آزمایش خوش‌آتیه‌ای در حال طی مراحل تأیید است. در این آزمایش با تزریق یک آلودگی ویروسی، سیستم ایمنی علیه تومورهای سرطانی بسیج می‌شود. این روش تازه را محققان آلمانی معرفی کرده‌اند. آنها با تزریق ویروس‌های مستتر به بدن ـ با تعبیر اسب تروا ـ بدن را به پاسخی تحریک می‌کنند که در عمل ضدتومورهای سرطانی برمی‌آید.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۹

این روش که به عنوان تازه‌ترین توفیق در ایمنی‌درمانی از آن یاد شده، تاکنون روی سه نفر تست شده است. این اسب تروا رِندی که در آزمایشگاه تولید شده، متشکل از نانوذرات آر.اِن.اِی سرطانی ـ نوعی کدینگ ژنتیکی است که در لفافه‌ای از اسیدهای چرب پیچیده شده است.

نانوذرات مذکور به بیمار تزریق می‌شوند تا یک ابتلای ویروسی را شبیه‌سازی و به سلول‌های ایمنی خاص نفوذ کنند. این سلول‌ها آر.اِن.اِی‌های تلفیقی با نانوذرات را کدگشایی می‌کنند و در مقابل تولید آنتی‌ژن‌های سرطانی را موجب می‌شوند.

سپس این آنتی‌ژن، موجب فعال سازی سلول‌های تی (T) به عنوان سلول‌های ضدسرطانی شده، قیام بدن را برای حمله به تومورها موجب می‌شوند. محققان در پی آزمایش‌های صورت گرفته روی موش‌، دوره درمان سه فرد مبتلا به سرطان پیشرفته را با دوزهای پایین پی گرفته‌ و فرآیند طولانی و محتاطانه آزمایش انسانی را آغاز کرده‌اند.

طبق گزارشی که در نشریه نیچر منتشر شده، هر سه بیمار تحت درمان پاسخ ایمنی امیدبخشی نشان دادند. به گفته محققان، در صورت موفق بودن این روش، می‌توان از آن برای درمان انواع سرطان استفاده کرد. آنها نام این روش درمانی تازه را واکسن آر.اِن.اِی گذاشته‌اند؛ درمانی که درست مانند یک واکسن پیشگیرانه عمل کرده، با تقلید از رفتار یک عامل آلوده‌کننده، بدن را به پاسخگویی در قبال خود تحریک می‌کند و آن را تمرین می‌دهد.

محققان با وجود اذعان به تاثیر مثبت آزمایش ابتدایی، بر نوپا بودن آن تاکید دارند و یک آزمون تصادفی و بزرگ‌تر را لازمه تایید مطمئن‌تر آن می‌دانند. ‌اکنون انواع ایمنی‌درمانی در درمان گونه‌های متعدد سرطان به کار گرفته می‌شود، اما هنوز هیچ واکسن همه‌جانبه‌ای پیدا نشده است.

کشف داروهایی که بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم بتوانند سلول‌های مبتلا را از بین ببرند، قله‌ای است که فتحش بسیار سخت به نظر می‌رسد. در روش درمانی رایج فعلی، یعنی شیمی‌درمانی، کلا سلول‌هایی هدف قرار می‌گیرند که بسرعت در حال گسست هستند و در این میان، تر و خشک با هم می‌سوزند.

آقای آلان ملچر، پروفسور ایمنی‌درمانی موسسه تحقیق سرطان در لندن، به مرکز رسانه‌های علمی می‌گوید: با این که تحقیقات صورت گرفته جذابیت خاص خود را دارد، هنوز راه زیادی داریم تا به نفع بیمار عمل کنیم. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های عملی در این راه، ساخت نانوذراتی است که کاربرد گسترده پزشکی داشته باشد.

منبع: گاردین

مترجم: سیاوش شهبازی‌‌

‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها