همکاری نهاد‌های مختلف برای برگزاری بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

همه آماده، برای میزبانی زائران خورشید

صفحات تقویم که ورق می‌خورد، خرداد که از راه می‌رسد،‌ نوبت که به چهاردهمین روز این ماه می‌رسد، خیلی‌ها هوای عاشقی می‌کنند؛ یاد پیر جماران می‌افتند. دلشان پر می‌کشد برای زیارتش،‌ برای تجدید بیعت با آرمان‌هایش. همین‌جاست که شال و کلاه می‌کنند،‌دست اعضای خانواده را می‌گیرند و راه می‌افتند، ‌تک‌تک یا گروه گروه. آن‌وقت سیل جمعیت عاشق از گوشه و کنار کشور و حتی از کشورهای همسایه راهی تهران می‌شود. موج این جمعیت پیر و جوان نمی‌شناسد، زن و مرد ندارد، هر عاشقی را با خودش همراه می‌کند.
کد خبر: ۹۱۰۰۷۹

آدم‌هایی که دل داده‌اند و آرام و قرار نمی‌گیرند اگر در این روز و این تاریخ،‌ خودشان را به حرم مطهر امام خمینی(ره) نرسانند. برای آنها چهاردهمین روز خرداد، یادآور یک اتفاق بزرگ است.

اتفاقی تاریخی که از همان لحظه اعلام، چهار ستون دل مردم ملت ایران را لرزاند و داغ این غم هنوز هم که هنوز است بعد از گذشت 27 سال ادامه دارد. همین جاست که زمین‌های اطراف حرم مطهر حضرت امام (ره) پر می‌شود از کاروان‌هایی که هرکدام رد و نشانی از عشق به خمینی (ره) به دل دارند. کاروان‌هایی که از شهرهای دور راه می‌افتند و به سبک و سیاق همه این 27 سال گذشته، جایی گوشه حرم برای خودشان اتراق می‌کنند و از همانجا خاطرات روزهای انقلاب را با بنیانگذار انقلاب مرور می‌کنند.

آن‌وقت تصویر پشت تصویر می‌آید، خاطره پشت خاطره. آجر خاطره‌ها که روی هم چیده می‌شود، رد اشک است که روی گونه‌ها می‌نشیند و دل‌ها سبک می‌شود. برای پذیرایی از این جمعیت عاشق سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی به حالت آماده‌باش درمی‌آیند، از مدت‌ها قبل بسیج می‌شوند تا مراسم ارتحال امام خمینی (ره) به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

آمادگی پلیس برای خدمت‌رسانی به یک میلیون زائر

بین تمام نهاد‌هایی که وظیفه خدمت رسانی به زائران حضرت امام (ره ) را به‌عهده دارند، ‌حضور نیروهای پلیس همیشه پررنگ است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در همین باره با اعلام آمادگی پلیس راهور برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بیست و هفتمین سالگرد امام (ره)، می‌گوید: در این مراسم یک میلیون زائر حضور خواهند داشت.

به گزارش جام‌جم، سردار سیدتیمور حسینی با اعلام این موضوع تاکید می‌کند: پلیس راهور همچون سنوات گذشته مسئول برقراری نظم و امنیت ترافیکی این مراسم بزرگ است.

حسینی می‌افزاید: امسال مراسم ارتحال با روز جمعه مصادف است و با توجه به برگزاری نماز جمعه در محل دانشگاه تهران، بلافاصله بعد از مراسم نماز جمعه، مأموریت ترافیکی ـ انتظامی پلیس به تسهیل در تردد زائران و شرکت نمازگزاران معطوف خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به پوشش ترافیکی پلیس راهور در محدوده‌ای در حدود صد کیلومتر مربع می‌گوید: از ساعت 6 صبح امروز مأموریت ترافیکی پلیس راهور آغاز می‌شود و تا پایان مراسم و تخلیه همه پارکینگ‌ها ادامه خواهد داشت.

حسینی تاکید می‌کند: موضوع قابل توجه در برگزاری مراسم امسال این است که هر کاروان استانی در محل معینی که در قالب ده پارکینگ مشخص شده، استقرار پیدا می‌کند؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ما به مسئولان کاروان‌ها، رعایت مسیر و محل‌های مشخص شده است که طبق برنامه و هماهنگی‌های قبلی، به تمامی مسئولان کاروان‌ها اطلاع‌رسانی و اعلام شده است.

براساس پیش‌بینی‌های فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، در این ایام تهران میزبان بیش از 19 هزار اتوبوس و یک میلیون زائر خواهد بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران به زائران تهرانی توصیه می‌کند: برای شرکت در مراسم سالگرد حتماً از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

سردار حسینی می‌گوید: طی هماهنگی‌های به عمل آمده و با توجه به جلساتی که از یک ماه قبل با دستگاه‌های مجری و معین برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم ارتحال برگزار کرده‌ایم، مقرر شده است مترو، اتوبوس و تاکسی به صورت رایگان در روز برگزاری مراسم نسبت به جابه‌جایی زائران و علاقه‌مندان به شرکت در مراسم در مبادی اصلی شهر و میدان‌ها حضور داشته باشند و نسبت به انتقال زائران اقدام کنند.

اتخاذ تدابیر لازم برای پذیرایی از مهمانان خارجی

امام خمینی (ره) فقط رهبر مردم ایران نبود؛ برای باور این ادعا باید هر سال خارجی‌هایی را ببینید که در مراسم سالگرد ارتحالش شرکت می‌کنند. خارجی‌هایی که همزبان ما نیستند، شاید حتی هم کیش و هم مسلک مان هم نباشند اما به بزرگی مردی ایمان آورده‌اند که با دست خالی، انقلابی بزرگ را شکل داد. حضور همین مهمانان خارجی بهانه‌ای است تا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اتخاذ تدابیر لازم در مرزها و داخل کشور برای پذیرایی از مهمانان خارجی بیست و هفتمین مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) خبر بدهد و در این باره به ایسنا بگوید: بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) وظیفه ملی ماست و باید تمام تلاش‌مان را برای برگزاری هر چه بهتر آن به کار بندیم. اسماعیل نجار همچنین از برگزاری جلسه‌ای مشترک میان دستگاه‌های مسئول خبر می‌دهد و می‌گوید: در این جلسه هماهنگی‌های لازم برای جانمایی زائران و استقرارشان در حرم حضرت امام خمینی(ره) و فضاهای مجاور آن انجام شد و بر این اساس زائران شهرهای دیگر هر یک در نقاط و پارکینگ‌های از پیش تعیین شده مستقر خواهند شد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به مهمانان خارجی این مراسم تاکید می‌کند: هماهنگی‌های لازم برای پذیرش مهمانان خارجی مراسم در مرزها و همچنین پایانه‌های ورودی کشور انجام شده و اقدامات لازم برای تامین امنیت آنان در کشور نیز به عمل آمده است.

برپایی پردیس‌های شش گانه در پهنه‌های اطراف حرم مطهر

در همین زمینه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم از برپایی پردیس‌های شش گانه در پهنه‌های اطراف حرم خبر می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی با اعلام این مطلب به مهر می‌گوید: این پردیس‌ها به ارائه خدمات فرهنگی ویژه به زائرین می‌پردازند.

امرودی ادامه می‌دهد: ویژه‌برنامه‌های «پاسداشت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)» در چهار ساحت کلی اعم از فضای عمومی شهر تهران، حرم مطهر امام راحل(ره)، جماران و شهر ری اجرا می‌شود.

به گفته امرودی، تحکیم میثاق با امام راحل و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامی، پایداری و استقامت؛ زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، ترویج آموزه‌ها؛ معرفی سیره عملی و تبیین اندیشه‌های والای حضرت امام خمینی(ره) با استفاده از قالب‌های فرهنگی و هنری خلاق و موثر، تعمیق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه اقدام و عمل و همچنین نمایش تعهد و ارادت ملت بزرگ ایران در بستر مراسم سالگرد ارتحال از اهداف اجرای این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی به برگزاری مسابقه ارسال عکس سلفی من و امام(ره) اشاره می‌کند و می‌گوید: مدیریت شهری امسال توجه ویژه‌ای به فضای مجازی دارد. بر این اساس، شهروندان می‌توانند با ارسال عکس‌های سلفی در قالب من و امام در مسابقه عکس شرکت و بازتاب آن را در صفحه و کانال ویژه در شبکه‌های اجتماعی از قبیل تلگرام، اینستاگرام و ... مشاهده کنند.

جماران آماده میزبانی از زائران

با این‌که از خیل جمعیتی که تا به امروز خودشان را به تهران می‌رسانند، خیلی‌ها راهی جنوب پایتخت و مرقد مطهر حضرت امام(ره) می‌شوند، اما عده‌ای هم راه جماران را در پیش می‌گیرند.

به همین دلیل خانه امام در جماران و حسینیه جماران به رسم هر ساله امسال هم،‌آماده پذیرایی از زائران است. به همین مناسبت امسال پردیس فرهنگی هنری بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در جماران برپاشده است. برنامه‌ای با محور فرهنگی همراه با پخش فیلم از زندگی نامه امام(ره) و توزیع بسته‌ها و بروشورهای آموزشی و... به گزارش جام‌جم، شهرام پاشایی مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه یک با بیان این مطلب می‌گوید: این برنامه با محوریت سرای محله جماران از یازدهم تا سیزدهم خرداد از ساعت 9 تا 17 با برپایی ایستگاه صلواتی و پردیس فرهنگی جماران در حال برگزاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها