جاماندگان از یارانه نقدی منتظر باشند

دو سال از ثبت‌نام مجدد دولت از یارانه‌بگیران گذشته و تعدادی از متقاضیان در حالی به هر طریقی از قرار گرفتن در فهرست یارانه‌بگیران جاماندند که با وجود تکلیف بودجه برای ثبت‌نام آنها، تاکنون چنین نشده است. با این حال بودجه امسال دوباره این تکلیف را تکرار کرده است.
کد خبر: ۹۱۰۸۳۷
جاماندگان از یارانه نقدی منتظر باشند

به گزارش جام جم آنلاین، 20 تا 31 فروردین 1393، بازه‌ زمانی بود که دولت به منظور ثبت تقاضای افراد برای دریافت یارانه مشخص و اولویت را براساس رقم اول شماره ملی سرپرستان خانوار تعیین کرد. اما به هر صورت با توجه به مهلت یکروزه برای هر خانواده و از سوی دیگر مشکلاتی که در زمان ثبت‌نام اینترنتی در سراسر کشور پیش‌روی متقاضیان قرار داشت و البته عدم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد نحوه ثبت‌نام گروهای مختلف قبل از اقدام برای این موضوع، سرانجام به جاماندن گروه‌هایی از ثبت درخواست یارانه نقدی انجامید.

در این میان بودند خانوارهایی که نتوانستند در روز مشخص خود ثبت‌نام کنند یا در بین آنها زوج‌های جوانی بودند که بعد از ثبت درخواست اول در سال 1389 در قالب خانوارهای خود، ازدواج کرده و در زمان ثبت‌نام مجدد با توجه به نبود اطلاعات شفاف جاماندند. این در حالی است که در خلال چند روز مقرر گاهی اعلام شده بود که زوج‌ها به همراه خانوارهای خود ثبت‌نام نکنند تا در پایان بتواند یارانه خود را جدا کرده و در قالب خانواری جدید قرار گیرند. ولی این‌گونه نشد و در کل از دریافت یارانه نقدی جاماندند.در عین حال بودند خانوارهایی که با وجود این‌که تمام اعضای خود را ثبت نام کرده بودند در جریان واریز یارانه با عدم دریافت به تعداد کل اعضا مواجه شده و برخی از آنها از فهرست بازماندند.

گرچه بعد از ماجرای ثبت‌نام دو سال پیش، در دوره‌ای که البته در مورد آن اطلاع‌رسانی نشده بود از برخی گروه‌های جامانده‌ در فرمانداری‌ها ثبت‌نام به عمل آمد، ولی این روند ادامه نداشت و هنوز عده زیادی از خانوارها یا زوج‌های جامانده‌ای که متقاضی هستند، یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند.

با این حال و با این‌که دولت بارها وعده داده بود تا برنامه‌ای را برای ثبت‌نام متقاضیان جامانده طراحی خواهد کرد، در این مدت اطلاع‌رسانی نشد تا این‌که نمایندگان در بودجه 1394 این موضوع را در قالب قانون به دولت تکلیف کردند. این در حالی است که قانون بودجه امسال در روزهای پایانی اردیبهشت به دولت ابلاغ شده و اکنون تدوین آیین‌نامه مربوط به تبصره‌های بودجه و خاصه تبصره هدفمندی در دست بررسی است و جاماندگان باید منتظر باشند تا بعد از تدوین آیین نامه مربوط مشخص شود که آیا امسال برنامه‌ای برای ثبت‌نام از آنها و واریز یارانه نقدی وجود دارد یا خیر و سال 1395 نیز محلی برای اجرایی شدن کامل بندهای هدفمندی یارانه‌ها از جمله ورود متقاضیان جامانده مانند سال قبل نیست و تنها در حد یک تکلیف و وعده تکراری باقی خواهد ماند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها