تخصیص بودجه یا هدایت سرمایه‌ها اقدام کنند و مانع هدر رفت سرمایه‌ها شوند.

مسکن، عاملی در رونق اقتصادی

در همین حال، محمد دامادی، عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز به جام‌جم گفت: به‌طور کلی براساس اصول علمی در هر زمینه‌ای اگر اولویت‌بندی نداشته باشیم بی‌تردید نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

از این‌رو لازم است درباره طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مهم در بخش راه و شهرسازی هم اولویت بندی دقیق هدفمندی داشته باشیم که هر یک بتواند مکمل طرح بعدی باشد.

دامادی افزود: قبل از اجرایی شدن برجام نیز تاکید شده بود که برجام فقط 20 درصد از مشکلات ایران را برطرف خواهد کرد و بقیه موارد مربوط به مدیریت است که امروز به آن سخنان می‌رسیم، چون‌گرچه قرار است منابع جدیدی به‌واسطه اجرایی شدن این طرح در اختیار ایران قرار گیرد، اما اگر این منابع در جهت صحیح خود سرمایه‌گذاری نشود، بی‌تردید دوباره مشکلات ادامه خواهد داشت و هیچ فایده‌ای برای اقتصاد ایران ایجاد نمی‌کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: امروز مدیریت منابع ایجاب می‌کند سرمایه‌های کشورمان به‌نوعی هزینه شود که اشتغال نیز مدنظر قرار گیرد. بنابراین در بخش
راه و شهرسازی اولین اولویت باید رونق مسکن باشد، چون بخش قابل‌توجهی از اشتغال کشورمان در گرو این صنعت قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام

در تصمیم‌گیری‌هایی که ما در زمینه‌ مسائل اقتصادی می‌کنیم، اولویت‌ها را باید در نظر بگیریم. گاهی یک کاری خیلی مهم است، خیلی لازم است،اما [دارای‌] اولویت نیست؛ یعنی از آن کارِ لازم‌تری وجود دارد. این خیلی به نظر من مهم است... اینجا باید نگاه کرد دید اولویت کدام است. حالا فرض کنیم که پول‌های ما در بانک‌های بیگانه آزاد شد ـ که البته آزاد نشده، معلوم هم نیست کی آزاد خواهد شد، حالا [به آن مطلب‌] خواهم رسید ـ بنا است صرف چه چیزی بکنیم؟ این خیلی مهم است. اولویت‌ها را باید رعایت کرد.

عماد عزتی

گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها